Hoe Hamilton een late Verstappen-aanval op Silverstone wist te voorkomen

Hij moest er een hele tijd op wachten, maar op Silverstone wist
Lewis Hamilton eindelijk weer wat winnen is. De laatste overwinning
voor de triomfptocht op zijn thuiscircuit was de Grand Prix van
Saoedi-Arabië in 2021, ruim tweeënhalf jaar geleden. Hamilton deed
eigenlijk alles goed op het iconische circuit en wist zo de zege
naar zich toe te trekken. Maar waar maakte Mercedes dan het
verschil? Volgens Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, is dat toe
te schrijven aan één factor: de bandenslijtage. De Oostenrijker
gaat in op de bandenkeuze voor de laatste stint, waar er van de
intermediates naar de slicks werd gewisseld. "We hadden geen
mediums, dus dat was heel simpel voor ons. En we geloofden er niet
in dat de harde band de juiste was. Achteraf gezien zou de juiste
volgorde de mediums, dan de harde banden en daarna de zachte banden
zijn. Dat zou het snelste zijn geweest", zo vertelt Wolff tegenover
onder meer RacingNews365. "Maar we hebben het uiteindelijk op het
einde gered. Ik denk dat onze bandenslijtage in vergelijking met de
McLarens goed was en dat stelde de overwinning veilig." Het was
echter Max Verstappen die achter Hamilton als tweede finishte. De
drievoudig wereldkampioen stond op de harde banden en zette zijn
inhaalrace te laat in om nog serieus mee te kunnen vechten voor de
overwinning. Het gat naar Hamilton was op de finishlijn een kleine
anderhalve seconde. De communicatie tussen de pitmuur en Hamilton
ook van groot belang om de zege veilig te stellen, zo vertelt
Wolff. "Ik denk dat de communicatie met de coureur tijdens de race
erg goed was. We hielden het radiokanaal een tijdje open en bleven
met elkaar de voors en tegens bespreken (om te switchen naar de
slicks, red.). We hielden de verschillen in de gaten en op een
gegeven moment zei de strategist: we geloven dat het
crossover-moment er nu is. En ze hadden gelijk, dat was het
perfecte moment om het te doen", zo sluit Wolff af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines