Red Bull onthult Wolff-blokkade na 'deal' met Mercedes

Tussen 2014 en 2018 was de motor een hoofdpijndossier voor Red
Bull. Renault kreeg het niet voor elkaar om te wedijveren met
Mercedes en de betrouwbaarheid liet ook vaak te wensen over. Het
gevolg? Red Bull kon niet om de titel strijden en de frustratie
binnen het team nam toe. Ook Max Verstappen sprak zich regelmatig
fel uit over de situatie. Het verhaal is verder bekend. Red Bull
stapte over op Honda-motoren en zou tussen 2021 en 2023 meerdere
titels opeisen. De motor van het Japanse merk verbeterde gestaag,
waardoor de competitiviteit van Red Bull én het zusterteam (nu RB)
zichtbaar toenam. Toch was Red Bull dicht bij een deal met
Mercedes, zo vertelt Helmut Marko in een terugblik op het
twintigjarig bestaan van Red Bull. "In 2014 werden de nieuwe
motorreglementen geïntroduceerd", vertelt Marko in de podcast
Inside Line . "Helaas kreeg onze motorleverancier (Renault red.)
het niet voor elkaar om een competitieve motor te bouwen. We hadden
een grote rivaliteit met Mercedes en onze baas (Dietrich Mateschitz
red.) was geen fan, maar ik heb gezegd: 'luister, dit is onze
motor. We kunnen onze mensen niet meer motiveren, want iedereen
weet dat je met deze motor niet gaat winnen'." En zowaar kwam het
nog bijna tot een deal, onthult Marko. "Er lag een deal met
Mercedes, een handdruk met Niki Lauda, maar die werd niet gesteund
door Wolff. Daarom ging het niet door en schakelden we over naar
Honda. Zij waren op dat moment niet competitief, maar ik had wat
inside information over hun plannen. We besloten het risico te
nemen, al geloofde ik dat die niet bestond, omdat ik wist hoeveel
ze spendeerden. Ik wist dat ze serieus waren, ook al zei Fernando
Alonso dat ze het vermogen van een GP2-motor hadden. We namen
altijd gewaagde beslissingen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines