Voormalig Williams-teamgenoten hebben tip voor Sainz: "Dat is zijn beste optie"
Het verhaal is inmiddels bekend: Lewis Hamilton zal vanaf 2025 in
de rode bolide van Ferrari rijden, waardoor Carlos Sainz op zoek
zal moeten naar een nieuwe uitdaging. Hij leek zijn pijlen op
Mercedes en Red Bull Racing te richten, waar beide sprake was van
een vrij stoeltje, maar de twee topteams hebben andere plannen wat
het rijdersduo van volgend jaar betreft. Red Bull koos recent voor
een verlenging van het contract van Perez, terwijl
Mercedes-teambaas Toto Wolff nog altijd het volste vertrouwen heeft
in de komst van toptalent Andrea Kimi Antonelli. De lijst met
opties die Sainz nog ter beschikking heeft wordt dus met de dag
kleiner, maar Williams-teambaas James Vowles zette de afgelopen
weken al een keurig charmeoffensief in om de aandacht van de
Spanjaard te trekken. Ook Audi maakt nog kans, al zal Sainz dan
eerst een jaar voor het team van Stake rijden. De kans is echter
groot dat deze twee teams de strijd met elkaar aan zullen gaan om
de handtekening van Sainz te bemachtigen. Ralf Schumacher en Juan
Pablo Montoya, de twee heren die tussen 2001 en 2004 voor Williams
reden, durven wel te stellen dat hun oude werkgever aan het langste
eind gaat trekken in die strijd. "Carlos zal hoogstwaarschijnlijk
bij Williams terecht komen," voorspelt Montoya bij W Radio Colombia
. "Op dit moment is dat echt zijn beste optie, of in ieder geval
beter dan Audi. Williams heeft een organisatie die al jaren
bestaat, het team wordt momenteel geherstructureerd en je ziet
zelfs al dat ze verbeteren." Schumacher ging zelfs nog een stap
verder en benadrukte bij Sky Sports Germany dat hij er stiekem
vanuit gaat dat het contract al getekend is. "Als we de geruchten
mogen geloven, heeft Sainz al getekend bij Williams. Dat zou dan op
korte termijn bekend worden gemaakt. Voor Sainz zal het in eerste
instantie wat vreemd zijn, maar Williams heeft echt grote en mooie
doelen voor ogen en het team heeft ook ambitieuze investeerders aan
boord. Om eerlijk te zijn is Williams ook gewoon de beste optie
voor hem." De interesse van Audi was, in het geval van Sainz,
vooral afkomstig van de goede relatie die de Duitse autogigant
heeft met zijn vader. Carlos Sainz Sr. won de Dakar Rally namelijk
samen met Audi en dat is voor zijn zoon ook gunstig. De Duitse
autogigant werd eerder ook al genoemd als de beste volgende stap
voor Sainz, maar Schumacher is van mening dat Audi steken heeft
laten vallen in het overtuigen van de Spanjaard. "Audi, of
eigenlijk Sauber, is er niet echt in geslaagd om interesse of
zelfvertrouwen te tonen. De engineers lijken echt vast te zitten,
maar ook wat coureurs betreft loopt het nog niet optimaal. Ze
hebben met Nico Hulkenberg al wel een goede coureur in handen, maar
er blijft nog een leeg stoeltje over. Ze moeten daar wel echt een
team op gaan bouwen, al ben ik daar wel heel enthousiast over."
Toch waarschuwt de Duitser wel voor moeilijkheden, want in de
Formule 1 is hard werken een vereiste. Ook buiten de baan is dat
het geval. "Ze moeten wel echt op gaan passen dat ze BMW-Sauber
niet achterna gaan, want het kernteam van Sauber bleef toen
overeind terwijl BMW boos werd en zelfs het hele project af besloot
te blazen." "Voor Audi is hun locatie dan ook het grootste
probleem," vervolgt Schumacher. De Duitse autogigant heeft een
fabriek in het Zwitserse Hinwil, wat volgens de Duitser erg uit de
richting ligt. "Autosport vindt plaats in Engeland en het is niet
eenvoudig om engineers en hun families over te halen om naar
Zwitserland te verhuizen. Ik denk dat het team daardoor juist
moeite heeft om de juiste mensen te werven, dus ik zou wel wat meer
agressiviteit willen zien van Audi."
de rode bolide van Ferrari rijden, waardoor Carlos Sainz op zoek
zal moeten naar een nieuwe uitdaging. Hij leek zijn pijlen op
Mercedes en Red Bull Racing te richten, waar beide sprake was van
een vrij stoeltje, maar de twee topteams hebben andere plannen wat
het rijdersduo van volgend jaar betreft. Red Bull koos recent voor
een verlenging van het contract van Perez, terwijl
Mercedes-teambaas Toto Wolff nog altijd het volste vertrouwen heeft
in de komst van toptalent Andrea Kimi Antonelli. De lijst met
opties die Sainz nog ter beschikking heeft wordt dus met de dag
kleiner, maar Williams-teambaas James Vowles zette de afgelopen
weken al een keurig charmeoffensief in om de aandacht van de
Spanjaard te trekken. Ook Audi maakt nog kans, al zal Sainz dan
eerst een jaar voor het team van Stake rijden. De kans is echter
groot dat deze twee teams de strijd met elkaar aan zullen gaan om
de handtekening van Sainz te bemachtigen. Ralf Schumacher en Juan
Pablo Montoya, de twee heren die tussen 2001 en 2004 voor Williams
reden, durven wel te stellen dat hun oude werkgever aan het langste
eind gaat trekken in die strijd. "Carlos zal hoogstwaarschijnlijk
bij Williams terecht komen," voorspelt Montoya bij W Radio Colombia
. "Op dit moment is dat echt zijn beste optie, of in ieder geval
beter dan Audi. Williams heeft een organisatie die al jaren
bestaat, het team wordt momenteel geherstructureerd en je ziet
zelfs al dat ze verbeteren." Schumacher ging zelfs nog een stap
verder en benadrukte bij Sky Sports Germany dat hij er stiekem
vanuit gaat dat het contract al getekend is. "Als we de geruchten
mogen geloven, heeft Sainz al getekend bij Williams. Dat zou dan op
korte termijn bekend worden gemaakt. Voor Sainz zal het in eerste
instantie wat vreemd zijn, maar Williams heeft echt grote en mooie
doelen voor ogen en het team heeft ook ambitieuze investeerders aan
boord. Om eerlijk te zijn is Williams ook gewoon de beste optie
voor hem." De interesse van Audi was, in het geval van Sainz,
vooral afkomstig van de goede relatie die de Duitse autogigant
heeft met zijn vader. Carlos Sainz Sr. won de Dakar Rally namelijk
samen met Audi en dat is voor zijn zoon ook gunstig. De Duitse
autogigant werd eerder ook al genoemd als de beste volgende stap
voor Sainz, maar Schumacher is van mening dat Audi steken heeft
laten vallen in het overtuigen van de Spanjaard. "Audi, of
eigenlijk Sauber, is er niet echt in geslaagd om interesse of
zelfvertrouwen te tonen. De engineers lijken echt vast te zitten,
maar ook wat coureurs betreft loopt het nog niet optimaal. Ze
hebben met Nico Hulkenberg al wel een goede coureur in handen, maar
er blijft nog een leeg stoeltje over. Ze moeten daar wel echt een
team op gaan bouwen, al ben ik daar wel heel enthousiast over."
Toch waarschuwt de Duitser wel voor moeilijkheden, want in de
Formule 1 is hard werken een vereiste. Ook buiten de baan is dat
het geval. "Ze moeten wel echt op gaan passen dat ze BMW-Sauber
niet achterna gaan, want het kernteam van Sauber bleef toen
overeind terwijl BMW boos werd en zelfs het hele project af besloot
te blazen." "Voor Audi is hun locatie dan ook het grootste
probleem," vervolgt Schumacher. De Duitse autogigant heeft een
fabriek in het Zwitserse Hinwil, wat volgens de Duitser erg uit de
richting ligt. "Autosport vindt plaats in Engeland en het is niet
eenvoudig om engineers en hun families over te halen om naar
Zwitserland te verhuizen. Ik denk dat het team daardoor juist
moeite heeft om de juiste mensen te werven, dus ik zou wel wat meer
agressiviteit willen zien van Audi."
