Williams biedt FIA oplossing aan voor 2026-reglementen

Williams' chief technical officer, Pat Fry, heeft voorgesteld dat
de FIA het gewichtsprobleem van de Formule 1 met een 'lift' aan
moet pakken. De auto's in de Formule 1 zijn de afgelopen jaren
steeds zwaarder geworden, waarbij het stijgende gewicht en de
omvang van de auto's vaak worden gezien als factoren die beter
racen en meer inhaalacties in de weg staan. Het F1-reglement voor
2026 is erop gericht dat probleem aan te pakken door het totale
gewicht met 30 kg te verlagen. Hoe dat doel zal worden bereikt, is
echter een punt van discussie. Meerdere coureurs en teambazen
uitten dan ook hun twijfels en vragen zich af of dit überhaupt
mogelijk is. De nieuwe regels zorgen er namelijk ook voor dat de
motoren ongeveer 30 kg zwaarder worden, wat betekent dat er een
gewichtsverlies van in totaal 60 kg nodig is om de minimumlimiet te
halen.  "Er zijn nog grote uitdagingen met de regels, met name op
het gebied van gewicht," zo vertelt Fry aan de media, waaronder
RacingNews365 , voordat hij aangaf hoe de FIA en de Formule 1 het
probleem zouden kunnen aanpakken. Fry zou de FIA adviseren om een
keiharde richtlijn te introduceren. "Het lijkt wel alsof we
blindelings de weg 'als we de auto lichter kunnen maken, zal hij
sneller gaan' inslaan, maar daarbij het feit negeren dat bijna
niemand ooit in de buurt van die weg komt. Want hoe dichter je in
de buurt komt, hoe duurder het wordt." Fry heeft echter wel een
idee hoe de teams dat probleem het hoofd kunnen bieden. "Je moet
dan een harde maar haalbare doelstelling formuleren en deze
vervolgens jaar na jaar verder naar beneden bijstellen, zodat je
een soort roltrap of iets dergelijks hebt om die doelstelling weer
mee terug te verdienen." Er is enige bezorgdheid in de paddock dat
het reglement van 2026 zal leiden tot een aanzienlijke toename van
de rondetijden, met het idee dat de Formule 1 zal afglijden naar
het tempo van de Formule 2 en andere series. Ook dat is iets wat
men bij Williams hekelt, zo lieten teambaas James Vowles en
stercoureur Alexander Albon al eerder doorschijnen. Maar ondanks de
'grote' en 'monumentale' uitdaging om het gewichtsprobleem aan te
pakken, zoals Fry het omschrijft, heeft hij er vertrouwen in dat de
F1 snel zal blijven. Vooralsnog kan hij echter niet ontkennen dat
de voor 2026 voorspelde rondetijden op dit moment een stap terug
zullen zijn ten opzichte van de huidige tijden. "Maar het zal echt
niet langzamer gaan dan de Formule 2, hoor. Al helemaal niet op
basis van wat ik al heb gezien." "Het ziet er nog steeds een stuk
sneller uit dan de Formule 2. Bij sommige evenementen zijn we
twaalf tot dertien seconden sneller dan de Formule 2, al varieert
zoiets natuurlijk enorm. Maar de Formule 1 zal nog steeds sneller
zijn, al wordt het wel een stuk langzamer dan waar we op dit moment
staan."

Top Headlines

Oudere Top Headlines