Ferrari-coureurs sneren naar elkaar: "Hij klaagt teveel!"
Ferrari kwam er tijdens de Grand Prix van Spanje niet aan te pas en
dat zorgde voor frustratie bij de Italiaanse renstal. Tot overmaat
van ramp maakten Charles Leclerc en Carlos Sainz ook nog licht
contact in de openingsfase van de race toen de een de ander
buitenlangs in probeerde te halen. Sainz moest vervolgens eieren
voor zijn geld kiezen door kort buiten de baan verder te rijden. Na
afloop was er wel wat irritatie. Leclerc gaf Sainz uiteindelijk
bij Sky Sports de schuld, want volgens de Monegask reed zijn
teamgenoot tegen hem aan toen ze zij aan zij gingen. "We bespraken
voorafgaand aan de race al dat we de banden allebei zoveel mogelijk
moesten sparen. We weten hoe belangrijk bocht veertien bijvoorbeeld
is om dat te kunnen doen, dus daar maakte ik gebruik van. Maar
Sainz spaarde zijn banden daar niet en hij maakte dus gebruik van
mijn tactiek om me in te halen. Dat was echt heel jammer, want
daardoor keken we tegen een achterstand aan en moest ik ook nog
eens verder met een beschadigde voorvleugel." "De schade bleef
gelukkig beperkt, maar alles maakt uiteindelijk verschil als je
bijvoorbeeld ziet hoe dicht ik uiteindelijk nog bij George Russell
wist te komen aan het einde van de race. Ik zou zelf nooit zo
overdreven reageren. Het was zijn thuisrace en dat is automatisch
een belangrijk moment in zijn carrière, dus hij zal vast hartstikke
gemotiveerd zijn geweest om iets spectaculairs neer te zetten. Ik
denk niet dat ik de juiste persoon was om zoiets bij te proberen,
maar dat is oké. Ik denk dat hij, als hij de beelden terugkijkt,
vast wel zal begrijpen dat ik aan de binnenkant zat en dat hij op
dat moment niet in kon sturen." Sainz was het daarentegen niet eens
met de mening van zijn teamgenoot, want de Spanjaard vindt juist
dat Leclerc te veel zeurt na afloop van een race. "Ik vind gewoon
dat hij na afloop van een race te veel en te vaak klaagt over
dingen. Ik was op dat moment bezig met een aanval, want wij reden
op een nieuwe set zachte banden terwijl Mercedes op gebruikte
banden reed. We moesten in de eerste ronden wel in de aanval gaan
in een poging de Mercedes-coureurs in te halen, want daar hadden we
het voor de race al over gehad. Ik ging daardoor voorbij aan
Leclerc, maar ik weet niet of hij een fout maakte of dat hij gewoon
iets te hard van stapel liep." De Spanjaard gaf na afloop echter
wel toe dat zijn agressieve strategie in de beginfase uiteindelijk
niet zo gunstig uitpakte als gehoopt. "Ik ging Hamilton nog voorbij
en had Russell ook bijna te pakken voor de pitstops, maar ik denk
dat ik daar vooral aan het testen was wat je als coureur nodig hebt
op die baan. Leclerc koos er uiteindelijk voor om wat meer te
managen en dat betaalde zich uiteindelijk wel uit, want hij
versloeg me dus met een andere strategie. Ik koos dus voor die
agressieve aanpak, maar dat leverde niets op. Russell en ik waren
aan het einde te langzaam op onze harde banden, terwijl de jongens
op de zachte banden een stuk sneller waren."
dat zorgde voor frustratie bij de Italiaanse renstal. Tot overmaat
van ramp maakten Charles Leclerc en Carlos Sainz ook nog licht
contact in de openingsfase van de race toen de een de ander
buitenlangs in probeerde te halen. Sainz moest vervolgens eieren
voor zijn geld kiezen door kort buiten de baan verder te rijden. Na
afloop was er wel wat irritatie. Leclerc gaf Sainz uiteindelijk
bij Sky Sports de schuld, want volgens de Monegask reed zijn
teamgenoot tegen hem aan toen ze zij aan zij gingen. "We bespraken
voorafgaand aan de race al dat we de banden allebei zoveel mogelijk
moesten sparen. We weten hoe belangrijk bocht veertien bijvoorbeeld
is om dat te kunnen doen, dus daar maakte ik gebruik van. Maar
Sainz spaarde zijn banden daar niet en hij maakte dus gebruik van
mijn tactiek om me in te halen. Dat was echt heel jammer, want
daardoor keken we tegen een achterstand aan en moest ik ook nog
eens verder met een beschadigde voorvleugel." "De schade bleef
gelukkig beperkt, maar alles maakt uiteindelijk verschil als je
bijvoorbeeld ziet hoe dicht ik uiteindelijk nog bij George Russell
wist te komen aan het einde van de race. Ik zou zelf nooit zo
overdreven reageren. Het was zijn thuisrace en dat is automatisch
een belangrijk moment in zijn carrière, dus hij zal vast hartstikke
gemotiveerd zijn geweest om iets spectaculairs neer te zetten. Ik
denk niet dat ik de juiste persoon was om zoiets bij te proberen,
maar dat is oké. Ik denk dat hij, als hij de beelden terugkijkt,
vast wel zal begrijpen dat ik aan de binnenkant zat en dat hij op
dat moment niet in kon sturen." Sainz was het daarentegen niet eens
met de mening van zijn teamgenoot, want de Spanjaard vindt juist
dat Leclerc te veel zeurt na afloop van een race. "Ik vind gewoon
dat hij na afloop van een race te veel en te vaak klaagt over
dingen. Ik was op dat moment bezig met een aanval, want wij reden
op een nieuwe set zachte banden terwijl Mercedes op gebruikte
banden reed. We moesten in de eerste ronden wel in de aanval gaan
in een poging de Mercedes-coureurs in te halen, want daar hadden we
het voor de race al over gehad. Ik ging daardoor voorbij aan
Leclerc, maar ik weet niet of hij een fout maakte of dat hij gewoon
iets te hard van stapel liep." De Spanjaard gaf na afloop echter
wel toe dat zijn agressieve strategie in de beginfase uiteindelijk
niet zo gunstig uitpakte als gehoopt. "Ik ging Hamilton nog voorbij
en had Russell ook bijna te pakken voor de pitstops, maar ik denk
dat ik daar vooral aan het testen was wat je als coureur nodig hebt
op die baan. Leclerc koos er uiteindelijk voor om wat meer te
managen en dat betaalde zich uiteindelijk wel uit, want hij
versloeg me dus met een andere strategie. Ik koos dus voor die
agressieve aanpak, maar dat leverde niets op. Russell en ik waren
aan het einde te langzaam op onze harde banden, terwijl de jongens
op de zachte banden een stuk sneller waren."
