Waarom McLarens nieuwste update klein, maar zeer effectief is
Uit de data die na de eerste en enige vrije training en de
sprintkwalificatie op de Red Bull Ring naar voren kwam, blijkt
duidelijk dat McLaren de prestaties van de MCL38 blijft verbeteren.
Het kwam zelfs goed naar voren dat een ogenschijnlijk kleine update
in staat is om de performance van de auto te verbeteren. Als er
verder op de nieuwe voorvleugel wordt ingezoomd, draait de nieuwe
vleugel om de nieuwe endplates met een interne winglet die twee
functies vervult. Allereerst zorgt het voor meer downforce, maar
het vergroot vooral het out-wash effect en genereert ook een
gedeeltelijk up-wash effect. Daardoor wordt de lucht door de
winglet op de endplates over en rond de voorbanden geleid, waardoor
de lucht naar de gewenste plek kan worden geleid. Het zou echter
overdreven zijn om deze update als bijzonder belangrijk te
beschouwen. Maar vanuit bronnen blijkt dat de update helpt bij de
precisie in bochten en de besturing in de medium- tot
hogesnelheidsbochten. Verder is het interessant om te zien hoe het
team in de vrije training een analyse heeft uitgevoerd door flow
viz-verf aan te brengen op de bovenste draagarm van de
voorwielophanging. Daardoor werd gecontroleerd of de opwaartse
stroming die wordt gegenereerd door de winglet op de endplates
werkt zoals de bedoeling is. Bekijk hieronder de nieuwe endplate op
de voorvleugel van McLaren!
sprintkwalificatie op de Red Bull Ring naar voren kwam, blijkt
duidelijk dat McLaren de prestaties van de MCL38 blijft verbeteren.
Het kwam zelfs goed naar voren dat een ogenschijnlijk kleine update
in staat is om de performance van de auto te verbeteren. Als er
verder op de nieuwe voorvleugel wordt ingezoomd, draait de nieuwe
vleugel om de nieuwe endplates met een interne winglet die twee
functies vervult. Allereerst zorgt het voor meer downforce, maar
het vergroot vooral het out-wash effect en genereert ook een
gedeeltelijk up-wash effect. Daardoor wordt de lucht door de
winglet op de endplates over en rond de voorbanden geleid, waardoor
de lucht naar de gewenste plek kan worden geleid. Het zou echter
overdreven zijn om deze update als bijzonder belangrijk te
beschouwen. Maar vanuit bronnen blijkt dat de update helpt bij de
precisie in bochten en de besturing in de medium- tot
hogesnelheidsbochten. Verder is het interessant om te zien hoe het
team in de vrije training een analyse heeft uitgevoerd door flow
viz-verf aan te brengen op de bovenste draagarm van de
voorwielophanging. Daardoor werd gecontroleerd of de opwaartse
stroming die wordt gegenereerd door de winglet op de endplates
werkt zoals de bedoeling is. Bekijk hieronder de nieuwe endplate op
de voorvleugel van McLaren!
