Marko wijst naar wedstrijdleiding: "Dan was het niet geëscaleerd tussen Verstappen en Norris"

In de eerste twee stints van de Grand Prix van Oostenrijk leek er
geen vuiltje aan de lucht te zijn voor Max Verstappen en Red Bull
Racing. Maar na een slechte tweede pitstop zat Lando Norris in zijn
McLaren ineens dicht achter de RB20 van Verstappen. Norris
probeerde de drievoudig wereldkampioen te verschalken, maar dat
lukte de Brit niet. Toen Norris het voor de zoveelste keer
probeerde, ging het mis tussen de twee kemphanen. Ze raakten elkaar
en konden allebei een plek op het podium vergeten. Verstappen
eindigde nog als vijfde in Oostenrijk, Norris viel al snel uit.
Maar volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko hadden de twee elkaar
helemaal niet hoeven te raken, zo stelt hij in zijn column voor
Speedweek . "Misschien had het allemaal anders kunnen aflopen. Ik
had bijvoorbeeld graag gezien dat de straf voor tracklimits voor
Norris sneller was opgelegd, dan was deze escalatie niet ontstaan.
Met alle middelen die de wedstrijdleiding tot haar beschikking
heeft, had er sneller een beslissing genomen moeten worden", zo
begint Marko zijn verhaal. "Tegelijkertijd hadden we Max kunnen
vertellen dat Lando werd onderzocht en dat Norris
hoogstwaarschijnlijk een straf zou krijgen. Dan had Max zijn
tegenstander moeten laten gaan, maar dat zit niet in het DNA van
Max Verstappen. We zullen nooit weten of Norris zou hebben
geprobeerd om naar voren te gaan en dan vijf seconden weg te rijden
om een straf goed te maken. Ik denk niet dat hij dat tegen
Verstappen had gekund. Maar dat droeg ook bij aan deze escalatie."
Marko vervolgt: "Max en Lando zaten op en soms over de limiet, maar
dat moeten we niet vergeten: ze waren aan het afremmen naar een
lage snelheid, er waren geen tegenstanders in de buurt, de
uitloopstrook was groot en er was geen echt gevaar. Dus waarom
zouden we ze het niet met z'n tweeën laten uitvechten? De straf van
tien seconden voor Max was voor mij onbegrijpelijk, want volgens
mij was het Lando die overdreef. Hij ging niet per ongeluk twee
keer over de witte lijn."

Top Headlines

Oudere Top Headlines