Leclerc wijst Ferrari-pijnpunt aan na kwalificatie GP Spanje
Charles Leclerc moet het zondagmiddag met de vijfde startplek doen
voor de Grand Prix van Spanje. Hij start achter Lando Norris, Max
Verstappen en de twee Mercedessen, maar voor zijn eigen teamgenoot
Carlos Sainz. Ferrari lijkt sowieso wat pace te missen ten opzichte
van de concurrentie. Leclerc legt tegenover onder meer
RacingNews365 uit dat de eerste twee vrije trainingen in Spanje hem
al op een grote achterstand hadden gezet. "Ik heb het hier echt
lastig. De eerste twee trainingen waren sowieso lastig omdat ik nog
met ons oude pakket reed, want die moesten we natuurlijk
vergelijken met het nieuwe pakket. Dat was echt nodig, maar op een
baan als deze (Circuit de Barcelona-Catalunya, red.) wordt het dan
lastig. Je kan namelijk maar één rondje rijden per set banden, want
in een tweede rondje verlies je al snel zes of zeven tienden." "Het
duurde gewoon echt te lang om mijn ritme te vinden tijdens de
tweede training, waardoor de balans van de auto erg slecht was. Ik
had het gewoon echt heel lastig, maar tijdens de derde training
werd het wel een stuk makkelijker. We hebben nog veel veranderd en
het voelde meteen beter aan, maar de basis is gewoon niet goed
genoeg. Ik ben blij met de vooruitgang, maar de snelheid tijdens de
kwalificatie stelde me wel echt teleur. We hadden echt verwacht
sneller te zijn." Toch twijfelt Leclerc niet aan de updates die
Ferrari dit weekend mee heeft genomen naar Spanje. "De upgrade doet
precies wat het hoort te doen en het is een stap in de goede
richting, maar de Formule 1 is en blijft een relatieve sport.
Andere teams hebben ook upgrades meegenomen, dus daar hangt het
allemaal vanaf. We kunnen wel wat meer naar onze eigen hand zetten
nu, maar dat is geen excuus. We missen gewoon snelheid. De upgrade
was sowieso meer performance-gericht, dus het pakket heeft niet
echt invloed op het gevoel in de auto. In dat opzicht doet de
upgrade precies wat er ervan hoopten." "Het blijft echter lastig,
want we presteren nog niet zoals gehoopt in Spanje. Het gat met
McLaren en Mercedes is in principe nog steeds wat we ervan
verwachten na de laatste paar races, dus onze prestaties blijven
nog wat achter. Maar onze auto is nog steeds hetzelfde, op die paar
kleine verbeteringen na dan. Er moet dus iets zijn wat we op dit
moment niet zien en waar we na het weekend dus nog naar moeten
kijken, maar ik weet zeker dat we er wel achter zullen komen."
voor de Grand Prix van Spanje. Hij start achter Lando Norris, Max
Verstappen en de twee Mercedessen, maar voor zijn eigen teamgenoot
Carlos Sainz. Ferrari lijkt sowieso wat pace te missen ten opzichte
van de concurrentie. Leclerc legt tegenover onder meer
RacingNews365 uit dat de eerste twee vrije trainingen in Spanje hem
al op een grote achterstand hadden gezet. "Ik heb het hier echt
lastig. De eerste twee trainingen waren sowieso lastig omdat ik nog
met ons oude pakket reed, want die moesten we natuurlijk
vergelijken met het nieuwe pakket. Dat was echt nodig, maar op een
baan als deze (Circuit de Barcelona-Catalunya, red.) wordt het dan
lastig. Je kan namelijk maar één rondje rijden per set banden, want
in een tweede rondje verlies je al snel zes of zeven tienden." "Het
duurde gewoon echt te lang om mijn ritme te vinden tijdens de
tweede training, waardoor de balans van de auto erg slecht was. Ik
had het gewoon echt heel lastig, maar tijdens de derde training
werd het wel een stuk makkelijker. We hebben nog veel veranderd en
het voelde meteen beter aan, maar de basis is gewoon niet goed
genoeg. Ik ben blij met de vooruitgang, maar de snelheid tijdens de
kwalificatie stelde me wel echt teleur. We hadden echt verwacht
sneller te zijn." Toch twijfelt Leclerc niet aan de updates die
Ferrari dit weekend mee heeft genomen naar Spanje. "De upgrade doet
precies wat het hoort te doen en het is een stap in de goede
richting, maar de Formule 1 is en blijft een relatieve sport.
Andere teams hebben ook upgrades meegenomen, dus daar hangt het
allemaal vanaf. We kunnen wel wat meer naar onze eigen hand zetten
nu, maar dat is geen excuus. We missen gewoon snelheid. De upgrade
was sowieso meer performance-gericht, dus het pakket heeft niet
echt invloed op het gevoel in de auto. In dat opzicht doet de
upgrade precies wat er ervan hoopten." "Het blijft echter lastig,
want we presteren nog niet zoals gehoopt in Spanje. Het gat met
McLaren en Mercedes is in principe nog steeds wat we ervan
verwachten na de laatste paar races, dus onze prestaties blijven
nog wat achter. Maar onze auto is nog steeds hetzelfde, op die paar
kleine verbeteringen na dan. Er moet dus iets zijn wat we op dit
moment niet zien en waar we na het weekend dus nog naar moeten
kijken, maar ik weet zeker dat we er wel achter zullen komen."
