Marko wijst naar Mercedes en McLaren: "Niet illegaal, maar op de grens"

Mercedes heeft de laatste races de snelheid weer aardig gevonden en
lijkt te zijn aangehaakt in de strijd met Red Bull Racing, McLaren
en Ferrari. Zo wisten de Zilverpijlen poleposition te pakken in de
vorige race in Canada en werd ook het eerste podium van het jaar
gepakt. Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft wel een idee waar die
vooruitgang vandaan komt. "Mercedes heeft zeker vooruitgang
geboekt, vooral op het gebied van topsnelheid, net als McLaren. Je
kunt deze topsnelheid alleen bereiken als de vleugels aerodynamisch
worden vervormd. Het lijkt erop dat Mercedes en McLaren een
voorvleugel hebben die voldoet aan de reglementen, omdat hij door
de technische keuring is gekomen. Maar op racesnelheid vervormt die
aanzienlijk meer dan de reglementen voorschrijven", zo vertelt
Marko tegenover Kleine Zeitung . Maar hoe werkt dat dan precies,
een flexibele vleugel? Ze buigen op hoge snelheid door vanwege de
belasting door de rijwind, waardoor de downforce die gegenereerd
wordt afneemt op de momenten dat je die downforce toch slechts in
beperkte mate nodig hebt. Op lagere snelheden, wanneer je die
downforce des te harder nodig hebt, buigen vleugels terug naar hun
oude posities (meer rechtopstaand) voor meer downforce. Toch
beticht de Oostenrijker de concurrentie niet van valsspelen. "Het
is zeker niet illegaal, het is gewoon de grenzen opzoeken. Het is
een eeuwige competitie tussen de teams en de FIA."

Top Headlines

Oudere Top Headlines