FIA deelt statement na commotie over voorvleugels McLaren en Mercedes

Het is en blijft een veelbesproken in de F1-paddock: buigen de
voorvleugels van, voornamelijk, McLaren en Mercedes nu te veel door
of niet. Tijdens het Grand Prix-weekend op Spa-Francorchamps werd
er zelfs met speciale camera's gecheckt of bepaalde teams niet te
veel beweging hadden in hun voorvleugels, al zijn de resultaten
daarvan (nog) niet bekend. In Italië spraken de teambazen van Red
Bull en Ferrari zich uit over de kwestie. Daarbij zei Christian
Horner het volgende: "Het is een kwestie voor de FIA. We laten het
dus aan hen over en vertrouwen erop dat zij het oplossen." Frederic
Vasseur voegde daar nog aan toe: "Ik ga erover praten met Nikolas
Tombazis (technische man bij de FIA red.), maar we moeten het
besluit van de FIA respecteren, óók dat we de discussie voeren." De
internationale autosportfederatie deelt nu het volgende statement
met RacingNews365 : "De FIA onderzoekt de voorvleugels tijdens elk
evenement met talloze controles met betrekking tot het relevante
technische reglement. Alle voorvleugels voldoen momenteel aan de
reglementen van 2024. Sinds de GP van België heeft de FIA tijdens
de eerste en tweede vrije training extra data verzameld om het
dynamische gedrag te beoordelen, met behulp van een door de FIA
voorgeschreven videocamera die delen van de voorvleugel vastlegt
die niet zichtbaar zijn met de officiële camera's van de FOM."
'Uitdagend gebied' "Dit gaat in ieder geval door tot en met
Singapore om er zeker van te zijn dat elk team de verplichte
FIA-camera heeft gebruikt op verschillende soorten circuits."
Daarbij doelt de FIA op circuit variërend van lage tot zeer hoge
downforce. "Dit zorgt voor een grote database, waardoor de FIA een
zo objectief mogelijk beeld kan schetsen van de situatie en de
verschillen kan vaststellen tussen de verschillende dynamische
patronen die op het circuit worden waargenomen." "Daarbij is geen
enkel onderdeel oneindig stijf en daarom zijn er
belasting-doorbuigingstesten opgenomen in het reglement. De
voorvleugel is door de jaren heen een uitdagend gebied geweest,
omdat de aerodynamische belasting per deelnemers varieert. Het is
daarom moeilijk om de juiste balans te vinden die representatief is
voor alle constructies van de verschillende voorvleugels." De
internationale autosportfederatie sluit met het volgende af: "De
FIA heeft het recht om nieuwe tests in te voeren als er
onregelmatigheden worden vermoed. Er zijn geen plannen voor
maatregelen op de korte termijn, maar we evalueren de situatie met
het oog op de middellange en lange termijn."

Top Headlines

Oudere Top Headlines