Red Bull en Ford geven update over gloednieuwe motor voor 2026
Het is een van de veelbesproken projecten in de Formule 1: Red Bull
Powertrains. Het team uit Milton Keynes werkt tot en met 2025 samen
met Honda, maar bouwt een eigen motor voor de ingrijpende
reglementswijzigingen in 2026. Ford helpt met de ontwikkeling van
de hagelnieuwe motor, waar wel wat twijfels over bestaan. Er
ontstonden geruchten dat de Red Bull-motor niet goed zou presteren
op de testbank. Christian Horner en Ford stellen tegenover
Motorsport echter dat alles volgens plan verloopt. "We halen tot
dusver onze eigen doelstellingen en mijlpalen, maar voor iedereen
geldt dat we geen idee hebben waar de rest staat", aldus Ford. Het
project zorgt wel voor wat logistieke uitdagingen, vertelt Horner.
"We nemen ons lot nu volledig in eigen hand. Naast Ferrari zijn we
het enige team in de Formule 1 dat de motor- en chassisafdeling
richting 2026 op dezelfde locatie heeft. Zelfs Mercedes heeft twee
verschillende vestigingen. Het lijkt misschien een onmogelijke
opgave, maar we denken dat het op de lange termijn voordelen
oplevert." Kennis Maar hoe kwam Ford eigenlijk bij Red Bull uit?
Mark Rushbrook, de topman van Ford, geeft uitleg. "Toen duidelijk
werd dat het met Porsche niet zou werken voor Red Bull, heb ik
letterlijk het e-mailadres van Christian Horner ontvangen, hem een
mail gestuurd en gevraagd 'hey, wil je misschien met ons praten?'
Nu zeggen wij niet ‘zo en zo moet je het doen'. Nee, Red Bull is al
jarenlang onderdeel van de Formule 1, dus wij vragen vooral wat zij
nodig hebben om succesvol te zijn." Ford draagt wel meer bij dan
initieel afgesproken. "Op basis van onze eerste gesprekken zouden
we alleen bijdragen aan de elektrische onderdelen van de
2026-motor, maar inmiddels doen we dat ook met de turbo en met
testapparatuur voor de verbrandingsmotoren, puur omdat Ford daar
toch al kennis of hardware voor in huis had." Het motto van de
beide partijen? "Ons motto moet zijn: underpromise and overdeliver
."
Powertrains. Het team uit Milton Keynes werkt tot en met 2025 samen
met Honda, maar bouwt een eigen motor voor de ingrijpende
reglementswijzigingen in 2026. Ford helpt met de ontwikkeling van
de hagelnieuwe motor, waar wel wat twijfels over bestaan. Er
ontstonden geruchten dat de Red Bull-motor niet goed zou presteren
op de testbank. Christian Horner en Ford stellen tegenover
Motorsport echter dat alles volgens plan verloopt. "We halen tot
dusver onze eigen doelstellingen en mijlpalen, maar voor iedereen
geldt dat we geen idee hebben waar de rest staat", aldus Ford. Het
project zorgt wel voor wat logistieke uitdagingen, vertelt Horner.
"We nemen ons lot nu volledig in eigen hand. Naast Ferrari zijn we
het enige team in de Formule 1 dat de motor- en chassisafdeling
richting 2026 op dezelfde locatie heeft. Zelfs Mercedes heeft twee
verschillende vestigingen. Het lijkt misschien een onmogelijke
opgave, maar we denken dat het op de lange termijn voordelen
oplevert." Kennis Maar hoe kwam Ford eigenlijk bij Red Bull uit?
Mark Rushbrook, de topman van Ford, geeft uitleg. "Toen duidelijk
werd dat het met Porsche niet zou werken voor Red Bull, heb ik
letterlijk het e-mailadres van Christian Horner ontvangen, hem een
mail gestuurd en gevraagd 'hey, wil je misschien met ons praten?'
Nu zeggen wij niet ‘zo en zo moet je het doen'. Nee, Red Bull is al
jarenlang onderdeel van de Formule 1, dus wij vragen vooral wat zij
nodig hebben om succesvol te zijn." Ford draagt wel meer bij dan
initieel afgesproken. "Op basis van onze eerste gesprekken zouden
we alleen bijdragen aan de elektrische onderdelen van de
2026-motor, maar inmiddels doen we dat ook met de turbo en met
testapparatuur voor de verbrandingsmotoren, puur omdat Ford daar
toch al kennis of hardware voor in huis had." Het motto van de
beide partijen? "Ons motto moet zijn: underpromise and overdeliver
."