Hoe de verhitte Ferrari-discussie zich in Rusland via de radio ontvouwde

Om ervoor te zorgen dat de kans op een één-twee finish voor Ferrari zo groot mogelijk was, besloot het team voorafgaand aan de Russische Grand Prix enkele afspraken te maken. Charles Leclerc, die vertrok vanaf poleposition, zou onderweg naar bocht twee een slipstream verzorgen voor teamgenoot Sebastian Vettel, die als derde van start ging.
Dat deel van het plan verliep perfect: de Duitser dook in de slipstream van zijn teamgenoot en veroverde de leidende positie, terwijl Leclerc achter hem aansloot op plek twee. Het volgende deel van het plan was om de coureurs later weer terug te wisselen, zodat Leclerc de leiding weer over kon nemen. Vettel weigerde dit echter, en vroeg aan zijn team om het plan op zijn minst uit te stellen.
Wat volgde was een verhitte discussie via de teamradio tussen de beide Ferrari-coureurs en hun team. De positie-switch gebeurde uiteindelijk tijdens de pitstops, maar na afloop van de race was Leclerc zichtbaar in de war, omdat de gemaakte afspraken niet waren nagekomen.
Zo ontvouwde de discussie zich tijdens de race tussen coureurs en engineers via de teamradio.
Ronde 2Engineer tegen Leclerc tijdens safety car: "We kijken naar de mogelijkheden om jullie straks van positie te laten wisselen."Leclerc tegen engineer: "Oke, geen probleem, ik begrijp het."
Ronde 6Engineer tegen Leclerc: "Sebastian zal je de volgende ronde voorbij laten."Vettel tegen engineer: "Ik had Leclerc toch wel ingehaald {ook zonder slipstream, red), maar laat me nog een paar ronden proberen van hem weg te rijden."
Ronde 7Engineer tegen Vettel: "Laat Charles voorbij."Vettel tegen engineer: "Dan zal hij dichterbij me moeten komen rijden"
Ronde 8Engineer tegen Vettel: "Laat Charles voorbij, het gat is 1.4 seconden"Leclerc tegen engineer: "Jullie maakten de keuze om me achter hem rijden en ik respecteerde die keuze volledig. We praten er later over, maar voor nu is het te lastig om het gat naar Vettel te dichten."
Ronde 10Engineer tegen Vettel: "Je bent de snelste auto op de baan, head down, je doet het prima. We overwegen plan C, Charles zit 1.9 seconden achter je."Laurent Mekies, sportief directeur bij Ferrari, tegen Leclerc: "Charles, we zullen de wisseling van positie later doen. Hamilton zicht te dicht bij, en we willen nu pushen. We doen het later, focus je voor nu op de race, dankjewel."Leclerc tegen Mekies: "Ik begrijp het. Maar, ik heb jullie keuze gerespecteerd, ik gaf de slipstream zonder tegen te stribbelen. Daarna probeerde ik aan het begin van de race te pushen, maar het is geen probleem. Zorg maar dat het goed komt."
Na de race gaven zowel Leclerc, als Vettel, als teambaas Binotto aan dat de gehele situatie intern nog eens goed zal worden besproken. Zo was er voor de tweede race op rij intern een flinke discussie gaande over de posities van de coureurs. Gaat dit in de toekomst nog problemen opleveren?

Top Headlines

Oudere Top Headlines