Lammers zag nu-of-nooit moment Verstappen: "Dat bepaalde de race"

De Grand Prix van Spanje was misschien niet de meest spectaculaire
race van het jaar, maar werd uiteindelijk wel een tweestrijd tussen
Max Verstappen en Lando Norris. De Nederlander trok aan het langste
eind, al zag het ernaar uit dat Norris in zijn McLaren de snellere
auto had. Jan Lammers blikt in gesprek met RacingNews365 terug op
de race van Verstappen. "Het was op strategisch gebied een leuke en
interessante race. Max had een goede start en had het voordeel op
Lando. Hij was op weg om Lando uit te accelereren, maar doordat hij
door het gras moest, verloor hij een metertje of twee. Dat voordeel
moest hij toen weer inleveren. Van dat gedoe kon George Russell
natuurlijk gebruik maken, terwijl Lando in de eerste bocht heel
voorzichtig was. Max had ongetwijfeld de kop willen pakken, maar ik
denk dat hij, als hij terugkijkt, blij moet zijn dat hij de leiding
niet had. Want als hij aan kop had gereden, was de kans groot
geweest dat Russell hem voorbij zou rijden op het eerstvolgende
rechte stuk." Daarbij werd er bij Red Bull de keuze gemaakt om met
meer neerwaartse druk te rijden, zag Lammers. "Van die extra
neerwaartse druk heb je natuurlijk minder last als je in de DRS
zit. Max was meteen in de gelegenheid om George voorbij te gaan op
het moment dat de DRS open ging. Ik snapte de woorden van Gianpiero
Lambiase (race-engineer Verstappen, red.) wel: 'Dit is het moment
om het te doen'. Ik denk dat dat waarschijnlijk het enige moment
was. Dat bepaalde eigenlijk het verloop van de rest van de race."
Lammers duikt vervolgens dieper in de race van Verstappen. "Die
strategie van: we geven wat topsnelheid prijs om het op de rest van
de baan makkelijker te hebben, dat is een technische keuze geweest
van Red Bull. En die was goed, want Max had natuurlijk best wel wat
moeite om de auto naar zijn hand te zetten. Het is ook mooi om te
zien dat ze de beste actie hebben ondernomen. Op het moment dat
Lambiase zei: 'dit is het moment', heb je wel een rijder nodig die
het ook doet. Je hoeft niet na drie rondjes te zeggen: Max, nu moet
je dit en dat doen. Hij krijgt één keer te horen dat dit het moment
is en dan doet hij het ook gelijk, dus dat is toch ook wel heel
bijzonder", zo vertelt Lammers. 'Maximaal gaan' De keuze voor meer
neerwaartse druk zorgde er volgens Lammers wel voor dat Verstappen
kwetsbaarder was. "Hij is op het rechte stuk niet sneller dan de
anderen. Dan ben je kwetsbaar en dat is op het rechte stuk een
nadeel, behalve als je achter iemand zit in de DRS. Dan is het
nadeel op het rechte stuk opgeheven, maar het voordeel in de
bochtige delen behoud je wel. Als hij in de eerste ronde op kop had
gereden, was hij waarschijnlijk kwetsbaar geweest. Dan had Russell
hem voorbij kunnen rijden en dan was zijn snelheid op het rechte
stuk voldoende geweest om voor Max te blijven", zo legt de
voormalig autocoureur uit. "En het feit dat hij die actie in het
begin plaatste, terwijl zijn banden nog vers waren, wilde zeggen
dat Max hem ook uit de DRS kon rijden. Op het moment dat Russell
ver genoeg weg was, had Max nog steeds een nadeel op het rechte
stuk, maar niet zo groot dat hij ingehaald kon worden." Dan had
Verstappen nog een snelle Norris achter zich aan tegen het einde
van de race. "Max kon natuurlijk niks op tafel laten liggen, hij
moest maximaal gaan. Ik denk dat hij in de laatste twintig minuten
van de race langzaam genoeg reed om zijn banden overeind te houden
en hard genoeg om Lando het idee te geven dat het voor hem nog kon.
Het klinkt heel gek wat ik nu zeg, maar Max had er baat bij dat
Lando snel reed. Ik denk dat Max het goed in de hand had, ongeacht
hoe close het er ook uit zag", zo vertelt Lammers verder. Maar wat
bedoelt de voormalig autocoureur precies met zijn uitspraak over
een snelle Norris? "Hij moest Norris verleiden en hem de indruk
geven dat het nog kon. Dat was dan de manier om ervoor te zorgen
dat Lando misschien te veel van zijn banden zou vragen. Dat was de
reden dat Max wel moest pushen om te zorgen dat Lando ook door
bleef gaan. Maar Max moest dan niet te veel doen, want dan zou hij
zelf te veel nadeel ervaren van de banden. Dus dat was het dilemma
waar hij mee te maken kreeg." Hengelt Norris Verstappen binnen?
"Zodra je gaat pushen, ben je eigenlijk een beetje de sjaak. Hij
temporiseerde in die zin dat Lando maximaal moest pushen en het
maximale uit zijn banden moest halen. Dat was ook zijn voordeel.
Eerst zette Lando hele grote stappen, toen werd het iets minder en
op het laatst was het nog maar een of twee tienden." Toch was de
snelheid van Norris een beetje vertekend volgens Lammers. "Lando
was een klap sneller en dat was wel een klein beetje een vertekend
beeld. Lando had de zachte banden wat later in de race onder de
auto gelegd dan Max en had ook minder benzine aan boord. Op een
gunstiger moment in de race had hij de zachtere banden. Het lijkt
er dan op dat hij een stuk sneller is dan Max, maar die
vergelijking was een beetje verdraaid. Als je ze allebei met
dezelfde hoeveelheid benzine aan boord en dezelfde banden gaat
vergelijken, dan zal het misschien heel erg gelijk zijn. Dus het
voordeel dat McLaren had als zijnde de snelste auto zet ik om die
reden toch nog een kanttekening bij." Uiteindelijk was het gat
tussen de twee kemphanen op de finish ruim twee seconden. "Het leek
er dus op dat Verstappen de voorsprong controleerde. Het leek mij
geen toeval dat Lando net niet in de DRS kon komen." Het leek er
nog op dat Norris Verstappen kon binnenhengelen, maar dat was niet
het geval. "Dat is precies het gevoel dat hij Lando moest geven. Al
denk ik dat het einde van de race geraffineerder was dan wij ons
realiseerden", zo sluit Lammers af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines