NB: 'Vettel kan rond de Kerst zomaar aankondigen te stoppen'
Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek ‘De Nabeschouwing’ met één redacteur terug op alle zin en onzin van het afgelopen raceweekend. In deel 12 is redacteur Hans van Brunschot aan het woord, die ziet dat Ferrari's interne spannigen steeds groter worden en dat Albon onder grote druk heeft weten te presteren. Lees hier hoe Hans de Grand Prix van Rusland heeft beleefd en praat mee!
Stelling: Vettel heeft met het negeren van de teamorder succesvol laten blijken de kopman van Ferrari te zijn
'Nee, dat vind ik niet. Ik snap wel waarom hij dat zo deed, want de voorsprong van de Ferrari's op Hamilton was minimaal. Op de rem trappen en dan voorbijgestoken worden door Hamilton zou de hele strategie van het team verpest hebben. Ik snap dus helemaal dat Vettel de teamorder wilde uitstellen, maar met kopman zijn of niet had dat niks te maken. Dat is Vettel feitelijk al niet meer. Als de afspraak andersom zou zijn geweest hadden ze bij Ferrari hetzelfde gedaan, want dan was de voorsprong op Mercedes ook nog te klein.'
'Bij Ferrari is nu iets heel interessants aan het gebeuren. In 1996 is Michael Schumacher als uitgesproken kopman voor Ferrari gaan rijden. Met uitzondering van de jaren dat Räikkönen en Massa naast elkaar reden bij Ferrari, 2007-2009, heeft Ferrari altijd aan die structuur vastgehouden, ze hebben altijd een kopman en tweede coureur gehad. En dit jaar is die structuur er niet meer. Er was vorig jaar bij Ferrari een groep mensen, wijlen Sergio Marchionne voorop, die er geen vertrouwen meer in had dat Vettel nog eens wereldkampioen wordt, en zij besloten Leclerc naar Ferrari te halen. En Leclerc levert ook meteen. Hij maakt de verwachtingen gelijk waar.'
'Bovendien is Maurizio Arrivabene als teambaas ontslagen en door Mattia Binotto vervangen. Aardige vent, maar geen people manager. Binotto kan zijn eigen coureurs niet aan. Arrivabene kon bevelen wat er gedaan moest worden, en zo gebeurde het dan ook. Dat heb je nodig, des te meer als je zo'n nadrukkelijke pikorde hebt. Al wil Vettel vooral beter zijn dan zijn jongere teamgenoot, wat hem bij Red Bull naast Ricciardo mislukte in 2014. En nu lukt het weer niet. Ik denk dat het zomaar kan gebeuren dat rond Kerst het bericht komt dat Vettel het mooi geweest vindt in de Formule 1.'
Verliest Ferrari niet al vanaf dag één terrein door meer met interne strubbelingen bezig te zijn dan met het bevechten van de concurrentie?
'Als je puur naar de resultaten kijkt, zie je dat er na de zomerstop iets veranderd is in het voordeel van Ferrari. Hun mazzel was dat de eerste twee races na de zomerstop op circuits waren waar hun auto erg goed uit de verf kan komen. Toen was er in Singapore een update waarmee Ferrari hun aerodynamische probleem aan de voorkant van de auto grotendeels oplosten. Maar tot die tijd had Ferrari al de snelheid die ze nu laten zien. Het zijn vooral tactische blunders geweest die ervoor zorgen dat ze in België pas een race wonnen. Zeker in de eerste races waren vooral de pitstops klungelig.'
'In de wintertests was Ferrari gewoon het allersnelst. Intern kloppen er daar een aantal dingen niet, maar aan de auto en de motor heeft het nooit gelegen dit jaar. In Canada had Vettel al kunnen winnen. Ook met een tijdstraf van vijf seconden. Daar had Ferrari toen ook al de snelheid voor. Dat dat niet gebeurde heeft er dan weer mee te maken dat de motoren zeven races mee moeten gaan. Ik vind het kolder dat de koningsklasse van de autosport van deelnemende teams vraagt dat motoren zo lang mee moeten. Had in Canada dan de motor vol open gezet, inclusief tijdstraf alsnog de race gewonnen en aan het eind van het seizoen een extra gridstraf op de koop toe genomen. Maar die cleverness zit er echter niet in bij Ferrari.'
Weegt de inhaalrace van Albon op tegen zijn fouten op vrijdag en zaterdag?
'Albon heeft de zesde auto van het veld. Er valt een Ferrari uit, dus dan moet Albon vijfde kunnen worden. Dat is ook gebeurd, dus zijn resultaat op zich spreekt niet voor hem. Wat wel sterk voor hem spreekt, is dat hij de coureurs van McLaren, het vierde team op de grid, razendsnel voorbij was. Met dat soort dingen scoor je wel punten bij Helmut Marko.'
'Als je echter naar het totaalplaatje kijkt zijn Gasly en Albon allebei nog jonge, beginnende coureurs. Die hebben ruimte nodig om iets doms te kunnen doen, een auto in de muur te hangen en ervan te leren. Bij Toro Rosso kan dat, en bij Red Bull kan dat niet. Red Bull wil namelijk nog steeds om het kampioenschap kunnen vechten. Dus heeft Red Bull naast Max Verstappen een tweede coureur nodig die consistent is, snel is, en Max zowel onder druk kan zetten als ruimte kan geven wanneer dat nodig is. Die ideale tweede Red Bull-coureur bestaat en heet Nico Hülkenberg.'
'Als Red Bull Hülkenberg niet kiest en zich beperkt tot Gasly en Albon, dan kun je het die jongens allebei niet kwalijk nemen als er eens een auto in de banden staat. Albon rijdt in z'n debuutjaar bij een topteam. Hamilton kon met die druk omgaan in 2007, maar was toen al een uitzonderlijk geval. Laten we helder stellen dat Albon en Gasly allebei niet optimaal presteren, omdat ze de ogen van Helmut Marko op zich gericht weten. Daardoor worden ze veel te bang om fouten te maken. In dat licht heeft Albon het gisteren erg goed gedaan.'
Is het gezien de zware tijdstraf voor Magnussen niet zo dat de stewards nog steeds inconsistent straffen?
'Als iemand zwaar driftend een bordje mist dan is dat anders wanneer een coureur een bordje gewoon afsnijdt. Het blijft mensenwerk en interpretatie. Voor de kijkers kan het alleen onduidelijk zijn. Deze sport is heel erg afhankelijk van de commerciële waarde die eraan wordt toegekend. Als er allerlei zware straffen worden uitgedeeld, of onzichtbare waarschuwingen zoals aan Hülkenberg, dan helpt dat niet. Je hoort weleens dat er een soort VAR in de Formule 1 moet komen. Een beslissing moet dan ook herroepen kunnen worden, net als in het voetbal al het geval is. Hoe dat vormgegeven moet gaan worden, zal later nog wel blijken.' (Foto: Ferrari F1 Media)