Waarom Red Bull een enorme gok neemt met de 'Austin-update'
Wanneer de Formule 1 over een kleine drie weken in Austin arriveert
zal het belangrijkste woord van de afgelopen weken opnieuw vallen:
updates. De meeste teams gebruiken het weekend in Austin om het
laatste, grote updatepakket van het jaar aan te kondigen, zo ook
Red Bull. Het team van Max Verstappen zet alles op alles om de RB20
terug in het gareel te krijgen en de titelstrijd een nieuwe twist
te geven. Red Bull moet wel, want de laatste paar races heeft
voornamelijk McLaren duidelijk gemaakt dat het significant sneller
is. In het constructeurskampioenschap heeft McLaren Red Bull al te
pakken en ook Ferrari sluipt richting de regerend wereldkampioen.
Bij de coureurs is de situatie minder nijpend, maar Verstappen zelf
is er nog altijd niet zeker van dat hij zijn vierde titel kan
winnen. Dus zet Red Bull alles op alles met een laatste grote
update in Austin. Al weken roept men dat dit dé update moet worden
die de problemen verhelpt en de titelstrijd in het voordeel van Red
Bull moet beslissen. Maar eigenlijk neemt Red Bull een enorme gok,
om meerdere redenen. Aparte weekenden Laten we beginnen met een
open deur in te trappen: een update betekent niet altijd
vooruitgang. Vraag dat maar aan Ferrari. De Scuderia zat in een
uitstekende flow aan het begin van het Europese gedeelte van het
seizoen, kwam met een grote update en donderde toen snoeihard van
de roze wolk af. De update werkte voor geen meter en Ferrari moest
eerst een paar stappen terug doen om weer competitief te worden. En
ook bij Red Bull hebben ze dit jaar gemerkt dat een update niet
altijd hoeft te werken. De nieuwe vloer in Silverstone was bedoeld
om problemen op te lossen, maar creëerde er juist meer. Sowieso
heeft een update over het algemeen tijd nodig om 'in te werken' en
daar komt meteen een volgende horde om de hoek kijken. Want het
GP-weekend in Austin is geen 'normaal' weekend, maar een
sprintweekend. Dat betekent dus, één vrije training en daarna
meteen kwalificeren. En kwalificeren betekent: parc fermé. Als die
nu al befaamde update niet het gewenste effect blijkt te hebben,
loop je het hele weekend achter de feiten aan. Ja, je mag na de
sprintrace weer aanpassingen doorvoeren, maar ook dit heeft vaker
problemen opgeleverd dan opgelost. Met nog zes raceweekenden te
gaan, zou je zeggen, genoeg tijd om die update wel te laten werken,
maar ook daar zitten haken en ogen aan. Want na Austin gaat de
Formule 1 meteen door richting eerst Mexico en daarna Brazilië.
Drie races op een rij is nooit ideaal en de circuits in Mexico en
Brazilië zijn ook nog eens specialer dan andere. Mexico ligt op
enorme hoogte, waardoor de aerodynamische balans totaal anders is
en Brazilië is wederom een sprintweekend. Veel tijd om de updates
te testen is er dus niet. Eén verkeerde afslag in Austin en de kans
is serieus groot dat je drie raceweekenden achter de feiten
aanloopt. En dat is dan weer funest voor de titelstrijd. Red Bull
heeft dan wel het geluk dat er een 'herfststop' voor de wedstrijd
in Austin zit. Drie weken lang heeft het team de tijd om alles
perfect voor te bereiden, al kan het hiervoor niet alles gebruiken
wat het heeft. Als regerend wereldkampioen zit Red Bull krap in de
windtunnel- en ontwikkelingstijd. Benieuwd wat Red Bull dit jaar
al heeft gedaan en wat er nog in de pijplijn zit? Technisch expert
van RacingNews365, Paolo Filisetti, legt het je in onderstaande
artikelen uit. De tekst gaat hierna verder. Lange termijn Voor dit
jaar zijn er dus nog een hoop vraagtekens rondom de aanstaande
update van Red Bull, maar ook voor komend jaren is de
'Austin-update' van belang. Omdat de teams pas vanaf 1 januari 2025
mogen beginnen aan de vernieuwde 2026-auto, is de kans héél groot
dat veel F1-teams 2025 laten varen. Dit om bij de start van de
nieuwe reglementen optimaal aan de aftrap te verschijnen. Je moet
dan ook niet raar opkijken als teams in 2025 amper updates mee gaan
nemen om zo geld en ontwikkelingstijd uit te sparen voor 2026. Dit
resulteert in een verwachting dat er in 2025 vrij weinig verschil
zal zijn in de krachtsverhoudingen ten opzichte van nu. Mocht Red
Bull dus de plank misslaan in Austin, loop je niet alleen dit jaar,
maar ook komend jaar achter de feiten aan. Dat mes snijdt
natuurlijk wel aan twee kanten. Werkt de update en wordt Red Bull
weer competitief, dan bestaat er ook voor 2025 weer hoop. Sowieso
staan de teams voor een moeilijke keuze. Want ga je in 2025
inzetten op ontwikkeling, met het risico dat je in 2026 achter het
net vist, of zet je vol in op 2026, met het risico dat je totaal
geen rol van betekenis speelt in het kampioenschap van 2025. Het is
een dun koord waar men op balanceert, zeker bij Red Bull. Want het
risico wat men neemt, door in Austin nog één keer een grote update
te introduceren, kan heel goed uit pakken, maar ook héél, héél
slecht.
zal het belangrijkste woord van de afgelopen weken opnieuw vallen:
updates. De meeste teams gebruiken het weekend in Austin om het
laatste, grote updatepakket van het jaar aan te kondigen, zo ook
Red Bull. Het team van Max Verstappen zet alles op alles om de RB20
terug in het gareel te krijgen en de titelstrijd een nieuwe twist
te geven. Red Bull moet wel, want de laatste paar races heeft
voornamelijk McLaren duidelijk gemaakt dat het significant sneller
is. In het constructeurskampioenschap heeft McLaren Red Bull al te
pakken en ook Ferrari sluipt richting de regerend wereldkampioen.
Bij de coureurs is de situatie minder nijpend, maar Verstappen zelf
is er nog altijd niet zeker van dat hij zijn vierde titel kan
winnen. Dus zet Red Bull alles op alles met een laatste grote
update in Austin. Al weken roept men dat dit dé update moet worden
die de problemen verhelpt en de titelstrijd in het voordeel van Red
Bull moet beslissen. Maar eigenlijk neemt Red Bull een enorme gok,
om meerdere redenen. Aparte weekenden Laten we beginnen met een
open deur in te trappen: een update betekent niet altijd
vooruitgang. Vraag dat maar aan Ferrari. De Scuderia zat in een
uitstekende flow aan het begin van het Europese gedeelte van het
seizoen, kwam met een grote update en donderde toen snoeihard van
de roze wolk af. De update werkte voor geen meter en Ferrari moest
eerst een paar stappen terug doen om weer competitief te worden. En
ook bij Red Bull hebben ze dit jaar gemerkt dat een update niet
altijd hoeft te werken. De nieuwe vloer in Silverstone was bedoeld
om problemen op te lossen, maar creëerde er juist meer. Sowieso
heeft een update over het algemeen tijd nodig om 'in te werken' en
daar komt meteen een volgende horde om de hoek kijken. Want het
GP-weekend in Austin is geen 'normaal' weekend, maar een
sprintweekend. Dat betekent dus, één vrije training en daarna
meteen kwalificeren. En kwalificeren betekent: parc fermé. Als die
nu al befaamde update niet het gewenste effect blijkt te hebben,
loop je het hele weekend achter de feiten aan. Ja, je mag na de
sprintrace weer aanpassingen doorvoeren, maar ook dit heeft vaker
problemen opgeleverd dan opgelost. Met nog zes raceweekenden te
gaan, zou je zeggen, genoeg tijd om die update wel te laten werken,
maar ook daar zitten haken en ogen aan. Want na Austin gaat de
Formule 1 meteen door richting eerst Mexico en daarna Brazilië.
Drie races op een rij is nooit ideaal en de circuits in Mexico en
Brazilië zijn ook nog eens specialer dan andere. Mexico ligt op
enorme hoogte, waardoor de aerodynamische balans totaal anders is
en Brazilië is wederom een sprintweekend. Veel tijd om de updates
te testen is er dus niet. Eén verkeerde afslag in Austin en de kans
is serieus groot dat je drie raceweekenden achter de feiten
aanloopt. En dat is dan weer funest voor de titelstrijd. Red Bull
heeft dan wel het geluk dat er een 'herfststop' voor de wedstrijd
in Austin zit. Drie weken lang heeft het team de tijd om alles
perfect voor te bereiden, al kan het hiervoor niet alles gebruiken
wat het heeft. Als regerend wereldkampioen zit Red Bull krap in de
windtunnel- en ontwikkelingstijd. Benieuwd wat Red Bull dit jaar
al heeft gedaan en wat er nog in de pijplijn zit? Technisch expert
van RacingNews365, Paolo Filisetti, legt het je in onderstaande
artikelen uit. De tekst gaat hierna verder. Lange termijn Voor dit
jaar zijn er dus nog een hoop vraagtekens rondom de aanstaande
update van Red Bull, maar ook voor komend jaren is de
'Austin-update' van belang. Omdat de teams pas vanaf 1 januari 2025
mogen beginnen aan de vernieuwde 2026-auto, is de kans héél groot
dat veel F1-teams 2025 laten varen. Dit om bij de start van de
nieuwe reglementen optimaal aan de aftrap te verschijnen. Je moet
dan ook niet raar opkijken als teams in 2025 amper updates mee gaan
nemen om zo geld en ontwikkelingstijd uit te sparen voor 2026. Dit
resulteert in een verwachting dat er in 2025 vrij weinig verschil
zal zijn in de krachtsverhoudingen ten opzichte van nu. Mocht Red
Bull dus de plank misslaan in Austin, loop je niet alleen dit jaar,
maar ook komend jaar achter de feiten aan. Dat mes snijdt
natuurlijk wel aan twee kanten. Werkt de update en wordt Red Bull
weer competitief, dan bestaat er ook voor 2025 weer hoop. Sowieso
staan de teams voor een moeilijke keuze. Want ga je in 2025
inzetten op ontwikkeling, met het risico dat je in 2026 achter het
net vist, of zet je vol in op 2026, met het risico dat je totaal
geen rol van betekenis speelt in het kampioenschap van 2025. Het is
een dun koord waar men op balanceert, zeker bij Red Bull. Want het
risico wat men neemt, door in Austin nog één keer een grote update
te introduceren, kan heel goed uit pakken, maar ook héél, héél
slecht.