Waarom Verstappen binnenkort op een gridstraf kan rekenen

Max Verstappen sprak in Spanje, de tiende Grand Prix van het jaar,
al zijn vierde motor van het seizoen aan. Terwijl elke coureur
slechts vier verbrandingsmotoren in de auto mag schroeven, zonder
dat daarvoor een straf wordt geïncasseerd. Bij Verstappen werd die
motor echter niet uit luxe vervangen, zo bleek bij nader onderzoek
door Honda. In de tweede vrije training in Canada had Verstappen
namelijk grote problemen, want hij had te maken met een
ERS-probleem. "Het lijkt erop dat de MGU-K klaar is. Dat is
natuurlijk niet wat je wil met een nieuwe motor", zo vertelde
Verstappen daarover. De motor raakte dus al beschadigd en naar
verluidt is die motor te zwaar gehavend en niet meer te redden,
waardoor Verstappen het op papier in de resterende veertien races
met drie motoren moet doen. Maar met twee motoren die al flink wat
kilometers er op hebben zitten, is het niet erg reëel om te
veronderstellen dat de Nederlander dat gaat redden. Daarom is het
ook niet meer dan logisch dat Verstappen binnenkort een gridstraf
moet incasseren. "Ik maak me niet echt zorgen, maar het is wel
balen omdat ik weet dat ik later in het seizoen een straf moet
pakken", zo trok Verstappen in Canada zelf ook al de conclusie. Als
Verstappen dan een nieuwe verbrandingsmotor moet pakken, dan volgt
er een gridstraf van tien plekken. Als de drievoudig wereldkampioen
dan weer een nieuw exemplaar moet aanspreken, dan krijgt hij
'slechts' vijf plekken straf. Dat geldt overigens ook voor de
andere motoronderdelen, waar Verstappen ook al aardig tegen de
limieten aanloopt. Waar pakt Verstappen de gridstraf? En dus is het
de taak voor Red Bull om een goed moment te kiezen voor de flinke
gridstraf voor Verstappen. De meest logische optie is de Grand Prix
van België, al zitten daar ook nog de races in Oostenrijk,
Groot-Brittannië en Hongarije tussen. Als Verstappen de luxe heeft
om die races met de huidige drie motoren uit te rijden, dan zal de
Oostenrijkse formatie ongetwijfeld de race op Spa-Francorchamps
uitkiezen. De laatste twee jaar incasseerde Verstappen namelijk een
gridstraf in de Ardennen, maar dat deerde de Nederlander totaal
niet. In 2022 moest hij vanaf P14 komen, maar won met twee vingers
in de neus de race en de marge op nummer twee Sergio Perez was maar
liefst 17 seconden. Vorig jaar moest Verstappen de race in België
vanaf P6 aanvangen, maar ook dat belemmerde de Nederlander niet. De
marge ten opzichte van Perez was zelfs nog vijf seconden groter.
Gezien de grote concurrentie van zeker McLaren is het echter niet
te verwachten dat de marges dan zo groot zullen zijn en dat
Verstappen even naar de overwinning rijdt. Al heeft hij al vaker
gekkere dingen laten zien. Het circuit in België biedt in ieder
geval genoeg kansen om in te halen om zo de schade van de gridstraf
enigszins te beperken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines