Bearman wijst cruciale factor aan voor toekomstig F1-succes
De naam Oliver Bearman valt de laatste tijd opvallend vaak als het
gaat over jonge talenten die kans maken op een plekje in de Formule
1. Geheel onterecht is dat overigens niet, want toen hij zijn
Formule 1-debuut maakte tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië
liet hij op indrukwekkende wijze zien uit wat voor racehout hij
gesneden is. Hij reed, als vervanger van Carlos Sainz, naar een
verrassende zevende plek en kon daarna rekenen op een flinke dosis
waardering van buitenaf. Sinds het weekend in Saoedi-Arabië richt
Bearman zich weer op zijn verplichtingen in de Formule 2, waar hij
hoopt zijn kansen op de titel nog in leven te houden. Ook zal hij
een aantal vrije trainingen rijden voor het team van Haas, waar de
nog jonge Brit de rol van reservecoureur vervult. Ook tijdens de
Grand Prix van Spanje zal hij in een Haas-bolide rijden tijdens de
eerste vrije training, deze keer die van Nico Hulkenberg. Al geeft
Bearman tegenover onder meer RacingNews365 aan dat hij hoopt dat
hij soortgelijke kansen nog veel vaker mag krijgen. "Die
trainingssessies zijn voor mij ook gewoon een oefening voor de
toekomst, dus ik hoop dat ik nog de kans krijg om er meer af te
werken. Ik heb niet het idee dat ik mezelf nog hoef te bewijzen."
"Maar dat was sinds mijn eerste vrije training in Mexico van vorig
jaar al het geval. Toen werd me al wel duidelijk gemaakt dat ik
mezelf niet hoef te bewijzen. Als ik niet verder ga dan mijn
limieten en daar altijd maar binnen blijf rijden, is het eigenlijk
al veelbelovend om dat te horen. Ik heb niet het idee dat ik
bijvoorbeeld te veel doe. Ik geniet gewoon van alle sessies die ik
kan rijden en gebruik alle tijd die ik krijg om mijn kennis verder
uit te breiden." Steeds meer leren Over enkele weken staat ook de
Grand Prix van Groot-Brittannië op het programma. Deze wordt, zoals
altijd, verreden op het iconische Silverstone. Bearman heeft in
ieder geval zin in een overvol programma op eigen bodem. "Dat wordt
echt een knotsgek weekend, dat weet ik zeker. Er zal een hele hoop
gebeuren, vooral omdat ik daar nu de eerste vrije training zal
rijden en ik ook achter de schermen een hoop op de planning heb
staan. Het wordt echt een druk weekend, maar ik heb echt zin in
mijn thuisrace. Maar een eventuele aankondiging ligt buiten mijn
macht." Ook op andere vlakken krijgt de jonge Brit het steeds
drukker, want hij is niet alleen reservecoureur voor Haas. Bearman
is namelijk ook onderdeel van de Ferrari Driver Academy en als
reservecoureur van de Italiaanse renstal wordt hij bij zoveel
mogelijk zaken betrokken. "Ik werk ook aan zaken buiten de baan,
want ik breng steeds meer tijd door bij briefings van Ferrari en
Haas. Dan realiseer je je pas echt hoe hoog het niveau van alle
mensen daar eigenlijk is! Maar ik ben heel bewust bezig met mijn
vooruitgang, ook buiten de auto." "Ik wil mijn technische kennis
bijvoorbeeld uitbreiden voordat ik in de Formule 1 terecht kom,
want dat kan echt helpen om een band op te bouwen met mijn
engineers. Ik wil ook aan fysieke zaken werken, want de Formule 1
is wel echt een stuk zwaarder dan alle andere raceklassen. Ik wil
niet dat die zaken een limiet vormen in mijn ontwikkeling, want in
de Formule 1 kan je het je niet veroorloven om steken te laten
vallen. Alles zit nu zo dicht bij elkaar, dus ik probeer mijn
mentale gesteldheid onder controle te krijgen. Niemand steekt er
hier bovenuit op basis van talent, dus het verschil zit echt in je
mindset", zo sluit Bearman af.
gaat over jonge talenten die kans maken op een plekje in de Formule
1. Geheel onterecht is dat overigens niet, want toen hij zijn
Formule 1-debuut maakte tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië
liet hij op indrukwekkende wijze zien uit wat voor racehout hij
gesneden is. Hij reed, als vervanger van Carlos Sainz, naar een
verrassende zevende plek en kon daarna rekenen op een flinke dosis
waardering van buitenaf. Sinds het weekend in Saoedi-Arabië richt
Bearman zich weer op zijn verplichtingen in de Formule 2, waar hij
hoopt zijn kansen op de titel nog in leven te houden. Ook zal hij
een aantal vrije trainingen rijden voor het team van Haas, waar de
nog jonge Brit de rol van reservecoureur vervult. Ook tijdens de
Grand Prix van Spanje zal hij in een Haas-bolide rijden tijdens de
eerste vrije training, deze keer die van Nico Hulkenberg. Al geeft
Bearman tegenover onder meer RacingNews365 aan dat hij hoopt dat
hij soortgelijke kansen nog veel vaker mag krijgen. "Die
trainingssessies zijn voor mij ook gewoon een oefening voor de
toekomst, dus ik hoop dat ik nog de kans krijg om er meer af te
werken. Ik heb niet het idee dat ik mezelf nog hoef te bewijzen."
"Maar dat was sinds mijn eerste vrije training in Mexico van vorig
jaar al het geval. Toen werd me al wel duidelijk gemaakt dat ik
mezelf niet hoef te bewijzen. Als ik niet verder ga dan mijn
limieten en daar altijd maar binnen blijf rijden, is het eigenlijk
al veelbelovend om dat te horen. Ik heb niet het idee dat ik
bijvoorbeeld te veel doe. Ik geniet gewoon van alle sessies die ik
kan rijden en gebruik alle tijd die ik krijg om mijn kennis verder
uit te breiden." Steeds meer leren Over enkele weken staat ook de
Grand Prix van Groot-Brittannië op het programma. Deze wordt, zoals
altijd, verreden op het iconische Silverstone. Bearman heeft in
ieder geval zin in een overvol programma op eigen bodem. "Dat wordt
echt een knotsgek weekend, dat weet ik zeker. Er zal een hele hoop
gebeuren, vooral omdat ik daar nu de eerste vrije training zal
rijden en ik ook achter de schermen een hoop op de planning heb
staan. Het wordt echt een druk weekend, maar ik heb echt zin in
mijn thuisrace. Maar een eventuele aankondiging ligt buiten mijn
macht." Ook op andere vlakken krijgt de jonge Brit het steeds
drukker, want hij is niet alleen reservecoureur voor Haas. Bearman
is namelijk ook onderdeel van de Ferrari Driver Academy en als
reservecoureur van de Italiaanse renstal wordt hij bij zoveel
mogelijk zaken betrokken. "Ik werk ook aan zaken buiten de baan,
want ik breng steeds meer tijd door bij briefings van Ferrari en
Haas. Dan realiseer je je pas echt hoe hoog het niveau van alle
mensen daar eigenlijk is! Maar ik ben heel bewust bezig met mijn
vooruitgang, ook buiten de auto." "Ik wil mijn technische kennis
bijvoorbeeld uitbreiden voordat ik in de Formule 1 terecht kom,
want dat kan echt helpen om een band op te bouwen met mijn
engineers. Ik wil ook aan fysieke zaken werken, want de Formule 1
is wel echt een stuk zwaarder dan alle andere raceklassen. Ik wil
niet dat die zaken een limiet vormen in mijn ontwikkeling, want in
de Formule 1 kan je het je niet veroorloven om steken te laten
vallen. Alles zit nu zo dicht bij elkaar, dus ik probeer mijn
mentale gesteldheid onder controle te krijgen. Niemand steekt er
hier bovenuit op basis van talent, dus het verschil zit echt in je
mindset", zo sluit Bearman af.
