Tranendal voor botsende Verstappen en Norris, Russell profiteert voor Mercedes
Het gehele veld start om 15:00 uur Nederlandse tijd op medium
banden, Guanyu Zhou vanuit pits uitgezonderd. Hij start op harde
banden. Het maakt het speelveld voor die eerste racestint in ieder
geval gelijk. Desonanks is het Max Verstappen die na een prima
start direct wegrijdt bij zijn achtervolgers. Charles Leclerc is
niet één van die achtervolgers, want hij rijdt bij de start zijn
voorvleugel kapot op de McLaren van Oscar Piastri en moet direct de
pits opzoeken. Namens Ferrari is het dan ook Carlos Sainz die de
eer hoog moet houden en moet dat doen door het gevecht aan de te
gaan met de Mercedes van Lewis Hamilton. Daar weer achter zijn het
Oscar Piastri en Sergio Perez die in gevecht zijn, waarbij de jonge
Australiër aan het langste eind trekt en Perez het tempo niet kan
volgen. In het middenveld vinden mooie gevechten plaats,
bijvoorbeeld tussen de beide Haas-coureurs, terwijl Verstappen zijn
voorsprong gestaag uit blijft breiden. Hij heeft ook wel wat last
van glijden her en der, maar het is niet genoeg om Norris
dichterbij te laten komen, te meer omdat de Brit wat remfoutjes
maakt. Als iedereen een eerste stop heeft gemaakt, waarbij iedereen
naar hard wisselt, zijn de verhoudingen onveranderd. Echter,
Verstappen en Norris maken samen hun pitstops en de Nederlander
wordt vrijgelaten vlak voor de neus van Norris. De Brit moet in de
remmen en dus komt al snel de melding dat er een onderzoek is naar
een unsafe release. Een straf volgt uiteindelijk niet. Wel lijkt
hij te kampen met een versnellingsbakprobleem, waarbij hij niet
lijkt te kunnen beschikken over zijn achtste versnelling. Een straf
komt er overigens wél voor Sergio Perez, die te hard heeft gereden
in de pitstraat. Gedurende de tweede stint horen Verstappen
regelmatig feedback geven over het snelle verval van zijn harde
banden, maar terwijl hij dat roept, blijft hij wel voortdurend
fractioneel sneller dan Norris. Maar Red Bull wacht lang om hem
naar binnen te roepen, omdat hij anders in het verkeer terug op de
baan komt. Als hij met nog 20 ronden wél naar binnen komt, duurt
zijn pitstop 5 seconden te lang, in de eerste plaats door een
haperend wiel linksachter en direct daarna omdat men deze keer wél
wacht op het passeren van Norris die meeklapt. Als Vertappen zich
in zijn outlap verremt met een flatsport tot gevolg, zit Norris
opeens vol op zijn staart en hebben we daadwerkelijk een gevecht om
de overwinning. Norris is de snellere van de twee met verse
tegenover gebruikte banden die Verstappen bovendien een optater
heeft gegeven. Verstappen verdedigt bij de eerste echte aanval
laat, maar met succes. Hij vraagt zich wel hardop af of er
problemen zijn 'omdat hij geen grip heeft'. Bij een tweede actie
verremt Norris zich, schiet voorbij Verstappen van de baan maar
behoudt de leiding. Echter, Norris is slim en geeft die positie
direct terug en dus is de roep om een straf door Verstappen
achterhaald. Door dat akkefietje zit Norris aan zijn taks voor wat
betreft track limits-overtredingen en dus volgt een tijdstraf van 5
seconden voor de McLaren-coureur. Het maakt Norris des te meer
vastberaden snel werk te maken van Verstappen, want in leidende
positie moet hij 5 seconden zien weg te rijden. Poging nummer die
slaagt ook niet als Norris doorschiet en Verstappen van de baan af
dwingt, maar een ronde later gaat het helemaal fout als ze elkaar
raken met een lekke band voor beide coureurs tot gevolg. De straf
van 5 seconden voor Norris komt, maar is een wassen neus door het
verlies van de touche. Verstappen valt met pitstop terug naar P5,
Norris valt in de pitstraat uit. Verstappen krijgt de schuld van
het incident en daarom een tijdstraf van 10 seconden. Opeens gaat
de strijd om de overwinning tussen George Russell en Oscar Piastri
daar 2,5 seconden achter, maar de Mercedes-coureur houdt eenvoudig
stand. Carlos Sainz maakt het onverwachte podium compleet met P3.
banden, Guanyu Zhou vanuit pits uitgezonderd. Hij start op harde
banden. Het maakt het speelveld voor die eerste racestint in ieder
geval gelijk. Desonanks is het Max Verstappen die na een prima
start direct wegrijdt bij zijn achtervolgers. Charles Leclerc is
niet één van die achtervolgers, want hij rijdt bij de start zijn
voorvleugel kapot op de McLaren van Oscar Piastri en moet direct de
pits opzoeken. Namens Ferrari is het dan ook Carlos Sainz die de
eer hoog moet houden en moet dat doen door het gevecht aan de te
gaan met de Mercedes van Lewis Hamilton. Daar weer achter zijn het
Oscar Piastri en Sergio Perez die in gevecht zijn, waarbij de jonge
Australiër aan het langste eind trekt en Perez het tempo niet kan
volgen. In het middenveld vinden mooie gevechten plaats,
bijvoorbeeld tussen de beide Haas-coureurs, terwijl Verstappen zijn
voorsprong gestaag uit blijft breiden. Hij heeft ook wel wat last
van glijden her en der, maar het is niet genoeg om Norris
dichterbij te laten komen, te meer omdat de Brit wat remfoutjes
maakt. Als iedereen een eerste stop heeft gemaakt, waarbij iedereen
naar hard wisselt, zijn de verhoudingen onveranderd. Echter,
Verstappen en Norris maken samen hun pitstops en de Nederlander
wordt vrijgelaten vlak voor de neus van Norris. De Brit moet in de
remmen en dus komt al snel de melding dat er een onderzoek is naar
een unsafe release. Een straf volgt uiteindelijk niet. Wel lijkt
hij te kampen met een versnellingsbakprobleem, waarbij hij niet
lijkt te kunnen beschikken over zijn achtste versnelling. Een straf
komt er overigens wél voor Sergio Perez, die te hard heeft gereden
in de pitstraat. Gedurende de tweede stint horen Verstappen
regelmatig feedback geven over het snelle verval van zijn harde
banden, maar terwijl hij dat roept, blijft hij wel voortdurend
fractioneel sneller dan Norris. Maar Red Bull wacht lang om hem
naar binnen te roepen, omdat hij anders in het verkeer terug op de
baan komt. Als hij met nog 20 ronden wél naar binnen komt, duurt
zijn pitstop 5 seconden te lang, in de eerste plaats door een
haperend wiel linksachter en direct daarna omdat men deze keer wél
wacht op het passeren van Norris die meeklapt. Als Vertappen zich
in zijn outlap verremt met een flatsport tot gevolg, zit Norris
opeens vol op zijn staart en hebben we daadwerkelijk een gevecht om
de overwinning. Norris is de snellere van de twee met verse
tegenover gebruikte banden die Verstappen bovendien een optater
heeft gegeven. Verstappen verdedigt bij de eerste echte aanval
laat, maar met succes. Hij vraagt zich wel hardop af of er
problemen zijn 'omdat hij geen grip heeft'. Bij een tweede actie
verremt Norris zich, schiet voorbij Verstappen van de baan maar
behoudt de leiding. Echter, Norris is slim en geeft die positie
direct terug en dus is de roep om een straf door Verstappen
achterhaald. Door dat akkefietje zit Norris aan zijn taks voor wat
betreft track limits-overtredingen en dus volgt een tijdstraf van 5
seconden voor de McLaren-coureur. Het maakt Norris des te meer
vastberaden snel werk te maken van Verstappen, want in leidende
positie moet hij 5 seconden zien weg te rijden. Poging nummer die
slaagt ook niet als Norris doorschiet en Verstappen van de baan af
dwingt, maar een ronde later gaat het helemaal fout als ze elkaar
raken met een lekke band voor beide coureurs tot gevolg. De straf
van 5 seconden voor Norris komt, maar is een wassen neus door het
verlies van de touche. Verstappen valt met pitstop terug naar P5,
Norris valt in de pitstraat uit. Verstappen krijgt de schuld van
het incident en daarom een tijdstraf van 10 seconden. Opeens gaat
de strijd om de overwinning tussen George Russell en Oscar Piastri
daar 2,5 seconden achter, maar de Mercedes-coureur houdt eenvoudig
stand. Carlos Sainz maakt het onverwachte podium compleet met P3.
