FIA verklaart aanpassingen Red Bull Ring in strijd tegen track limits
Meer dan 1200 keer(!) overschreden de coureurs de track limits
tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2023. Het zorgde voor een
enorme stroom aan negativiteit en opende de ogen van de FIA. Dit
kon zo niet langer. Eerder dit jaar werd dan ook aangekondigd dat
de Red Bull Ring zou worden aangepast om dergelijke situatie te
voorkomen. Nu de Formule 1 daadwerkelijk is neergestreken in het
Alpenland krijgen we voor het eerste een beeld in hoe de FIA hoopt
een debacle zoals vorig jaar te voorkomen. Dit jaar krijgen de
coureurs namelijk te maken met nieuwe grindbakken. De grootste
pijnpunten van het circuit, bocht negen en tien, hebben de grootste
verandering ondergaan. Daar zijn 'variabele' grindbakken geplaatst
tegen de kerbstones, waardoor de track limit-problemen opgelost
zouden moeten zijn. Verder zijn in bocht 1, 3, 4 én 6 de witte
lijnen verplaatst, waardoor de bestaande grindbakken dichter bij de
baan liggen. De tekst gaat verder onder de afbeeldingen. FIA legt
uit Maar waarom juist deze aanpassingen? De wedstrijdleider van de
Formule 1, Niels Wittich, verklaart waarom de FIA voor juist deze
aanpassingen heeft gekozen: "Het is duidelijk dat de controle op de
track limits in Oostenrijk vorig jaar problematisch was, omdat veel
coureurs besloten iets wijder te gaan bij het uitkomen van bocht 9
en 10. Dat is niet verrassend, aangezien de asfaltberm achter de
kerbstone hen de mogelijkheid bood daar een wiel te plaatsen én
omdat het gripniveau vrijwel hetzelfde was als op de baan. Daarom
maakten ze van de gelegenheid gebruik om dat te doen." "Door de
jaren heen hebben de engineers ontdekt dat het qua rondetijd best
een goede zaak is om daar wat wijder te gaan, dus op een gegeven
moment komen we terug in het spel en zeggen we: 'Oké, er zijn
regels, je moet tussen de witte lijnen rijden'. Vorig jaar waren er
een groot aantal overtredingen en veel straffen na de race, dus er
moest duidelijk iets veranderen. Daarom creëren we dit jaar een
natuurlijk afschrikmiddel met de installatie van een grindstrook en
voegen we meer duidelijkheid toe in de manier waarop we de grenzen
van het circuit afbakenen", aldus Wittich. Toch is dit niet de
eerste keer dat de coureurs met meer natuurlijke track limits te
maken krijgen. Eerder dit jaar experimenteerde de FIA al met
dergelijke 'variabele' grindbakken in China. Die test verliep
succesvol volgens Wittich: "Het 'probleem' dat we hadden is dat de
kerbstone twee meter breed is. De tijd was dus net te kort om te
zeggen: 'Oké, we gaan de tweede rij kerbstones weghalen en het
grind er vlak achter leggen'. Dat zou de perfecte situatie zijn,
vergelijkbaar met wat we in China hadden. Daar konden we ook een
kerbstone van één meter gebruiken en dan meteen een grindbak." Maar
waarom kiezen de FIA en de Red Bull Ring voor een 'variabele'
grindbak en niet een vaste? Dat komt doordat er in Oostenrijk
binnenkort een ander evenement is waar de uitloopstroken voor
gewenst zijn: "Een kleine maand na de Formule 1 Grand Prix van
Oostenrijk, zal de MotoGP op de Red Bull Ring neerstrijken. Omdat
zij de overgang van kerbstones naar grindbak, naar uitloopstrook te
gevaarlijk vinden, leggen ze er dan weer wat asfalt in. De grindbak
gaat dan weg en wordt volgend jaar weer teruggelegd als wij met de
Formule 1 hier terugkeren. In een ideale wereld zouden ze de tweede
rij kerbstones verwijderen en het grind er vlak tegenaan leggen."
tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2023. Het zorgde voor een
enorme stroom aan negativiteit en opende de ogen van de FIA. Dit
kon zo niet langer. Eerder dit jaar werd dan ook aangekondigd dat
de Red Bull Ring zou worden aangepast om dergelijke situatie te
voorkomen. Nu de Formule 1 daadwerkelijk is neergestreken in het
Alpenland krijgen we voor het eerste een beeld in hoe de FIA hoopt
een debacle zoals vorig jaar te voorkomen. Dit jaar krijgen de
coureurs namelijk te maken met nieuwe grindbakken. De grootste
pijnpunten van het circuit, bocht negen en tien, hebben de grootste
verandering ondergaan. Daar zijn 'variabele' grindbakken geplaatst
tegen de kerbstones, waardoor de track limit-problemen opgelost
zouden moeten zijn. Verder zijn in bocht 1, 3, 4 én 6 de witte
lijnen verplaatst, waardoor de bestaande grindbakken dichter bij de
baan liggen. De tekst gaat verder onder de afbeeldingen. FIA legt
uit Maar waarom juist deze aanpassingen? De wedstrijdleider van de
Formule 1, Niels Wittich, verklaart waarom de FIA voor juist deze
aanpassingen heeft gekozen: "Het is duidelijk dat de controle op de
track limits in Oostenrijk vorig jaar problematisch was, omdat veel
coureurs besloten iets wijder te gaan bij het uitkomen van bocht 9
en 10. Dat is niet verrassend, aangezien de asfaltberm achter de
kerbstone hen de mogelijkheid bood daar een wiel te plaatsen én
omdat het gripniveau vrijwel hetzelfde was als op de baan. Daarom
maakten ze van de gelegenheid gebruik om dat te doen." "Door de
jaren heen hebben de engineers ontdekt dat het qua rondetijd best
een goede zaak is om daar wat wijder te gaan, dus op een gegeven
moment komen we terug in het spel en zeggen we: 'Oké, er zijn
regels, je moet tussen de witte lijnen rijden'. Vorig jaar waren er
een groot aantal overtredingen en veel straffen na de race, dus er
moest duidelijk iets veranderen. Daarom creëren we dit jaar een
natuurlijk afschrikmiddel met de installatie van een grindstrook en
voegen we meer duidelijkheid toe in de manier waarop we de grenzen
van het circuit afbakenen", aldus Wittich. Toch is dit niet de
eerste keer dat de coureurs met meer natuurlijke track limits te
maken krijgen. Eerder dit jaar experimenteerde de FIA al met
dergelijke 'variabele' grindbakken in China. Die test verliep
succesvol volgens Wittich: "Het 'probleem' dat we hadden is dat de
kerbstone twee meter breed is. De tijd was dus net te kort om te
zeggen: 'Oké, we gaan de tweede rij kerbstones weghalen en het
grind er vlak achter leggen'. Dat zou de perfecte situatie zijn,
vergelijkbaar met wat we in China hadden. Daar konden we ook een
kerbstone van één meter gebruiken en dan meteen een grindbak." Maar
waarom kiezen de FIA en de Red Bull Ring voor een 'variabele'
grindbak en niet een vaste? Dat komt doordat er in Oostenrijk
binnenkort een ander evenement is waar de uitloopstroken voor
gewenst zijn: "Een kleine maand na de Formule 1 Grand Prix van
Oostenrijk, zal de MotoGP op de Red Bull Ring neerstrijken. Omdat
zij de overgang van kerbstones naar grindbak, naar uitloopstrook te
gevaarlijk vinden, leggen ze er dan weer wat asfalt in. De grindbak
gaat dan weg en wordt volgend jaar weer teruggelegd als wij met de
Formule 1 hier terugkeren. In een ideale wereld zouden ze de tweede
rij kerbstones verwijderen en het grind er vlak tegenaan leggen."
