Renault staat op instorten: kwetsbare prestaties en financiële tegenvallers


Renault ziet dit jaar wederom een klantenteam verdwijnen. Ze gaan er elk jaar financieel op achteruit en de tweede vrije training naar aanloop van de Grand Prix van Japan toonde aan hoe kwetsbaar de Franse renstal is dit seizoen.
De verbeteringen die het team van Nico Hulkenberg en Daniel Ricciardo meenamen naar Suzuka werken nauwelijks. Ze hebben een voorvleugel getest die in 2020 gebruikt zou worden, maar de resultaten laten te wensen over. Ricciardo eindigde als achttiende, Hulkenberg als negentiende. 
Renault kent financiële leegstroming
McLaren kondigde eerder dit jaar pijnlijk nieuws aan voor Renault. De papaja-gekleurde bolides zullen in samenwerking treden met Mercedes vanaf 2021. Dit is voor Renault het derde klantenteam dat ze kwijtraken in drie jaar. Eerder bleken Red Bull en Toro Rosso al ontevreden met de service van de Fransen. 
McLaren vocht vorig jaar niet eens voor punten maar heeft dit jaar met dezelfde motor als waar de Renaults mee rijden, een flinke voorsprong op de leverancier in het klassement. Samen met het besef dat Renault het op drie na grootste budget van de grid heeft, valt er maar één conclusie uit te trekken: de resultaten van Renault zijn niet evenredig aan de investeringen die worden gedaan.
Door AS wordt geschat dat elk klantenteam dat ze kwijtraken ongeveer 25 miljoen euro aan omzet kost. Toenemende uitgaven en afnemende inkomsten zouden op de lange termijn zomaar serieuze problemen kunnen veroorzaken voor het Franse Formule 1-team. (Foto: Renault Sport Media)

Top Headlines

Oudere Top Headlines