Messen Verstappen en Norris geslepen na koekje van eigen deeg
Ruud Dimmers - oprichter en eigenaar Lando Norris probeerde het,
remde een aantal maal (veel) te laat en beiden coureurs moesten
eieren voor hun geld kiezen. Max Verstappen op zijn beurt paste
zijn eigen ‘Max Verstappen-move’ toe door in de remzone van
richting te veranderen. Slim? Ja. Leuk voor Norris? Nee. De Brit
raakte steeds verder aan de kook. Verstappen op zijn beurt was ook
richting het kookpunt aan het geraken en net op het moment dat de
tijdstraf voor Norris op de computers verscheen, raakten beide
kemphanen elkaar. Weg zegekansen voor beiden, een bak schade bij
Norris en slechts P5 voor Verstappen. De wedstrijdleiding wees
Verstappen als schuldige aan en daar valt wat voor te zeggen. Hij
liet zijn auto naar links lopen tijdens het aanremmen en de move
deed mij terugdenken aan Monza 2018. Daar deed hij exact hetzelfde
in gevecht met Valtteri Bottas en ook toen werd hij bestraft. De
messen zijn nu geslepen. Vriendschap op de baan bestaat niet en
Norris weet dat hij nog slimmer moet racen om Verstappen te
verslaan. Waarom altijd een dive bomb doen en niet eens proberen om
achterom te kruisen en met DRS aan te vallen richting bocht 4?
Natuurlijk is het achteraf makkelijk praten. Helmut Marko vond dat
Red Bull Max wat had moeten kalmeren, ook in de wetenschap dat het
99% zeker was dat Norris een tijdstraf zou ontvangen voor het
overschrijden van de track limits. Echter, zo lang dat niet
duidelijk is geef je echt geen positie cadeau om die enkele ronden
later weer te verzilveren. Verstappen en Norris die elkaar in de
wielen rijden, het was 100% wat de Formule 1 nodig had. Passie,
strijd, wat drama. Rubbing is racing , zouden de Britten zeggen.
Dit krijgt ongetwijfeld een vervolg op Silverstone en in de rest
van het seizoen! Jan van der Burgt - redacteur Soms is het jammer
dat je als F1-verslaggever niet even achterover kunt leunen om puur
in het moment te genieten van een heerlijk gevecht. Dit wás zo'n
heerlijk gevecht. De afloop, ja, die is betreurenswaardig en dan is
het gebruikelijk dat de schuldvraag direct gesteld wordt. Lando
Norris werd te vaak gedwongen tot late uitwijkende manoeuvres door
laat verdedigingswerk van Verstappen. Het kader waarin Norris dan
nog het juiste kan doen, wordt dan wel heel nauw. Kijk je naar de
letter van de wet, dan is de schuld terecht bij Max Verstappen
neergelegd, maar wellicht is dit weer zo'n gevalletje 'de regels
zijn correct nageleefd, maar kloppen de regels wel?'. We hebben
twee coureurs gezien die de grenzen opzochten en daar overheen
gingen. Beiden hebben daar een prijs voor betaald en de lessen zijn
geleerd. Verstappen weet nu immers dat er aan zijn stoelpoten (en
achterwielen) gezaagd wordt, terwijl Norris onomwonden te verstaan
heeft gekregen dat je Verstappen niet zomaar even passeert. Hij zal
de volgende keer slimmer en geduldiger moeten zijn, iets dat
uitgerekend Verstappen in aanvallend opzicht ook heeft moeten leren
vanaf de eerste momenten dat hij werkelijk vooraan mee kon
strijden. Verstappen kreeg door de aanvallende instelling van
Norris een koekje van eigen deeg en dat was wel zo verfrissend om
te zien. Hij deinst niet terug voor de grote naam Verstappen, zoals
Verstappen in het verleden niet terugdeinsde voor grote namen als
Sebastian Vettel en Lewis Hamilton, precies wat dit kampioenschap
nodig heeft en een heerlijke voorbode van wat ons nog te wachten
staat.
remde een aantal maal (veel) te laat en beiden coureurs moesten
eieren voor hun geld kiezen. Max Verstappen op zijn beurt paste
zijn eigen ‘Max Verstappen-move’ toe door in de remzone van
richting te veranderen. Slim? Ja. Leuk voor Norris? Nee. De Brit
raakte steeds verder aan de kook. Verstappen op zijn beurt was ook
richting het kookpunt aan het geraken en net op het moment dat de
tijdstraf voor Norris op de computers verscheen, raakten beide
kemphanen elkaar. Weg zegekansen voor beiden, een bak schade bij
Norris en slechts P5 voor Verstappen. De wedstrijdleiding wees
Verstappen als schuldige aan en daar valt wat voor te zeggen. Hij
liet zijn auto naar links lopen tijdens het aanremmen en de move
deed mij terugdenken aan Monza 2018. Daar deed hij exact hetzelfde
in gevecht met Valtteri Bottas en ook toen werd hij bestraft. De
messen zijn nu geslepen. Vriendschap op de baan bestaat niet en
Norris weet dat hij nog slimmer moet racen om Verstappen te
verslaan. Waarom altijd een dive bomb doen en niet eens proberen om
achterom te kruisen en met DRS aan te vallen richting bocht 4?
Natuurlijk is het achteraf makkelijk praten. Helmut Marko vond dat
Red Bull Max wat had moeten kalmeren, ook in de wetenschap dat het
99% zeker was dat Norris een tijdstraf zou ontvangen voor het
overschrijden van de track limits. Echter, zo lang dat niet
duidelijk is geef je echt geen positie cadeau om die enkele ronden
later weer te verzilveren. Verstappen en Norris die elkaar in de
wielen rijden, het was 100% wat de Formule 1 nodig had. Passie,
strijd, wat drama. Rubbing is racing , zouden de Britten zeggen.
Dit krijgt ongetwijfeld een vervolg op Silverstone en in de rest
van het seizoen! Jan van der Burgt - redacteur Soms is het jammer
dat je als F1-verslaggever niet even achterover kunt leunen om puur
in het moment te genieten van een heerlijk gevecht. Dit wás zo'n
heerlijk gevecht. De afloop, ja, die is betreurenswaardig en dan is
het gebruikelijk dat de schuldvraag direct gesteld wordt. Lando
Norris werd te vaak gedwongen tot late uitwijkende manoeuvres door
laat verdedigingswerk van Verstappen. Het kader waarin Norris dan
nog het juiste kan doen, wordt dan wel heel nauw. Kijk je naar de
letter van de wet, dan is de schuld terecht bij Max Verstappen
neergelegd, maar wellicht is dit weer zo'n gevalletje 'de regels
zijn correct nageleefd, maar kloppen de regels wel?'. We hebben
twee coureurs gezien die de grenzen opzochten en daar overheen
gingen. Beiden hebben daar een prijs voor betaald en de lessen zijn
geleerd. Verstappen weet nu immers dat er aan zijn stoelpoten (en
achterwielen) gezaagd wordt, terwijl Norris onomwonden te verstaan
heeft gekregen dat je Verstappen niet zomaar even passeert. Hij zal
de volgende keer slimmer en geduldiger moeten zijn, iets dat
uitgerekend Verstappen in aanvallend opzicht ook heeft moeten leren
vanaf de eerste momenten dat hij werkelijk vooraan mee kon
strijden. Verstappen kreeg door de aanvallende instelling van
Norris een koekje van eigen deeg en dat was wel zo verfrissend om
te zien. Hij deinst niet terug voor de grote naam Verstappen, zoals
Verstappen in het verleden niet terugdeinsde voor grote namen als
Sebastian Vettel en Lewis Hamilton, precies wat dit kampioenschap
nodig heeft en een heerlijke voorbode van wat ons nog te wachten
staat.
