Slecht nieuws Honda brengt Verstappen dichter bij gridstraf
Elke Formule 1-coureur mag dit seizoen straffeloos vier nieuwe
verbrandingsmotoren aanspreken. Max Verstappen heeft alle vier zijn
motoren al een keer gebruikt. De motor echter die in Canada onder
de motorkap van de Red Bull werd geschroefd, raakte al snel
beschadigd. Onderzoek door Honda op het hoofdkwartier in Sakura
moest uitwijzen of de motor nog te redden viel, maar naar verluidt
heeft men vanuit Japan te verstaan gekregen dat dat niet het geval
is. Voor Verstappen resteren in zijn poule nu drie motoren, waarvan
de meest verse voor het eerst in Barcelona werd aangesproken en dus
relatief nieuw is. De overige twee motoren gingen al heel wat GP's
langer mee. Mocht Verstappen wisselen naar wéér een nieuwe
verbrandingsmotor, dan volgt onherroepelijk een gridstraf van tien
plaatsen. Voor elk nieuw motoronderdeel dat je aanspreekt geldt de
eerste keer een straf van 10 plaatsen, elk daaropvolgend 'vergrijp'
levert een coureur een gridstraf van 5 plaatsen op. Dat er op enig
moment een gridstraf gaat komen voor Verstappen lijkt met de
huidige situatie welhaast onafwendbaar en dus is het aan Red Bull
om dat moment tactisch te kiezen. Normaliter wil je dat doen op een
circuit waar inhalen goed mogelijk is, omdat je zo de verloren
gridplaatsen makkelijker goed kunt maken. Verstappen baarde zo al
ooit opzien door op Spa-Francorchamps ondanks een forse gridstraf
tóch te winnen.
verbrandingsmotoren aanspreken. Max Verstappen heeft alle vier zijn
motoren al een keer gebruikt. De motor echter die in Canada onder
de motorkap van de Red Bull werd geschroefd, raakte al snel
beschadigd. Onderzoek door Honda op het hoofdkwartier in Sakura
moest uitwijzen of de motor nog te redden viel, maar naar verluidt
heeft men vanuit Japan te verstaan gekregen dat dat niet het geval
is. Voor Verstappen resteren in zijn poule nu drie motoren, waarvan
de meest verse voor het eerst in Barcelona werd aangesproken en dus
relatief nieuw is. De overige twee motoren gingen al heel wat GP's
langer mee. Mocht Verstappen wisselen naar wéér een nieuwe
verbrandingsmotor, dan volgt onherroepelijk een gridstraf van tien
plaatsen. Voor elk nieuw motoronderdeel dat je aanspreekt geldt de
eerste keer een straf van 10 plaatsen, elk daaropvolgend 'vergrijp'
levert een coureur een gridstraf van 5 plaatsen op. Dat er op enig
moment een gridstraf gaat komen voor Verstappen lijkt met de
huidige situatie welhaast onafwendbaar en dus is het aan Red Bull
om dat moment tactisch te kiezen. Normaliter wil je dat doen op een
circuit waar inhalen goed mogelijk is, omdat je zo de verloren
gridplaatsen makkelijker goed kunt maken. Verstappen baarde zo al
ooit opzien door op Spa-Francorchamps ondanks een forse gridstraf
tóch te winnen.
