Verstappen laat concurrentie zijn hielen zien in sprintkwalificatie GP Oostenrijk
Na de eerste en enige vrije training, met Max Verstappen als
snelste man, was het meteen tijd voor de sprintkwalificatie in
Oostenrijk. Om 16:30 uur sprongen de lichten op groen voor het
eerste deel, waarin er verplicht op mediums gereden moest worden.
In SQ2 werd er ook een beroep gedaan op het gele rubber, waarna er
in SQ3 een ultieme poging op softs zou volgen. Eerst was het zaak
om op de korte Red Bull Ring SQ1 te overleven. Dat was makkelijker
gezegd dan gedaan, want de verschillen waren ontzettend klein.
Vooral Verstappen, George Russell en Carlos Sainz waren razendsnel
en hoefden zo niet te vrezen, maar de rest had wel een tweede run
nodig om zekerheid te hebben. Lewis Hamilton kende bijvoorbeeld een
rommelige eerste run en zag lijdzaam toe hoe de wedstrijdleiding
zijn rondetijd afpakte wegens track limits. De zevenvoudig
wereldkampioen moest dus nog een keer aanzetten en ging op
gebruikte banden nipt door. Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg,
Valtteri Bottas, Alex Albon en Guanyu Zhou vlogen eruit. Yuki
Tsunoda spinde nog, maar zat er wel bij. SQ2 en SQ3 In SQ2 ging
Verstappen vrolijk verder. De Nederlander noteerde een 1:05.1 en
was zo anderhalve tiende sneller dan George Russell. De vier
topteams gingen in de beginfase naar buiten, om daarna af te
wachten hoe de rest het zou doen. Onder andere Sergio Perez kwam
nog wel een tweede keer het circuit op om zijn plekje veilig te
stellen, maar uiteindelijk was dat niet nodig. Ook de beide Alpines
stootten door naar SQ3, Kevin Magnussen, Lance Stroll, Fernando
Alonso, Tsunoda en Logan Sargeant werden uitgeschakeld. Daarna
zouden de overgebleven coureurs in één ultieme poging de
startopstelling voor de sprintrace gaan bepalen. Charles Leclerc
kwam niet eens tot een rondje wegens mechanische problemen, terwijl
Hamilton aan het begin van de tweede sector een goede startpositie
weggooide. Lando Norris reed wel een knappe tijd, maar kon
Verstappen uiteindelijk niet van poleposition afhouden. De
Nederlander was een tiende sneller en pakte zo maar weer eens de
eerste startpositie. Oscar Piastri eindigde op de derde plaats.
snelste man, was het meteen tijd voor de sprintkwalificatie in
Oostenrijk. Om 16:30 uur sprongen de lichten op groen voor het
eerste deel, waarin er verplicht op mediums gereden moest worden.
In SQ2 werd er ook een beroep gedaan op het gele rubber, waarna er
in SQ3 een ultieme poging op softs zou volgen. Eerst was het zaak
om op de korte Red Bull Ring SQ1 te overleven. Dat was makkelijker
gezegd dan gedaan, want de verschillen waren ontzettend klein.
Vooral Verstappen, George Russell en Carlos Sainz waren razendsnel
en hoefden zo niet te vrezen, maar de rest had wel een tweede run
nodig om zekerheid te hebben. Lewis Hamilton kende bijvoorbeeld een
rommelige eerste run en zag lijdzaam toe hoe de wedstrijdleiding
zijn rondetijd afpakte wegens track limits. De zevenvoudig
wereldkampioen moest dus nog een keer aanzetten en ging op
gebruikte banden nipt door. Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg,
Valtteri Bottas, Alex Albon en Guanyu Zhou vlogen eruit. Yuki
Tsunoda spinde nog, maar zat er wel bij. SQ2 en SQ3 In SQ2 ging
Verstappen vrolijk verder. De Nederlander noteerde een 1:05.1 en
was zo anderhalve tiende sneller dan George Russell. De vier
topteams gingen in de beginfase naar buiten, om daarna af te
wachten hoe de rest het zou doen. Onder andere Sergio Perez kwam
nog wel een tweede keer het circuit op om zijn plekje veilig te
stellen, maar uiteindelijk was dat niet nodig. Ook de beide Alpines
stootten door naar SQ3, Kevin Magnussen, Lance Stroll, Fernando
Alonso, Tsunoda en Logan Sargeant werden uitgeschakeld. Daarna
zouden de overgebleven coureurs in één ultieme poging de
startopstelling voor de sprintrace gaan bepalen. Charles Leclerc
kwam niet eens tot een rondje wegens mechanische problemen, terwijl
Hamilton aan het begin van de tweede sector een goede startpositie
weggooide. Lando Norris reed wel een knappe tijd, maar kon
Verstappen uiteindelijk niet van poleposition afhouden. De
Nederlander was een tiende sneller en pakte zo maar weer eens de
eerste startpositie. Oscar Piastri eindigde op de derde plaats.
