McLaren-teambaas legt vinger op zere plek na mislopen zege in Spanje
Red Bull Racing was de afgelopen jaren het te kloppen team, maar
McLaren en Lando Norris bewezen tijdens de Grand Prix van Spanje
dat zij de sleutel tot succes gevonden lijken te hebben. De Brit
zette razendsnelle rondetijden neer en vloog in rap tempo over de
baan, maar liep de overwinning op een haar na mis. Na afloop van de
race tikte Norris zichzelf vooral op de vingers. Teambaas Andrea
Stella is niet zo kritisch als Norris. De Italiaan legt tegenover
onder meer RacingNews365 bijvoorbeeld uit dat de strategische
keuzes van het team juist goed uitpakten. "Ik denk dat we hetzelfde
hadden gedaan als we aan de leiding hadden gelegen, want we reden
in Barcelona. We waren echt verbaasd toen we mensen in ronde
zestien of zeventien al een pitstop zagen maken. Dan maak je het
echt moeilijk voor jezelf omdat de slijtage van de banden hier zo
hard gaat. We gingen er dus eigenlijk vanuit dat deze strategie ons
weer verder zou helpen tijdens de race." Ondanks het feit dat de
strategie dus goed uitpakte, had McLaren er uiteindelijk weinig aan
wat de resultaten betreft. "We verloren bij de start gewoon te veel
tijd ten opzichte van George Russell, want als dat niet zo was
geweest was alles aan het einde van de race wel naar ons
toegekomen. Maar ik wil in dat opzicht wel het strategische team
bedanken, want zij zijn hier op wat voor manier dan ook op gekomen.
Het pakte uiteindelijk wel uit zoals gehoopt, want veel andere
teams voelden de druk om te stoppen al vroeg in de race. Dat hangt
natuurlijk ook af van hoe je de banden gebruikt en soms heb je dus
geen andere optie over, maar dat kan een kostbare afweging zijn."
Uiteindelijk gaf Norris aan het einde van de race aan dat kleine
details het verschil gaan maken nu de titelstrijd zo spannend
wordt. Stella sluit zich aan bij die verwachting. "Het is nu al de
tweede keer dat het verschil tijdens de kwalificatie zo klein is,
dus de data wordt heel belangrijk omdat je niet de ruimte hebt om
nog te compenseren voor kleine foutjes. Het feit dat we de leiding
niet konden verdedigen speelde in dit geval wel een grote rol, al
was dat niet echt verrassend gezien het lange stuk dat de coureurs
af moeten leggen tot ze bij de eerste bocht komen. Met die hoge
downforce kan je dan makkelijk een slipstream pakken en dan ben je
ineens een stuk sneller." "Ik kan dat wel heel erg waarderen
overigens, want het was een slimme zet om uit de problemen te
blijven. Dan valt alles vanzelf onze kant op. Maar we verloren
gewoon teveel tijd ten opzichte van Russell, dus de twee posities
die we in bocht één al kwijt waren en die rondjes achter Russell
werden ons uiteindelijk fataal in de strijd om de overwinning. De
pitstop speelde misschien ook wel een rol, maar uiteindelijk had
het er heel anders uit kunnen zien als we bij de start achter
Verstappen hadden gereden. Dan hadden we het spelletje heel anders
kunnen spelen."
McLaren en Lando Norris bewezen tijdens de Grand Prix van Spanje
dat zij de sleutel tot succes gevonden lijken te hebben. De Brit
zette razendsnelle rondetijden neer en vloog in rap tempo over de
baan, maar liep de overwinning op een haar na mis. Na afloop van de
race tikte Norris zichzelf vooral op de vingers. Teambaas Andrea
Stella is niet zo kritisch als Norris. De Italiaan legt tegenover
onder meer RacingNews365 bijvoorbeeld uit dat de strategische
keuzes van het team juist goed uitpakten. "Ik denk dat we hetzelfde
hadden gedaan als we aan de leiding hadden gelegen, want we reden
in Barcelona. We waren echt verbaasd toen we mensen in ronde
zestien of zeventien al een pitstop zagen maken. Dan maak je het
echt moeilijk voor jezelf omdat de slijtage van de banden hier zo
hard gaat. We gingen er dus eigenlijk vanuit dat deze strategie ons
weer verder zou helpen tijdens de race." Ondanks het feit dat de
strategie dus goed uitpakte, had McLaren er uiteindelijk weinig aan
wat de resultaten betreft. "We verloren bij de start gewoon te veel
tijd ten opzichte van George Russell, want als dat niet zo was
geweest was alles aan het einde van de race wel naar ons
toegekomen. Maar ik wil in dat opzicht wel het strategische team
bedanken, want zij zijn hier op wat voor manier dan ook op gekomen.
Het pakte uiteindelijk wel uit zoals gehoopt, want veel andere
teams voelden de druk om te stoppen al vroeg in de race. Dat hangt
natuurlijk ook af van hoe je de banden gebruikt en soms heb je dus
geen andere optie over, maar dat kan een kostbare afweging zijn."
Uiteindelijk gaf Norris aan het einde van de race aan dat kleine
details het verschil gaan maken nu de titelstrijd zo spannend
wordt. Stella sluit zich aan bij die verwachting. "Het is nu al de
tweede keer dat het verschil tijdens de kwalificatie zo klein is,
dus de data wordt heel belangrijk omdat je niet de ruimte hebt om
nog te compenseren voor kleine foutjes. Het feit dat we de leiding
niet konden verdedigen speelde in dit geval wel een grote rol, al
was dat niet echt verrassend gezien het lange stuk dat de coureurs
af moeten leggen tot ze bij de eerste bocht komen. Met die hoge
downforce kan je dan makkelijk een slipstream pakken en dan ben je
ineens een stuk sneller." "Ik kan dat wel heel erg waarderen
overigens, want het was een slimme zet om uit de problemen te
blijven. Dan valt alles vanzelf onze kant op. Maar we verloren
gewoon teveel tijd ten opzichte van Russell, dus de twee posities
die we in bocht één al kwijt waren en die rondjes achter Russell
werden ons uiteindelijk fataal in de strijd om de overwinning. De
pitstop speelde misschien ook wel een rol, maar uiteindelijk had
het er heel anders uit kunnen zien als we bij de start achter
Verstappen hadden gereden. Dan hadden we het spelletje heel anders
kunnen spelen."
