Max op P5 in Oostenrijk na botsing met Norris: 'Alles ging fout'
George Russell heeft de overwinning voor de Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam geschreven na een dramatische ontkoping. Max had de hele race een comfortabele voorsprong ten opzichte van Lando Norris, tot de slotfase van de race. De Brit kwam steeds dichterbij en zat hem in het laatste deel van de wedstrijd ronde na ronde op de hielen. Na een paar inhaalpogingen eindigde de laatste in tranen: de twee raakten elkaar, liepen allebei een lekke band op en strompelden terug naar de pitstraat. Het betekende het einde van de race voor Norris, Verstappen kwam uiteindelijk als vijfde over de finish. Oscar Piastri pakte de tweede plek, terwijl Carlos Sainz de laatste podiumplek binnensleepte. De vierde positie was voor Lewis Hamilton.
Over het incident met Norris laat Max na de race weten: “Ik had wel het gevoel dat hij al een paar keer van heel ver de hele tijd aan het remmen was, en dat hij moeilijk stopte. Dat als ik niet naar buiten of rechts stuurde, we tegen elkaar aan kwamen. We moeten het zo allemaal bekijken, maar van onze kant: de race was helemaal dramatisch. De strategie van mij was klote. Ik heb heel vaak gezegd ‘mijn banden zijn eraan, we moeten naar binnen’. Ik verloor ook veel tijd met verkeer. De pitstops waren ook gewoon helemaal klote. Alles wat fout kon gaan, ging helemaal fout vandaag. Er zijn wel een paar dingen om te analyseren. Gister gaat het zo goed, en dan in de race vandaag gaat het voor geen meter. Dat is wel heel raar.”
Max kreeg na het incident met Norris een tijdstraf van tien seconden. Daarover zegt hij: “Ik weet het niet. Ik zal het nog een keer bekijken natuurlijk. Maar ik verdedigde een beetje de binnenkant, maar ik ga niet heel ver naar binnen. Daarna gaat hij helemaal buitenom en toen reden we met de achterwielen tegen elkaar aan. Het was een heel raar moment eigenlijk. Totaal niet verwacht ook.” Norris liet via de boordradio weten dat hij dacht dat Verstappen bewoog tijdens het remmen. Daarover zegt Verstappen: “Ik heb elke keer voordat ik remde mijn actie al ingezet. Het lijkt misschien zo vanuit de buitenkant, maar je ziet natuurlijk niet wanneer ik op de rem trap.”
Op de vraag over welke aspecten van de race hij ontevreden was, antwoordt Max: “De bandendegradatie was niet goed. De banden werden te warm. En opeens was de balans van de auto helemaal weg. Heel raar ook. De pitstop ging twee keer slecht. Ik zei al een paar ronden dat we naar binnen moesten omdat we in het verkeer zaten. Dan verlies je gewoon heel veel tijd als je banden oud zijn.”
Over het incident met Norris laat Max na de race weten: “Ik had wel het gevoel dat hij al een paar keer van heel ver de hele tijd aan het remmen was, en dat hij moeilijk stopte. Dat als ik niet naar buiten of rechts stuurde, we tegen elkaar aan kwamen. We moeten het zo allemaal bekijken, maar van onze kant: de race was helemaal dramatisch. De strategie van mij was klote. Ik heb heel vaak gezegd ‘mijn banden zijn eraan, we moeten naar binnen’. Ik verloor ook veel tijd met verkeer. De pitstops waren ook gewoon helemaal klote. Alles wat fout kon gaan, ging helemaal fout vandaag. Er zijn wel een paar dingen om te analyseren. Gister gaat het zo goed, en dan in de race vandaag gaat het voor geen meter. Dat is wel heel raar.”
Max kreeg na het incident met Norris een tijdstraf van tien seconden. Daarover zegt hij: “Ik weet het niet. Ik zal het nog een keer bekijken natuurlijk. Maar ik verdedigde een beetje de binnenkant, maar ik ga niet heel ver naar binnen. Daarna gaat hij helemaal buitenom en toen reden we met de achterwielen tegen elkaar aan. Het was een heel raar moment eigenlijk. Totaal niet verwacht ook.” Norris liet via de boordradio weten dat hij dacht dat Verstappen bewoog tijdens het remmen. Daarover zegt Verstappen: “Ik heb elke keer voordat ik remde mijn actie al ingezet. Het lijkt misschien zo vanuit de buitenkant, maar je ziet natuurlijk niet wanneer ik op de rem trap.”
Op de vraag over welke aspecten van de race hij ontevreden was, antwoordt Max: “De bandendegradatie was niet goed. De banden werden te warm. En opeens was de balans van de auto helemaal weg. Heel raar ook. De pitstop ging twee keer slecht. Ik zei al een paar ronden dat we naar binnen moesten omdat we in het verkeer zaten. Dan verlies je gewoon heel veel tijd als je banden oud zijn.”