FIA-steward Herbert: "Zwaardere straf voor Verstappen was niet mogelijk"
Johnny Herbert was als één van de stewards medeverantwoordelijk
voor het oordeel dat vooral Max Verstappen schuldig was aan de
touché met Lando Norris in de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk.
De meningen over die straf lopen uiteen van 'belachelijk' tot 'veel
te laag', waarbij wordt gewezen naar het gevolg ervan. Verstappen
verloor op P5 niks extra's door de tijdstraf van tien seconden,
terwijl Norris uitviel. "McLaren zal natuurlijk roepen dat hij een
zwaardere straf had verdiend, maar dat is nu eenmaal het spel dat
alle F1-teams spelen. Dit is de zwaarste straf die we onder de
huidige reglementen voor dit soort vergrijpen kunnen geven", zo
vertelt Herbert bij Coinpoker.com . "Het draait hierbij ook om
consistentie. We moeten de FIA-regels volgen", zo vervolgt Herbert.
"Als er een auto contact maakt met een andere auto, is dat een
tijdstraf van tien seconden, punt uit. Je kan niet zeggen: 'dit en
dit geval is extremer', want dan ga je met een glijdende schaal
werken. Dat zou een groter probleem opleveren, omdat je dan met
subjectiviteit te maken krijgt." "Als er iemand over de kop was
gegaan en over de baan was getold, weet ik niet of dat
daadwerkelijk iets had veranderd. Dit viel onder het 'iemand van de
baan dwingen', of 'het veroorzaken van een aanrijding' en dit was
daarvoor de hoogste straf die we konden geven."
voor het oordeel dat vooral Max Verstappen schuldig was aan de
touché met Lando Norris in de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk.
De meningen over die straf lopen uiteen van 'belachelijk' tot 'veel
te laag', waarbij wordt gewezen naar het gevolg ervan. Verstappen
verloor op P5 niks extra's door de tijdstraf van tien seconden,
terwijl Norris uitviel. "McLaren zal natuurlijk roepen dat hij een
zwaardere straf had verdiend, maar dat is nu eenmaal het spel dat
alle F1-teams spelen. Dit is de zwaarste straf die we onder de
huidige reglementen voor dit soort vergrijpen kunnen geven", zo
vertelt Herbert bij Coinpoker.com . "Het draait hierbij ook om
consistentie. We moeten de FIA-regels volgen", zo vervolgt Herbert.
"Als er een auto contact maakt met een andere auto, is dat een
tijdstraf van tien seconden, punt uit. Je kan niet zeggen: 'dit en
dit geval is extremer', want dan ga je met een glijdende schaal
werken. Dat zou een groter probleem opleveren, omdat je dan met
subjectiviteit te maken krijgt." "Als er iemand over de kop was
gegaan en over de baan was getold, weet ik niet of dat
daadwerkelijk iets had veranderd. Dit viel onder het 'iemand van de
baan dwingen', of 'het veroorzaken van een aanrijding' en dit was
daarvoor de hoogste straf die we konden geven."
