Red Bull hoopt op innovatie Newey: 'Hij is meer betrokken dan toen ik kwam'


Reglementswijzigingen bieden nieuwe kansen op succes. Zo werkt het in de Formule 1 al vele decenia en in dat opzicht hebben veel teams hun hoop gevestigd op de grote reglementsveranderingen van 2021. Zo ook Red Bull Racing , dat de hoop heeft gevestigd op de innovativiteit van ontwerper Adrian Newey .
Hoewel rendementen behaald in het verleden vanzelfsprekend geen garantie voor de toekomst geven, is die hoop zeker niet ijdel. De laatste keren dat de reglementen flink op de schop gingen toonde Newey zich meermaals het slimste jongetje van de klas.
In 1998 werden nieuwe regels ingevoerd met betrekking tot de breedte en aerodynamica van de auto. Deze werden 20 centimeter smaller en moesten een veel lagere bochtensnelheid produceren. Newey's ontwerp voor de McLaren MP4-13 toonde zich kampioenswaardig en bracht het kwakkelende McLaren terug aan de top.
In 2009 gebeurde iets gelijkwaardigs. De auto's van 2008 hadden overal en nergers gleufjes en vleugels om de rijwind maar zo gunstig mogelijk over de auto te laten verlopen. Niets van dat alles in 2009, waar de voorvleugels veel groter, de auto's smaller en de achtervleugels veel hoger en kleiner werden. Newey gebruikte het technisch reglement om van middenmotor Red Bull Racing, dat in de jaren 2005-2008 niet hoger was gekomen dan een vijfde plaats het constructeurskampioenschap met der en her een verdwaalde podiumplaats, een topteam te maken dat in 2009 zes Grands Prix won en tweede werd in het WK, om in de jaren erna vier keer op rij het kampioenschap te winnen.
'Hij is er al mee bezig'
Met het oog op de aankomende wijzigingen is de vraag hoe groot de betrokkenheid van Adrian Newey bij het team van Red Bull Racing nog is. Volgens coureur Max Verstappen hoeft niemand zich zorgen te maken. 'Adrian zal meer betrokken zijn bij de ontwikkeling van de wagen', zegt de Nederlander tegen Verstappen.nl . 'De opties zullen in 2021 allemaal wat meer beperkt worden. Hij is er al mee bezig. Ik vind zelfs dat hij momenteel meer betrokken is dan toen ik net bij Red Bull Racing kwam.'

Top Headlines

Oudere Top Headlines