Coronel ziet gevolgen bij Norris na aanvaring met Verstappen
Lange tijd leek Max Verstappen onbedreigd op weg te gaan naar de
overwinning in Oostenrijk, maar een slechte pitstop gooide roet in
het eten. Lando Norris zat ineens veel dichter op de Nederlander en
wist zelfs naar de achterkant van de Red Bull te rijden. Norris
probeerde al een paar keer eerder Verstappen voorbij te steken,
maar dat lukte niet. Uiteindelijk kwamen de twee elkaar letterlijk
tegen op de baan. Verstappen eindigde nog op de vijfde plek, maar
Norris viel uit en keerde puntloos naar huis. Tom Coronel laat in
gesprek met RacingNews365 weten hoe hij tegen het incident
aankijkt. "Je zag het natuurlijk al heel voorzichtig aankomen. En
ik ben niet de enige, zelfs George Russell zag het ook al aankomen.
Hij zei op zaterdagmiddag al: 'Het zou weleens kunnen dat die twee
elkaar in de wielen rijden' en dat gebeurde ook. Max bewoog even
ietsjes naar links in de remzone. Dat is een nieuwe regel bij de
FIA. Je mag niet meer bewegen tijdens het remmen." "Maar je bent
natuurlijk het verdedigen gewend, zowel aan de binnenkant als de
buitenkant. Dan mag je niet veranderen van richting. Daar heeft hij
die tien seconden straf voor gehad. Uiteindelijk raakten ze elkaar
en ik zag hem aankomen. Instinctief wil Max niemand voorbij laten,
dat begrijp ik als geen ander. Maar het was net iets over het
randje." Na afloop van de race waren zowel Verstappen als Norris
vrij uitgesproken naar elkaar toe. Hoe kijkt Coronel daar naar?
"Dat heeft ermee te maken dat je wil dat iemand sorry zegt. Je bent
topsporter en dan ga je geen sorry zeggen tegen iemand. Dat doe je
niet op de baan. Naast de baan wel, maar op de baan never nooit
niet. Dan denk je: zoek het maar uit. Ik denk zeker dat er bij
Norris iets geknakt is. Het zelfvertrouwen is een tandje minder
geworden. Je weet dat als je Max wil inhalen, dat je op de
penaltystip wordt gelegd. Dat heeft hij ook gedaan." Serious shit
De autocoureur vervolgt: "Ik denk dat het vertrouwen bij Norris
toch een beetje verdwenen is in die vriendschap. Maar je hebt geen
vrienden op de baan. Zo werkt dat niet. Op de baan kan er maar één
winnen. En zo is Max geprogrammeerd." Voorziet Coronel dan ook meer
duels tussen Verstappen en Norris? "Je moet niet van je bord laten
eten, je moet wel laten zien dat je geen cadeautjes geeft. Maar dat
doet Max ook. Dan is het wie het eerst buigt, want dat is het. Bij
Max en bij Lewis Hamilton hebben we het ook gezien en daar was
helemaal niemand aan het buigen. Dan kan het weleens oneindig
doorgaan. Dat is nou eenmaal hoe het werkt. Dit is autosport, dit
is toplevel en dan ga je gewoon geen cadeautjes geven. Zo werkt
dat. En als ik dan heel goed nadenk: Max heeft tien seconden straf
gehad, omdat hij van de lijn is afgeweken." "Hij heeft puntjes
gepakt voor het kampioenschap en is uitgelopen op Norris. Ik zeg
niet dat het gepland is, maar het komt wel altijd zo uit. Je kan
zeggen wat je wil, maar ik weet dat hij thuis zit, wetende dat het
geen verkeerde was voor het kampioenschap. Een race minder en extra
puntjes. Het gaat ze om een wereldkampioenschap. Het is geen
tennisvereniging met een clubwedstrijdje. Dit is serious shit", zo
eindigt de autocoureur en analist.
overwinning in Oostenrijk, maar een slechte pitstop gooide roet in
het eten. Lando Norris zat ineens veel dichter op de Nederlander en
wist zelfs naar de achterkant van de Red Bull te rijden. Norris
probeerde al een paar keer eerder Verstappen voorbij te steken,
maar dat lukte niet. Uiteindelijk kwamen de twee elkaar letterlijk
tegen op de baan. Verstappen eindigde nog op de vijfde plek, maar
Norris viel uit en keerde puntloos naar huis. Tom Coronel laat in
gesprek met RacingNews365 weten hoe hij tegen het incident
aankijkt. "Je zag het natuurlijk al heel voorzichtig aankomen. En
ik ben niet de enige, zelfs George Russell zag het ook al aankomen.
Hij zei op zaterdagmiddag al: 'Het zou weleens kunnen dat die twee
elkaar in de wielen rijden' en dat gebeurde ook. Max bewoog even
ietsjes naar links in de remzone. Dat is een nieuwe regel bij de
FIA. Je mag niet meer bewegen tijdens het remmen." "Maar je bent
natuurlijk het verdedigen gewend, zowel aan de binnenkant als de
buitenkant. Dan mag je niet veranderen van richting. Daar heeft hij
die tien seconden straf voor gehad. Uiteindelijk raakten ze elkaar
en ik zag hem aankomen. Instinctief wil Max niemand voorbij laten,
dat begrijp ik als geen ander. Maar het was net iets over het
randje." Na afloop van de race waren zowel Verstappen als Norris
vrij uitgesproken naar elkaar toe. Hoe kijkt Coronel daar naar?
"Dat heeft ermee te maken dat je wil dat iemand sorry zegt. Je bent
topsporter en dan ga je geen sorry zeggen tegen iemand. Dat doe je
niet op de baan. Naast de baan wel, maar op de baan never nooit
niet. Dan denk je: zoek het maar uit. Ik denk zeker dat er bij
Norris iets geknakt is. Het zelfvertrouwen is een tandje minder
geworden. Je weet dat als je Max wil inhalen, dat je op de
penaltystip wordt gelegd. Dat heeft hij ook gedaan." Serious shit
De autocoureur vervolgt: "Ik denk dat het vertrouwen bij Norris
toch een beetje verdwenen is in die vriendschap. Maar je hebt geen
vrienden op de baan. Zo werkt dat niet. Op de baan kan er maar één
winnen. En zo is Max geprogrammeerd." Voorziet Coronel dan ook meer
duels tussen Verstappen en Norris? "Je moet niet van je bord laten
eten, je moet wel laten zien dat je geen cadeautjes geeft. Maar dat
doet Max ook. Dan is het wie het eerst buigt, want dat is het. Bij
Max en bij Lewis Hamilton hebben we het ook gezien en daar was
helemaal niemand aan het buigen. Dan kan het weleens oneindig
doorgaan. Dat is nou eenmaal hoe het werkt. Dit is autosport, dit
is toplevel en dan ga je gewoon geen cadeautjes geven. Zo werkt
dat. En als ik dan heel goed nadenk: Max heeft tien seconden straf
gehad, omdat hij van de lijn is afgeweken." "Hij heeft puntjes
gepakt voor het kampioenschap en is uitgelopen op Norris. Ik zeg
niet dat het gepland is, maar het komt wel altijd zo uit. Je kan
zeggen wat je wil, maar ik weet dat hij thuis zit, wetende dat het
geen verkeerde was voor het kampioenschap. Een race minder en extra
puntjes. Het gaat ze om een wereldkampioenschap. Het is geen
tennisvereniging met een clubwedstrijdje. Dit is serious shit", zo
eindigt de autocoureur en analist.
