Verstappen kan belangrijke slag slaan: "Dan heb je de beker met één hand vast"
De GP van Spanje is de afgelopen jaren niet bepaald de meest
spectaculaire race van het jaar geweest. Het was daarnaast vaak de
eerste Europese race van het seizoen, daarmee ook gelijk een goede
graadmeter voor alle teams en de eerste gelegenheid om grote
updates mee te nemen. Maar is de Grand Prix van Spanje nog wel zo'n
belangrijke graadmeter, zeker nu we de races in Imola en Monaco al
hebben gehad? Autocoureur en analist Tom Coronel en F1-kenner Ruud
Dimmers bespreken het in de nieuwe Formule 1-podcast van
RacingNews365. Coronel laat in ieder geval duidelijk van zich
horen. "Tuurlijk wel, hoezo niet?", stelt de analist. Dimmers gaat
daar tegenin. "Het is nu minder. In het verleden was het altijd de
eerste Europese race en dan kwam iedereen met een hele vrachtwagen
vol met onderdelen aan. En soms kwam er zelfs een hele basepack.
Bovendien werd er 365 dagen per jaar getest in Spanje", aldus
Dimmers. Vervolgens neemt Coronel het over. "Dat is de reden waarom
Spanje altijd een goede basis was. Alle teams kennen de baan, net
als de coureurs. Ze hebben daar zoveel data. Het is eigenlijk de
baseline van alles. Als je goed gaat in Barcelona, kan er eigenlijk
vanuit gaan dat je alle Europese races er gewoon serieus goed bij
zit." Dimmers vervolgt: "De concurrentie is zich al aan het
indekken. Het ging misschien wat moeilijker in Miami, Canada en
Monaco voor Red Bull, maar in Spanje hebben we allemaal geen kans.
McLaren roept het, Ferrari roept het en Mercedes roept het al heel
lang natuurlijk", aldus de F1-kenner. Serieus vet seizoen Coronel:
"Let's see, let's hope. Ik verwacht niet dat ze zo oppermachtig
zijn als ze de laatste twee jaren zijn geweest. Ik zie echt wel dat
teams wat dichterbij zijn gekomen en dan heb ik het ook over
Mercedes en McLaren. We moeten niet vergeten dat Leclerc een paar
jaar geleden uitviel, die toen op kop reed. We moeten ook niet
vergeten dat die teams weten hoe ze de race in Barcelona moeten
voorbereiden. Ik vermoed zelf dat Barcelona serieus spannend gaat
worden en dat hoop ik eigenlijk ook. Als dat ook echt gaat
gebeuren, zoals we ook in Canada hebben gezien, dan gaan we weer
een serieus vet seizoen meemaken", zo vertelt Coronel verder. Zegt
een eventuele spannende GP van Spanje ook iets over de races die
erna komen? Coronel en Dimmers knikken instemmend. "Waarbij de
kleine verschillen de doorslag gaan geven. Ik ben wel heel erg
benieuwd hoe de McLaren het in de handen van Norris het gaat doen
tijdens de race. De bandenslijtage van de McLaren is laag. Dat
zagen we in Miami, net als in Imola. En daar hebben zij misschien
wel een soort van wapen. Dus wordt het dan de strijd tussen
Verstappen en Norris de komende races?", zo vraagt Dimmers zich
hardop af. Coronel kan zich daar wel in vinden. "De
bandenfluisteraar Verstappen was altijd sterk. Van Barcelona weten
we dat de bandenslijtage serieus groot is, helemaal links voor en
linksachter. Dus dit is wel zo'n circuit waar Norris net eventjes
dat extraatje nog kan meepakken. En wat mij ook in China opviel bij
Norris in de laatste stint, is dat als de auto lichter wordt, erg
sterk is." "En als je kijkt naar de laatste vier races en je telt
Monaco niet mee, dan heb je Verstappen en Norris op de eerste twee
plekken gehad. Dus die twee zijn echt lekker met elkaar bezig. In
China was het ook Verstappen als eerste en Norris op 2, het is dus
de laatste vier races met uitzondering van Monaco Norris versus
Verstappen. Laat maar komen!", zo klinkt Dimmers optimistisch. "En
als je Verstappen heet en je wilt echt een hele, hele, hele grote
gooi doen naar de wereldtitel, dan zijn de komende drie races
bepalend. Als je van die drie races er twee wint... Hij staat er nu
al bijna 60 punten voor, maar dan staat hij er misschien wel 70 of
80 voor op de concurrentie. Dan heb je de beker toch wel met één
hand vast", zo sluit Dimmers af.
spectaculaire race van het jaar geweest. Het was daarnaast vaak de
eerste Europese race van het seizoen, daarmee ook gelijk een goede
graadmeter voor alle teams en de eerste gelegenheid om grote
updates mee te nemen. Maar is de Grand Prix van Spanje nog wel zo'n
belangrijke graadmeter, zeker nu we de races in Imola en Monaco al
hebben gehad? Autocoureur en analist Tom Coronel en F1-kenner Ruud
Dimmers bespreken het in de nieuwe Formule 1-podcast van
RacingNews365. Coronel laat in ieder geval duidelijk van zich
horen. "Tuurlijk wel, hoezo niet?", stelt de analist. Dimmers gaat
daar tegenin. "Het is nu minder. In het verleden was het altijd de
eerste Europese race en dan kwam iedereen met een hele vrachtwagen
vol met onderdelen aan. En soms kwam er zelfs een hele basepack.
Bovendien werd er 365 dagen per jaar getest in Spanje", aldus
Dimmers. Vervolgens neemt Coronel het over. "Dat is de reden waarom
Spanje altijd een goede basis was. Alle teams kennen de baan, net
als de coureurs. Ze hebben daar zoveel data. Het is eigenlijk de
baseline van alles. Als je goed gaat in Barcelona, kan er eigenlijk
vanuit gaan dat je alle Europese races er gewoon serieus goed bij
zit." Dimmers vervolgt: "De concurrentie is zich al aan het
indekken. Het ging misschien wat moeilijker in Miami, Canada en
Monaco voor Red Bull, maar in Spanje hebben we allemaal geen kans.
McLaren roept het, Ferrari roept het en Mercedes roept het al heel
lang natuurlijk", aldus de F1-kenner. Serieus vet seizoen Coronel:
"Let's see, let's hope. Ik verwacht niet dat ze zo oppermachtig
zijn als ze de laatste twee jaren zijn geweest. Ik zie echt wel dat
teams wat dichterbij zijn gekomen en dan heb ik het ook over
Mercedes en McLaren. We moeten niet vergeten dat Leclerc een paar
jaar geleden uitviel, die toen op kop reed. We moeten ook niet
vergeten dat die teams weten hoe ze de race in Barcelona moeten
voorbereiden. Ik vermoed zelf dat Barcelona serieus spannend gaat
worden en dat hoop ik eigenlijk ook. Als dat ook echt gaat
gebeuren, zoals we ook in Canada hebben gezien, dan gaan we weer
een serieus vet seizoen meemaken", zo vertelt Coronel verder. Zegt
een eventuele spannende GP van Spanje ook iets over de races die
erna komen? Coronel en Dimmers knikken instemmend. "Waarbij de
kleine verschillen de doorslag gaan geven. Ik ben wel heel erg
benieuwd hoe de McLaren het in de handen van Norris het gaat doen
tijdens de race. De bandenslijtage van de McLaren is laag. Dat
zagen we in Miami, net als in Imola. En daar hebben zij misschien
wel een soort van wapen. Dus wordt het dan de strijd tussen
Verstappen en Norris de komende races?", zo vraagt Dimmers zich
hardop af. Coronel kan zich daar wel in vinden. "De
bandenfluisteraar Verstappen was altijd sterk. Van Barcelona weten
we dat de bandenslijtage serieus groot is, helemaal links voor en
linksachter. Dus dit is wel zo'n circuit waar Norris net eventjes
dat extraatje nog kan meepakken. En wat mij ook in China opviel bij
Norris in de laatste stint, is dat als de auto lichter wordt, erg
sterk is." "En als je kijkt naar de laatste vier races en je telt
Monaco niet mee, dan heb je Verstappen en Norris op de eerste twee
plekken gehad. Dus die twee zijn echt lekker met elkaar bezig. In
China was het ook Verstappen als eerste en Norris op 2, het is dus
de laatste vier races met uitzondering van Monaco Norris versus
Verstappen. Laat maar komen!", zo klinkt Dimmers optimistisch. "En
als je Verstappen heet en je wilt echt een hele, hele, hele grote
gooi doen naar de wereldtitel, dan zijn de komende drie races
bepalend. Als je van die drie races er twee wint... Hij staat er nu
al bijna 60 punten voor, maar dan staat hij er misschien wel 70 of
80 voor op de concurrentie. Dan heb je de beker toch wel met één
hand vast", zo sluit Dimmers af.
