'Dramatische' Perez gewaarschuwd: "Contracten zijn er om te verbreken..."
Sergio Perez zit op zijn zachtst gezegd niet in zijn beste periode
bij Red Bull Racing. Zijn laatste podium dateert al van eind april
in China, toen hij achter zijn teamgenoot Max Verstappen en
McLaren-coureur Lando Norris op de derde plek finishte. Sindsdien
pakte hij nog een derde en vierde plek in Miami, gevolgd door twee
achtste plekken in Imola en Spanje. In Monaco en Canada viel de
Mexicaan door crashes uit. Tijdens de Grand Prix van Spanje wist
Perez maar weinig indruk te maken. Vanaf een elfde startplek wist
hij niet verder te komen dan de achtste stek. Michael Bleekemolen
heeft zijn oordeel klaar over de Mexicaan. "Die kan bij ons op de
racehal nog een keer komen. Hij kan hier nog wat ideale lijnen
nemen en hij moet de basics maar gaan leren, want dat wordt niks
meer. Dat is eigenlijk heel zonde, maar het is niet anders", zo
vertelt Bleekemolen tegenover RacingNews365. "En ik moet nog maar
zien of hij zijn contract standhoudt. Mensen gaan zich toch achter
de oren krabben. Een ander ding is dan wel: wie is er wel
beschikbaar, snel en goed? En dan zou ik zeggen: haal Sainz dan
maar van stal", zo vertelt Bleekemolen. Zou hij ook die keuze maken
als hij de teambaas bij Red Bull Racing zou zijn? "Dan zou ik wel
in de richting van Sainz gaan kijken. Hij heeft nog geen zitje.
Sainz is ook weer niet van het niveau van Max, maar hij zit er een
heel klein beetje achter. En dat is natuurlijk goed voor het team,
want ze willen niet dat Max wordt verslagen door een teamgenoot. En
dat gaat ook niet gebeuren, dus dan is zo iemand goed. Sainz crasht
weinig en ik denk dat dat een goede zou zijn." 'Het was weer zover'
Bleekemolen plaatst nu dus al vraagtekens of Perez zijn net
verlengde contract überhaupt gaat uitdienen bij Red Bull. Hij ligt
nu vast tot en met 2026. "Dat vraag je je nu wel af uiteindelijk.
Dat zullen zij zich ook wel afvragen, maar misschien zullen ze wel
denken: het zal ons allemaal een zorg zijn. Het
constructeurskampioenschap vinden ze natuurlijk wel belangrijk en
dat zal weer geld opleveren. Dat is dan een minpuntje voor Perez en
dat het dan misschien eerder een exit is dan 2026 voor hem. Maar ik
denk dat ze zich toch wel eens achter de oren gaan krabben. Wat
moeten we nou doen voor volgend jaar? Want contracten zijn gemaakt
er om te verbreken, niet om te handhaven." Naar de media toe is
bijvoorbeeld teambaas Christian Horner vrij mild geweest voor de
Mexicaan. Maar binnenskamers wordt er anders over de Mexicaan
gesproken. "Als ze even apart zitten, zullen ze andere teksten
hebben. Dan zullen ze best wel zeggen: het was weer zover hoor, er
kwam weer niks van terecht. Zo zouden we allemaal praten, maar naar
de buitenwereld moeten ze andere teksten brengen." Toch heeft
Bleekemolen wel een idee waarom Perez in het zadel wordt gehouden
bij Red Bull. "Het draait in de Formule 1 om de pegels en hij
schijnt wat sponsorgeld mee te nemen. Dat telt ook allemaal mee. We
weten allemaal wat we voor één euro kunnen kopen. En dat weet het
team ook nog steeds. Als daar 10, 20 of 30 miljoen binnenkomt, wat
kunnen we daar voor kopen? Dat is veel, dus dan heeft dat toch zijn
waarde. Dan kunnen ze wel een Sainz nemen, maar die moeten ze veel
gaan betalen. Dan is het een omgekeerde wereld en dat speelt
absoluut mee." Bleekemolen vervolgt: "Het is gewoon duidelijk wat
er aan de hand is. Hij is nooit sneller dan Max. Natuurlijk wordt
hij een paar keer tweede en heeft hij een paar keer gewonnen. Maar
dan moet je ook kijken waarom hij won. Hij noemde zichzelf op een
gegeven moment de straatkoning, omdat hij races op stratencircuits
won, maar hij is het natuurlijk net niet." 'Dan valt hij door de
mand' In Spanje wist Perez slechts vier punten bij elkaar te
rijden, achter de twee McLarens, Mercedessen, Ferrari's en
Verstappen. Daarmee staat hij op acht punten uit de laatste vier
races. "Dat is dramatisch. Ik weet ook niet of de Red Bull de
snelste auto was en nog steeds is. Zeker op dit moment is het
allemaal een beetje gelijkwaardig. En dan gaat hij door de mand
vallen, dat zie je." En later voegt hij daar nog het volgende aan
toe. "Dat aantal punten haal je zowat met een Williams." Maar
waarom gaat het dan telkens mis bij de Mexicaan? Bleekemolen
probeert er een vinger op te leggen. "Hij heeft gewoon niet de
goede car control en kan net niet goed anticiperen. En als er drie
motoren klaarliggen, dan krijgt hij niet de snelste. Dan gaat die
natuurlijk naar Max toe, zo moet je het ook zien. Je begint altijd
al met een nadeeltje, maar dat zal overigens allemaal fractioneel
zijn. En hij moet ook weleens als eerste naar binnen en je begrijp
wel waarom. Dan kunnen ze naar zijn banden kijken, of Max op die
set door kan rijden. Dat zijn allemaal dingen die hem tegenwerken."
Daarbij liet hij in Canada al zien dat hij moeilijk naar voren kon
komen en ook in Spanje wist hij slechts drie posities te winnen.
"Dat zit in de genen van iemand. Die zijn altijd de subtop, de
beste van de slechtste. Soms kun je daar niet bovenuit groeien,
want dat heb je nou eenmaal in jezelf zitten, dat zit in je DNA",
zo sluit Bleekemolen af.
bij Red Bull Racing. Zijn laatste podium dateert al van eind april
in China, toen hij achter zijn teamgenoot Max Verstappen en
McLaren-coureur Lando Norris op de derde plek finishte. Sindsdien
pakte hij nog een derde en vierde plek in Miami, gevolgd door twee
achtste plekken in Imola en Spanje. In Monaco en Canada viel de
Mexicaan door crashes uit. Tijdens de Grand Prix van Spanje wist
Perez maar weinig indruk te maken. Vanaf een elfde startplek wist
hij niet verder te komen dan de achtste stek. Michael Bleekemolen
heeft zijn oordeel klaar over de Mexicaan. "Die kan bij ons op de
racehal nog een keer komen. Hij kan hier nog wat ideale lijnen
nemen en hij moet de basics maar gaan leren, want dat wordt niks
meer. Dat is eigenlijk heel zonde, maar het is niet anders", zo
vertelt Bleekemolen tegenover RacingNews365. "En ik moet nog maar
zien of hij zijn contract standhoudt. Mensen gaan zich toch achter
de oren krabben. Een ander ding is dan wel: wie is er wel
beschikbaar, snel en goed? En dan zou ik zeggen: haal Sainz dan
maar van stal", zo vertelt Bleekemolen. Zou hij ook die keuze maken
als hij de teambaas bij Red Bull Racing zou zijn? "Dan zou ik wel
in de richting van Sainz gaan kijken. Hij heeft nog geen zitje.
Sainz is ook weer niet van het niveau van Max, maar hij zit er een
heel klein beetje achter. En dat is natuurlijk goed voor het team,
want ze willen niet dat Max wordt verslagen door een teamgenoot. En
dat gaat ook niet gebeuren, dus dan is zo iemand goed. Sainz crasht
weinig en ik denk dat dat een goede zou zijn." 'Het was weer zover'
Bleekemolen plaatst nu dus al vraagtekens of Perez zijn net
verlengde contract überhaupt gaat uitdienen bij Red Bull. Hij ligt
nu vast tot en met 2026. "Dat vraag je je nu wel af uiteindelijk.
Dat zullen zij zich ook wel afvragen, maar misschien zullen ze wel
denken: het zal ons allemaal een zorg zijn. Het
constructeurskampioenschap vinden ze natuurlijk wel belangrijk en
dat zal weer geld opleveren. Dat is dan een minpuntje voor Perez en
dat het dan misschien eerder een exit is dan 2026 voor hem. Maar ik
denk dat ze zich toch wel eens achter de oren gaan krabben. Wat
moeten we nou doen voor volgend jaar? Want contracten zijn gemaakt
er om te verbreken, niet om te handhaven." Naar de media toe is
bijvoorbeeld teambaas Christian Horner vrij mild geweest voor de
Mexicaan. Maar binnenskamers wordt er anders over de Mexicaan
gesproken. "Als ze even apart zitten, zullen ze andere teksten
hebben. Dan zullen ze best wel zeggen: het was weer zover hoor, er
kwam weer niks van terecht. Zo zouden we allemaal praten, maar naar
de buitenwereld moeten ze andere teksten brengen." Toch heeft
Bleekemolen wel een idee waarom Perez in het zadel wordt gehouden
bij Red Bull. "Het draait in de Formule 1 om de pegels en hij
schijnt wat sponsorgeld mee te nemen. Dat telt ook allemaal mee. We
weten allemaal wat we voor één euro kunnen kopen. En dat weet het
team ook nog steeds. Als daar 10, 20 of 30 miljoen binnenkomt, wat
kunnen we daar voor kopen? Dat is veel, dus dan heeft dat toch zijn
waarde. Dan kunnen ze wel een Sainz nemen, maar die moeten ze veel
gaan betalen. Dan is het een omgekeerde wereld en dat speelt
absoluut mee." Bleekemolen vervolgt: "Het is gewoon duidelijk wat
er aan de hand is. Hij is nooit sneller dan Max. Natuurlijk wordt
hij een paar keer tweede en heeft hij een paar keer gewonnen. Maar
dan moet je ook kijken waarom hij won. Hij noemde zichzelf op een
gegeven moment de straatkoning, omdat hij races op stratencircuits
won, maar hij is het natuurlijk net niet." 'Dan valt hij door de
mand' In Spanje wist Perez slechts vier punten bij elkaar te
rijden, achter de twee McLarens, Mercedessen, Ferrari's en
Verstappen. Daarmee staat hij op acht punten uit de laatste vier
races. "Dat is dramatisch. Ik weet ook niet of de Red Bull de
snelste auto was en nog steeds is. Zeker op dit moment is het
allemaal een beetje gelijkwaardig. En dan gaat hij door de mand
vallen, dat zie je." En later voegt hij daar nog het volgende aan
toe. "Dat aantal punten haal je zowat met een Williams." Maar
waarom gaat het dan telkens mis bij de Mexicaan? Bleekemolen
probeert er een vinger op te leggen. "Hij heeft gewoon niet de
goede car control en kan net niet goed anticiperen. En als er drie
motoren klaarliggen, dan krijgt hij niet de snelste. Dan gaat die
natuurlijk naar Max toe, zo moet je het ook zien. Je begint altijd
al met een nadeeltje, maar dat zal overigens allemaal fractioneel
zijn. En hij moet ook weleens als eerste naar binnen en je begrijp
wel waarom. Dan kunnen ze naar zijn banden kijken, of Max op die
set door kan rijden. Dat zijn allemaal dingen die hem tegenwerken."
Daarbij liet hij in Canada al zien dat hij moeilijk naar voren kon
komen en ook in Spanje wist hij slechts drie posities te winnen.
"Dat zit in de genen van iemand. Die zijn altijd de subtop, de
beste van de slechtste. Soms kun je daar niet bovenuit groeien,
want dat heb je nou eenmaal in jezelf zitten, dat zit in je DNA",
zo sluit Bleekemolen af.
