F1 in het kort | Hernieuwd plan race Miami negatief ontvangen


In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1 Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om te vermelden.
Hernieuwd plan race Miami negatief ontvangen
Een Formule 1-race in Miami lijkt ondanks hernieuwde plannen niet dichterbij gekomen. Buurtbewoners zijn niet blij met de plannen, meldt de Miami Herald . Een tweede Amerikaanse Grand Prix had plaats moeten vinden in het havengebied van Miami, en zou onder andere het bekende basketbalstadion American Airlines Arena passeren. Nadat dat door de lokale overheid werd afgewezen, zijn de plannen nu hernieuwd. Op een circuit dat rond het Hard Rock Café van Miami loopt moet de race vanaf 2021 toch plaats gaan vinden. Het nieuwe circuit zou door de wijk Miami Rivers lopen, een drukke en rijke woonwijk. Wegens gebrek aan ruimte wordt een deel van het parcours over de parkeerplaats van het Hard Rock Café gepland. Bewoners vrezen geluidsoverlast en keren zich wederom tot de lokale overheid om de race van de baan te krijgen.
 
Russische Grand Prix niet naar Sint-Petersburg
De Russische Grand Prix zal, in tegenstelling tot geruchten die vorig weekend de ronde deden, niet verhuizen van Sotsji naar Sint-Petersburg, schrijft Motorsport-Total.com . Het Igora Drive Circuit dat nabij de Russische stad ligt, zal vanaf volgend jaar wel DTM-races organiseren, maar heeft met de Formule 1 naar eigen zeggen nooit gesproken. 'We hebben geen gesprekken met de Formule 1 gehad,' zegt initiatiefnemer van de DTM-races Vladimir Vasseltsjev.
Norris speelt rol in deal tussen Mercedes en McLaren
McLaren gaat vanaf 2021 met Mercedes-motoren rijden. In die deal speelt volgens AutoMoto Lando Norris een belangrijke rol. Hij wordt voor in de toekomst in één adem genoemd met Mercedes. Hij zal door de Duitse renstal gemanaged worden en de motordeal tussen beide renstallen is van de grond gekomen dankzij Horatio Investments. De CEO van dat bedrijf is de vader van Norris. Laatstgenoemde lijkt nu een nog mooiere toekomst te hebben. 
Raikkonen passeert Schumacher en Button
Kimi Raikkonen reed afgelopen weekend in Sotsji zijn 308ste race uit zijn loopbaan. Hiermee passeerde hij Michael Schumacher en Jensen Button. De Fin heeft alleen nog Fernando Alonso (312) en Rubens Barrichello (323) voor zich. Aan Auto, Motor und Sport zegt Raikkonen dat het nummer hem niet veel uitmaakt. 'Ik wilde eigenlijk al eerder stoppen. Ik heb niet echt een plan voor hoe lang ik doorga. Een jaar, misschien twee. Zolang ik het gevoel heb dat ik nog kan presteren en de race belangrijker is dan alle onzin eromheen, zal ik doorgaan.'
Commercieel directeur Formule 1 vertrekt
Sean Bratches verlaat de Formule 1 na dit seizoen. De huidige directeur van de commerciële afdeling van Liberty Media maakt plaats, met als gevolg dat het bestuur van de Formule 1 vanaf volgend jaar een nieuwe commerciële structuur gaat krijgen. Bratches was onder meer verantwoordelijk voor het onderhandelen over lopende televisie-licenties en het vergroten van het bereik van de social mediaplatforms. Racer meldt dat zijn opvolger nog onbekend is. 
Webber baalt van Vettel: 'Hij lijkt in paniek te raken'
Mark Webber, voormalig Formule 1-coureur, lijkt zich zorgen te maken over Sebastian Vettel en diens carrière. 'Zoals we hebben gezien, zit Vettel vaak tussen wat hij wil bereiken, wat hij wil en wat hij eigenlijk doet. Hij is aan het vechten met verschillende, tegenstrijdige gedachtes. Daarvan lijkt hij in paniek te raken. Dat is zorgwekkend', aldus de analist in gesprek met  Motorsport-total.com . 
Geen gridstraf voor Vettel in Japan volgens Binotto
Afgelopen weekend leek Sebastian Vettel op weg naar een mooi resultaat, tijdens de Grand Prix van Rusland. Maar op een gegeven moment begaf zijn MGU-K het, waardoor hij de race niet uit kon rijden. Een gridstraf in Japan lag in de lijn der verwachting, maar volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto gaat dat verhaal niet door. In een seizoen mag een team twee MGU-K's gebruiken. Vettel heeft beide al gehad. Gebruikt hij een derde onderdeel, dan krijgt hij een gridstraf van tien plaatsen. Binotto verwacht niet dat dat nodig zal zijn. Volgens hem kan Vettel in Suzuka terugvallen op de eerste MGU-K plus wat andere onderdelen van de motor die dit seizoen al gebruikt zijn. De elektronica was in Sotsji ook beschadigd. Vanaf 2020 mogen teams gebruik maken van drie MGU-K's. 
'Assen heeft betere infrastructuur dan Zandvoort'
Circuitontwerper Hermann Tilke begrijpt niet waarom de keuze voor een Grand Prix in Nederland op Zandvoort viel en niet op Assen. Dat laat hij desgevraagd weten aan Auto, Motor und Sport . 'In Assen passen 180.000 toeschouwers. Wanneer het vol is, is de stemming automatisch goed. Assen heeft de betere infrastructuur en ligt super, aan de snelweg.' Honderdduizend mensen zullen het evenement bijwonen. 
F1-teams testen in Austin banden voor 2020
De coureurs krijgen tijdens de vrije trainingen in Austin, begin november, de eerste kans om de banden van 2020 te leren kennen. Pirelli-baas Mario Isola zei tegenover F1i.com het volgende: 'De teams krijgen in Austin twee setjes per auto. Voor ons is het een extra kans om de banden te laten testen. Tijdens de Grand Prix van Amerika kunnen de coureurs kiezen uit de C2-, C3- en C4-band. Pirelli geeft tijdens de vrije trainingen waarschijnlijk de C2-band van 2020 vrij. Die band is te vergelijken met de huidige mediumband. 
Pirelli maakt bandenkeuzes GP Japan bekend
Pirelli heeft, zoals gebruikelijk, de bandenkeuzes voor de Grand Prix van Japan bekendgemaakt. Vrijwel iedere coureur maakt dezelfde keuzes. Bij Max Verstappen zien we negen setjes van de softband, drie setjes van de medium compound en één setje van de hardste band. Daarmee is zijn keuze vergelijkbaar met die van Ferrari en Mercedes.  
[social-post platform="twitter" id="1179064383688904706"]
McLaren overwoog eigen motor 'geen moment'
McLaren heeft naar eigen zeggen 'geen moment' overwogen om een eigen motor te gaan bouwen voor de Formule 1. Dat stelt Andreas Seidl, teambaas van de renstal. 'In deze dagen heb je voor zo'n investering gigantisch veel geld nodig. Bovendien duurt het wel even voordat je net zo ver bent als de andere teams op de grid.'
Wolff over toekomst Mercedes in Formule 1
In de wandelgangen van de Formule 1 circuleren er geruchten dat Mercedes snel stopt met de Formule, omdat zij met McLaren, Racing Point en Williams drie klantenteams hebben, terwijl zij zelf ook een team vormen. Toto Wolff verklaart aan Autosport.com echter dat zij actief blijven in de F1. 'Laat het duidelijk zijn dat de samenwerking tussen McLaren en Mercedes alleen berust op het leveren van motoren en dat het niet het begin is van meer dan alleen dat. We zijn benieuwd hoe de Formule 1 zich na 2020 zal ontwikkelen. Als het aan ons ligt blijft Mercedes na 2021 ook gewoon een fabrieksteam.'
Oud-coureur Ben Pon op 82-jarige leeftijd overleden
Oud-coureur Ben Pon is op 82-jarige leeftijd overleden. Hij nam als coureur eenmaal deel aan één Formule 1 Grand Prix: de Grand Prix van Nederland in 1962, op het circuit van Zandvoort. Pon was sponsor van het circuit Zandvoort. De hoofdtribune bij start-finish werd daarom omgedoopt tot de ‘Ben Pon Tribune’ voor de Nederlandse Grand Prix van 2020. 'Het is Ben helaas niet meer gegund om volgend jaar nog een ronde over het circuit te rijden. De Raad van Bestuur en medewerkers van Pon Holdings zijn erg geraakt en wensen de familie veel sterkte toe met het verwerken van dit grote verlies', laat Pon Holdings in een verklaring weten.
Waarom riep Vettel dat hij de V12-motoren terug wil?
'Breng die f*cking V12's terug!' schreeuwde Sebastian Vettel woedende over de teamradio toen zijn auto ermee ophield. Maar waarom wil de Duitser deze motoren weer terug in de F1? 'De huidige aandrijflijnen zijn zeer complex en technisch', zegt hij via Formel1 . 'Dat is zeker fascinerend, maar ik heb daar mijn mening over. Waarmee ik bedoel: het levert geen grote voordelen op voor racers of toeschouwers.' 
Feest in huize Verstappen: Max 22 jaar! 
Het is vandaag feest in huize Verstappen: Max is namelijk 22 jaar geworden! Hoewel de coureur niet kan terugkijken op zijn beste raceweekend van het seizoen in Rusland, is deze heugelijke dag hopelijk een pleister op de wond. De eerste felicitaties heeft hij al in ontvangst kunnen nemen dankzij Robert Doornbos en Giedo van der Garde.
[social-post platform="instagram" id="B3BfhRToIVS"]
[social-post platform="instagram" id="B3BphKIIwac"]
Hybride-probleem reden uitvallen voor Vettel
Ferrari heeft de oorzaak van de motorproblemen bij Sebastian Vettel in Sotsji gevonden. De oud-wereldkampioen moest zijn auto langs de baan zetten als leider van de race en inmiddels is duidelijk waarom. 'We hadden een probleem met de hybride kant van de motor", zegt teambaas Mattia Binotto via Formel1.de. 'We verloren de isolatie in de auto en om veiligheidsredenen moesten we de auto onmiddellijk stoppen.'
Raikkonen eist antwoorden: 'Laatste races waren een nachtmerrie'
Kimi Raikkonen is niet te spreken over de huidige vorm van zijn team Alfa Romeo. Hoewel de Fin in België nog als zevende eindigde, moest hij in Sotsji genoegen nemen met een dertiende plaats. 'Dit moeten we uitzoeken', zegt Raikkonen tegenover Motorsport.com . 'De laatste vier races waren nachtmerries. We moeten uitvinden waar het misgaat en wat we kunnen verbeteren. Wat betreft de laatste races hadden we volgens mij alleen op Spa de snelheid, verder worstelden we daarmee.'
Magnussen woest op stewards
Kevin Magnussen was na afloop van de race woest op de stewards van de race. De Deen kreeg in de laatste ronde een tijdstraf aan zijn broek, nadat hij een bocht had afgesneden. Zodoende werd de Haas-coureur niet achtste, maar negende. 'Wat een idioten zeg', schreeuwt Magnussen over de boordradio. 'Zonder hun stomme beslissing was ik nu achtste geweest. Wat een bullshit.'
Zes 'extreme kwalificatierondjes' brengen Magnussen P9
Zelden zal Kevin Magnussen harder gewerkt hebben dan in de slotfase van de Grand Prix van Rusland. Vanwege het overschrijden van de tracklimits kreeg de Deen een straf van vijf seconden aan zijn broek en dreigde zijn goede race puntloos te eindigen. 'Ik heb de laatste zes ronden extreem gepusht, het waren de zes beste rondjes van mijn weekend en ik ben blij met P9'. aldus de Haas-coureur. (Fotocredit: Haas F1 Team)
Marko sluit Renault uit: 'Komt er niet in zolang Verstappen bij ons rijdt'
Tijdens de rijdersparade stonden Red Bull-teambaas Christian Horner en Renault-baas Cyril Abiteboul geanimeerd met elkaar te praten. De eerste stap op weg naar een nieuwe samenwerking? 'Nee', zegt motoradviseur Helmut Marko stellig tegen Auto Motor und Sport . 'Zolang Max Verstappen bij ons rijdt, zal er geen Renault-motor meer in onze wagens liggen.'
FOM informeert coureurs na felle kritiek over plannen voor F1
De FOM heeft in Sotsji gesproken met de coureurs over de plannen die zij momenteel ontwikkelen om de Formule 1 in de toekomst aantrekkelijker te maken. 'Dat er zaterdagraces komen hebben ze niet gezegd', vertelt Max Verstappen tegen Motorsport-total.de. 'Ze willen een misschien een aantal experimenten doen. Ze namen echt de tijd om een aantal dingen uit te leggen en waren er niet om mee te delen wat ze wel en niet zouden doen'.
Aanleiding voor de meeting, waarbij alle twintig coureurs, Chase Carey en Ross Brawn aanwezig waren, was de felle kritiek en de frustratie die leeft bij de coureurs over de proefballontjes, zoals een kwalificatierace op zaterdag, die worden opgelaten door de FOM. Met de meeting in Rusland is de kou (voorlopig?) even uit de lucht.
Kvyat boos over verboden helm: 'Zijn grote problemen in F1'
De speciale helm die Daniil Kvyat heeft ontworpen en laten maken voor zijn thuisrace, mag hij van FIA niet gebruiken. Een coureur mag gedurende het hele seizoen slechts één keer zijn helmdesign wijzigen en dat heeft hij al gedaan. Dit tot groot ongenoegen van de coureur zelf: 'Het is een slechte grap', briest Kvyat tegenover Motorsport-Total . 'Misschien gebruik ik de helm zaterdag wel gewoon, al weet ik niet wat de consequenties zijn. Maar de Formule 1 heeft volgens mij veel grotere problemen dan de helm van een coureur.'
F1-comeback Alonso wordt steeds onwaarschijnlijker
Is de Grand Prix van Abu Dhabi in 2018 de laatste F1-race van Fernando Alonso geweest? Het lijkt er steeds meer op dat de Spanjaard zijn F1-carrière geen nieuw leven in gaat blazen. 'Ik ben niet van plan om in de nabije toekomst terug te keren', zegt hij via Motorsport-total . Een comeback in de F1 zou betekenen dat hij zich 300 dagen in het jaar op de sport moet focussen en Alonso weet niet of hij daar nog zin in heeft. 'Ik heb dat jaren gedaan, maar nu doe ik even niks. En als ik dat weer zat ben ga ik aan een comeback denken of niet.'
Red Bull in jubelstemming na dag 1 in Sotsji 
De eerste positie van Max Verstappen tijdens de tweede vrije training heeft gezorgd voor een jubelstemming bij Red Bull. Helmut Marko was zeer blij met het verloop van de dag en blikte gelijk vooruit op de kwalificatie. 'De auto loopt', zei hij tegenover Auto Motor und Sport . 'We kunnen ook in de kwalificatie op zaterdag de snelste ronde rijden.'
Nieuwe helm Kvyat kan de prullenbak in
Daniil Kvyat dacht tijdens zijn thuisrace in Rusland een helm met een speciaal design te kunnen gebruiken. Dat feest ging echter niet door. Van de FIA mogen coureurs slechts eenmaal per seizoen hun helmdesign veranderen. Kvyat had in Italië al een aanpassing aan zijn helm verricht. Voorheen mochten coureurs zo veel ze wilden van helm wisselen. Nu houdt de FIA dat tegen, omdat de helm volgens hen een belangrijk herkenningspunt is voor het publiek. 
Eredivisieclubs willen speelronde verplaatsen vanwege Zandvoort
De voetbalclubs van de eredivisie spelen de voorlaatste speelronde op zondag 3 mei, maar willen dit verplaatsen naar zaterdag 2 mei. 3 mei wordt namelijk ook de Grand Prix van Zandvoort verreden, waardoor er een enorme drukte wordt verwacht in de regio in het westen. Neem daarbij dat Ajax Amsterdam en AZ Alkmaar die dag thuisspelen, en drukte wordt nog vele malen groter. Het verzoek van de clubs is al bij de KNLTB neergelegd, schrijft het AD .
Nieuwe motor Kvyat begeeft het na vijf rondjes
De nieuwe Spec 4 ICE van Honda, begaf het bij Daniil Kvyat al na vijf rondjes tijdens VT1 in Rusland. Volgens Toro Rosso-teambaas Franz Tost had het te maken met een brandstofsysteemfout. Zo kon Kvyat slechts enkele minuten rijden, tijdens zijn thuisrace. Dankzij de nieuwe motor begint hij zondag achteraan. Ook Honda zelf heeft aangegeven dat de motor niet beschadigd is en Kvyat gewoon met dezelfde VT2 gaat beginnen. 
[social-post platform="twitter" id="1177531942260170752"]
 
 
FIA schrapt standaard remsysteem in 2021
De Formule 1-bolides krijgen vanaf 2021 toch geen standaard remsystemen. De F1 wil graag meer standaard onderdelen in de sport introduceren en de remmen waren hier ook een optie voor. In april van dit jaar maakte de FIA nog bekend hieraan te denken, maar vijf maanden later zien zij hier alweer vanaf. Gezien het grote aantal regelwijzigingen in 2021 denkt de FIA dat dit toch geen goed idee is. 'De reglementswijzigingen en hun interpretatie van de teams zal invloed hebben op meerdere onderdelen van de auto's van 2021. Gezien de belangrijke rol van de remmen met betrekking tot zowel de veiligheid als prestaties, heeft de FIA besloten het selectieproces voor remsystemen te schrappen om verder onderzoek te kunnen doen.'
Ricciardo kwam het hotel niet uit in Rusland
Daniel Ricciardo komt al vijf jaar naar de Grand Prix van Rusland, maar heeft zijn hotel in Sotsji nog nooit verlaten in de afgelopen jaren. Tegen AMS zegt hij: ‘Ik kende alleen het hotel en het circuit!’
Zijn Russische teamgenoot, testrijder Sergej Sirotkin, gaat nu met Ricciardo op stap om de stad te laten zien en een goed restaurant te bezoeken. De Australiër zegt aangenaam verrast te zijn.
Hulkenberg welkom volgens Russell
Nico Hulkenberg is welkom bij Williams als het aan George Russell ligt. De Mercedes-rijder heeft voor volgend seizoen nog geen ploeggenoot nu bekend is dat Robert Kubica aan het eind van het seizoen gaat afzwaaien. 'Ik zou blij zijn als ik een ervaren coureur naast me zal krijgen', citeert Motorsport Italië hem. 'Bijvoorbeeld Hulkenberg, die een goede reputatie heeft en veel ervaring.'
Verstappen tekende op school alleen maar circuits
Formule1.nl sprak in Sotsji met Max Verstappen over het Sochi Autodrom. De Nederlandse Red Bull-coureur lijkt de baan nogal saai te vinden. In tegenstelling tot zijn eigen ontwerpen, vroeger gemaakt op school. 'Ze hadden het met andere vormen mooier kunnen maken. Als ik nu in mijn oude schoolschriften zou kijken, staan daar misschien wel meer circuits in dan letters, haha. Ik denk dat als je mij de ruimte zou geven om een baan te tekenen, dat er wel iets leuks uit zou komen.'
Ferrari wil nieuwe simulator in Maranello
Ferrari zit momenteel hevig na te denken over het creëren van een nieuwe simulator, in de fabriek in Maranello. Dit meldt Speedweek . De huidige simulator, bijgenaamd 'the spider', is ongeveer tien jaar oud. Omdat er een budgetplafond komt vanaf 2021, wil de Italiaanse renstal er snel werk van maken. De huidige simulator kostte destijds rond de vijf miljoen euro. 
Abiteboul kritisch op stewards na straf Ricciardo
Cyril Abiteboul vindt dat de stewards te streng omgaan met het straffen van technische overtredingen. De teambaas van Renault laat dat weten aan Motorsport.com naar aanleiding van de kwalificatie in Singapore. Nadat de MGU-K van Daniel Ricciardo een verwaarloosbare hoeveelheid vermogen te veel leverde in die kwalificatie, werd de Australiër geheel geschrapt uit de uitslag en moest hij achteraan starten. Abiteboul vindt het vreemd dat sportieve overtredingen juist minder hard bestraft worden dan voorheen, en maant de wedstrijdleiding tot consistentere besluiten. Michael Masi, hoofd wedstrijdleiding, wijst de kritiek van de Franse teambaas van de hand, aangezien volgens hem sportieve en technische overtredingen twee niet te vergelijken facetten zijn.
Russische Grand Prix mogelijk naar Sint Petersburg
De Russische president Vladimir Poetin heeft plannen om de Russische Grand Prix te verplaatsen van Sotsji naar Sint Petersburg. Sterker nog, hij zou al diep in gesprek erover zijn met de Formule 1, volgens de Daily Mail . Poetin wil vijftien kilometer buiten de op één-na-grootste stad van Rusland (na Moskou) een circuit aanleggen. Gaat het plan van Poetin door, dan kan de verhuizing vanaf 2021 in gang worden gezet. 
300.000 kaarten beschikbaar voor GP Vietnam
Bij de organisatoren van de Vietnamese Grand Prix in 2020 ontbreekt het niet bepaald aan zelfvertrouwen. De Aziaten doen voor hun eerste Grote Prijs volgend jaar maar liefst 300.000 kaarten in de verkoop, een ambitieus streven. 'We willen Vietnam op de kaart zetten', verklaren de promotors tegenover  Straits Times . 'We weten niet of we de 300.000 gaan halen, maar we wilden ambitieus inzetten en daarbij komt dat we veel fans de gelegenheid willen bieden om de race bij ons te kijken. Daarnaast hopen we dat veel buitenlandse fans naar ons toekomen en zien hoe geweldig ons land is.'
Ricciardo wil geld vliegticket terug van stewards
Daniel Ricciardo werd gediskwalificeerd tijdens de GP van Singapore, maar mocht wegens een speciaal startbewijs toch mee. De Australiër is het niet eens met zijn straf, en zegt dat het technische probleem buiten zijn macht lag. 'Het is schandalig. Ik heb slecht geslapen, omdat ik heb nagedacht waarom een dergelijke straf zo zwaar moet zijn. We gaan niet in beroep, want waarom zou je gaan praten met mensen die niet luisteren? Ze moeten mij betalen voor mijn business class vliegticket, want het was zonde van mijn tijd om hier te komen', aldus de normaliter goedlachse Ricciardo tegenover Formel1.de . 
Hoger beroep Alfa Romeo afgewezen
Het hoger beroep van het Formule 1-team van Alfa Romeo is afgewezen . De renstal wilde de punten terug, die het in de Duitse Grand Prix op Hockenheim verloor door een tijdstraf. Alfa Romeo-coureurs Kimi Raikkonen en Antonio Giovinazzi werden in Duitsland zevende en achtste, maar omdat het team een vorm van traction control gebruikte kregen zij een tijdstraf van dertig seconden. Hierdoor kukelden ze uit de top-tien, en pakten zij dus toch geen punten. 
Extra kaarten in de verkoop voor Zandvoort
De organisatie van de Grand Prix van Zandvoort heeft extra kaarten ter beschikking gesteld. Belangstellenden die tijdens het eerste verkooprondje werden uitgeloot, maken opnieuw kans op weekendkaarten of losse kaarten voor de zaterdag. Andere soorten kaarten zijn al uitverkocht. Hoeveel extra kaarten de organisatie in de verkoop doet, is niet bekend. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines