Data tonen aan: Waar Verstappen het verschil maakte met Norris

Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Oostenrijk waren er wel
wat twijfels bij Red Bull. McLaren lijkt over de snellere auto te
beschikken en het team van Max Verstappen had de afgelopen weken
drie vrije trainingen nodig om de optimale balans te vinden. Het
sprintweekend in Oostenrijk kon daarom een hoofdpijndossier worden,
zeker omdat er maar één vrije training werd afgewerkt en je er
daarna moest staan voor de sprintkwalificatie. Op een groot
schrikmomentje na slaagde Red Bull daar glorieus in. Oké,
Verstappen viel in de vrije training even stil met een
sensorprobleem, maar na een snelle reset kon hij zijn weg vervolgen
én had hij gelijk de snelheid te pakken. De 26-jarige Nederlander
trok die goede lijn door naar de sprintkwalificatie, want in alle
sessies stond zijn naam op de eerste plaats en zelfs Lando Norris
en Oscar Piastri konden daar niets aan veranderen. Snelle bochten
Maar waar maakte Verstappen het verschil ten opzichte van Norris?
Simpel gezegd is Verstappen sneller in de eerste en derde sector en
verliest hij 'maar' 19 duizendsten in de tweede sector. Toch was de
coureur vooral in de derde sector de gehele dag snel. Verstappen
pakte daar op alle concurrenten veel tijd in de vrije training en
was een halve tiende sneller dan Norris in de sprintkwalificatie.
Het verschil van zes honderdsten in de eerste sector had ook anders
kunnen uitpakken, want in de oefensessie had Norris soms nog de
overhand. Overigens ligt de snelheid heel hoog in de eerste en
derde sector, wat erop duidt dat de RB20 geweldig presteert in de
snelle bochten. Norris pakte in de 'langzamere' tweede sector een
klein beetje tijd terug en bevestigt zo het vermoeden dat McLaren
daar de overhand heeft ten opzichte van Red Bull. In Spanje was dat
niet anders. Na afloop stelde Verstappen dat hij een goed gevoel
had in de snelle bochten. "Wij lijken snel in de
hogesnelheidsbochten en dat is fijn op dit circuit. Hopelijk kunnen
we dat vasthouden. Natuurlijk gaat de sprintrace ons ook een goede
indicatie geven over hoe de snelheid zal zijn in de race. Daar kijk
ik naar uit." Verstappen haalt een belangrijk punt aan. Norris en
McLaren hadden in Spanje de bandenslijtage beter onder controle en
konden Verstappen zo onder druk zetten. Als dat op de Red Bull Ring
wederom het geval is, moet Verstappen alle zeilen bijzetten. De
teams werkten in de vrije training geen optimale longruns af, dus
tijdens de sprintrace gaat blijken wat de krachtsverhoudingen zijn.
Toch is de eerste klap van Verstappen een daalder waard. Bekijk
hieronder de rondetijden van Verstappen en Norris in SQ3!
Rondetijden SQ3: Verstappen versus Norris

Top Headlines

Oudere Top Headlines