Horner betreurt 'veel te complexe' Red Bull-fout
Red Bull-teambaas Christian Horner gelooft dat Red Bull het
zichzelf te moeilijk heeft gemaakt met de gekozen ontwerprichting
van de Red Bull RB20. De concurrentie daarentegen koos voor wat
meer voor de hand liggende evoluties van hun bolides. Horner
vermoedt dan ook dat Red Bull wat zaken moet versimpelen om de
competitiviteit van weleer terug te veroveren. Terwijl teams als
McLaren de auto van vorig jaar duidelijk hebben doorontwikkeld,
koos Red Bull voor revolutie in plaats van evolutie ten opzichte
van de RB19 van vorig jaar, een auto goed voor 21 van de 22 Grand
Prix-overwinningen. Die keuze lijkt elke GP een kostbaardere keuze
te worden. Volgens Horner werken de voorkant en de achterkant van
de auto niet samen, waardoor het steeds lastiger wordt om de auto
een goede balans mee te geven. "Er is sprake van een
balansprobleem, waardoor de coureurs niet alles kunnen geven bij
het ingaan van de bochten. Als je de achterkant rustig weet te
krijgen, gaat dat ten koste van de voorkant, waardoor je te maken
krijgt met onderstuur. Op die manier rijd je je banden eraan." "Wat
we moeten doen is het routeboek er opnieuw bij pakken. Kijk naar de
McLaren. Dat is zichtbaar een evolutie van de auto van vorig jaar,
veel simpeler dan die van ons. Misschien hebben we het te complex
gemaakt en moeten we een aantal zaken versimpelen." In de Grand
Prix van Italië beschikte Red Bull slechts over de op drie na beste
auto, dat terwijl men aan het begin van het jaar nog een ruim
snelheidsvoordeel had. Gevraagd of de problemen te maken hebben met
het feit dat Red Bull als eerste een plafond bereikte binnen de
huidige regels, antwoordt Horner bevestigend. "Ik denk het wel,
waarschijnlijk wel. We hebben op bepaalde vlakken een plafond
bereikt, waardoor de auto wat verder van ons af is komen te staan.
Misschien is het soms beter om wat meer neerwaartse druk in te
leveren ten faveure van een betere allround balans om zo betere
rondetijden te kunnen rijden en de slijtage beter te kunnen
managen."
zichzelf te moeilijk heeft gemaakt met de gekozen ontwerprichting
van de Red Bull RB20. De concurrentie daarentegen koos voor wat
meer voor de hand liggende evoluties van hun bolides. Horner
vermoedt dan ook dat Red Bull wat zaken moet versimpelen om de
competitiviteit van weleer terug te veroveren. Terwijl teams als
McLaren de auto van vorig jaar duidelijk hebben doorontwikkeld,
koos Red Bull voor revolutie in plaats van evolutie ten opzichte
van de RB19 van vorig jaar, een auto goed voor 21 van de 22 Grand
Prix-overwinningen. Die keuze lijkt elke GP een kostbaardere keuze
te worden. Volgens Horner werken de voorkant en de achterkant van
de auto niet samen, waardoor het steeds lastiger wordt om de auto
een goede balans mee te geven. "Er is sprake van een
balansprobleem, waardoor de coureurs niet alles kunnen geven bij
het ingaan van de bochten. Als je de achterkant rustig weet te
krijgen, gaat dat ten koste van de voorkant, waardoor je te maken
krijgt met onderstuur. Op die manier rijd je je banden eraan." "Wat
we moeten doen is het routeboek er opnieuw bij pakken. Kijk naar de
McLaren. Dat is zichtbaar een evolutie van de auto van vorig jaar,
veel simpeler dan die van ons. Misschien hebben we het te complex
gemaakt en moeten we een aantal zaken versimpelen." In de Grand
Prix van Italië beschikte Red Bull slechts over de op drie na beste
auto, dat terwijl men aan het begin van het jaar nog een ruim
snelheidsvoordeel had. Gevraagd of de problemen te maken hebben met
het feit dat Red Bull als eerste een plafond bereikte binnen de
huidige regels, antwoordt Horner bevestigend. "Ik denk het wel,
waarschijnlijk wel. We hebben op bepaalde vlakken een plafond
bereikt, waardoor de auto wat verder van ons af is komen te staan.
Misschien is het soms beter om wat meer neerwaartse druk in te
leveren ten faveure van een betere allround balans om zo betere
rondetijden te kunnen rijden en de slijtage beter te kunnen
managen."