De enorme Red Bull-uitdaging die een unieke wereldtitel moet opleveren
"Gedurende de laatste twaalf maanden hebben we rond de 250 mensen
aangenomen voor ons motorproject. Er wordt niet gesproken over de
200 werknemers die we bij Mercedes hebben weggekocht. Er is veel
meer aandacht voor die twee namen die vertrekken, omdat ze wellicht
bij het publiek iets bekender zijn." Was getekend: Christian
Horner tegenover Channel 4 . Het gaat recent veel over de leegloop
bij Red Bull, waardoor het gloednieuwe motorproject voor 2026 een
beetje naar de achtergrond is verdwenen. Topontwerper Adrian Newey,
sportief directeur Jonathan Wheatley en hoofdstrateeg Will
Courtenay vertrekken binnenkort namelijk bij Red Bull, precies op
het moment dat de prestaties steeds minder worden en Max Verstappen
voor zijn vierde wereldtitel moet vrezen. Het maakt dat Red Bull
momenteel volle bak bezig is om de RB20 te verbeteren en de titels
te verdedigen. Op de achtergrond heeft het team echter nog een veel
grotere uitdaging voor de boeg. De productie van een eigen motor is
al een tijd in volle gang, met veel vraagtekens tot gevolg. Hoe
realistisch is het dat Red Bull in 2026 vooraan het veld te vinden
is? Onervaren Het moet gezegd: het is een mooie én gewaagde zet om
een eigen motor te produceren. Het is voor het eerst dat het team
uit Milton Keynes zo'n project heeft opgezet. Want ook al was de
samenwerking met Honda de afgelopen jaren exclusief én fantastisch,
Red Bull blijft een klantenteam. De technologie wordt tegenwoordig
onderhouden en verbeterd in de gloednieuwe Powertrains-fabriek,
maar de motor is een ontwerp van Honda. Eerder kocht Red Bull ook
een motor in bij Renault. Vanaf 2026 gaat dat dus grondig
veranderen. Het Red Bull Powertrains-project is up and running en
Horner meldde eerder al dat alles volgens plan verloopt. Natuurlijk
is dat een mooi perspraatje van de Brit, maar het team staat er
zeker niet alleen voor. Er zijn inderdaad veel knappe koppen
overgekomen van Mercedes én Red Bull heeft de steun van Ford. Het
Amerikaanse bedrijf deelt cruciale kennis over de elektromotor, die
vanaf 2026 een grotere rol gaat vervullen. Ongeveer de helft van
het vermogen komt voort uit de batterij. Het klinkt dus als een
goed en weloverwogen plan, maar Red Bull liep ook al tegen een
aantal hindernissen aan. En niet de minste, want Horner werd aan
het begin van het jaar onderzocht wegens mogelijk
grensoverschrijdend gedrag. Vrijspraak volgde, maar de afhandeling
van het onderzoek viel niet in goede aarde bij Ford. Topman Jim
Farley sprak een hele tijd niet met Horner, wat nooit een goed
teken is bij zo'n belangrijke samenwerking. En verder zullen er
altijd kleine tegenslagen volgen bij zo'n groot en nieuw project.
De Formule 1 is zeer complex. Kennis Heeft Red Bull desondanks
genoeg kennis in huis gehaald om een competitieve motor te
produceren? Zeker, maar ze blijven afhankelijk van externe
factoren. De geschiedenis wijst ook uit dat het niet zo makkelijk
is om als 'nieuwkomer' meteen succes te behalen. Zo had Honda jaren
nodig om zeges en wereldtitels te pakken met Red Bull, nota bene na
een enorme sof met McLaren, en moddert Renault sinds de introductie
van V6-motoren aan. Het leidt er zelfs toe dat de Franse
motorbouwer uit de Formule 1 verdwijnt. Het zou dan ook een knap
staaltje zijn als Red Bull er in 2026 gelijk staat. Het team heeft
de wereld meermaals verbaasd met gewaagde keuzes, maar er bestaan
nu meer vraagtekens dan ooit. Heeft de onrust binnen het team
invloed gehad en ís het wel mogelijk om er gelijk te staan? Bij het
fabrieksteam van Audi zie je dezelfde twijfels ontstaan, ook al is
het een zeer gerespecteerd automerk. Een snelle wereldtitel zou dan
ook een unieke prestatie zijn, iets waar Red Bull in dat geval alle
credits voor verdiend. Verstappen sprak zijn vertrouwen in het
project uit, ook al is het niet zeker dat de Nederlander bij Red
Bull blijft. Verstappen zal de kat uit de boom kijken en de
ontwikkeling van de motor goed in de gaten houden. Red Bull heeft
in Mercedes, Ferrari en Honda (bij Aston Martin) immers grote
automerken als concurrent, waardoor het een regelrecht
huzarenstukje zou zijn als ze daar gelijk een beresterk pakket
tegenover zetten. Eén ding is zeker: áls een merk het kan, is het
Red Bull.
aangenomen voor ons motorproject. Er wordt niet gesproken over de
200 werknemers die we bij Mercedes hebben weggekocht. Er is veel
meer aandacht voor die twee namen die vertrekken, omdat ze wellicht
bij het publiek iets bekender zijn." Was getekend: Christian
Horner tegenover Channel 4 . Het gaat recent veel over de leegloop
bij Red Bull, waardoor het gloednieuwe motorproject voor 2026 een
beetje naar de achtergrond is verdwenen. Topontwerper Adrian Newey,
sportief directeur Jonathan Wheatley en hoofdstrateeg Will
Courtenay vertrekken binnenkort namelijk bij Red Bull, precies op
het moment dat de prestaties steeds minder worden en Max Verstappen
voor zijn vierde wereldtitel moet vrezen. Het maakt dat Red Bull
momenteel volle bak bezig is om de RB20 te verbeteren en de titels
te verdedigen. Op de achtergrond heeft het team echter nog een veel
grotere uitdaging voor de boeg. De productie van een eigen motor is
al een tijd in volle gang, met veel vraagtekens tot gevolg. Hoe
realistisch is het dat Red Bull in 2026 vooraan het veld te vinden
is? Onervaren Het moet gezegd: het is een mooie én gewaagde zet om
een eigen motor te produceren. Het is voor het eerst dat het team
uit Milton Keynes zo'n project heeft opgezet. Want ook al was de
samenwerking met Honda de afgelopen jaren exclusief én fantastisch,
Red Bull blijft een klantenteam. De technologie wordt tegenwoordig
onderhouden en verbeterd in de gloednieuwe Powertrains-fabriek,
maar de motor is een ontwerp van Honda. Eerder kocht Red Bull ook
een motor in bij Renault. Vanaf 2026 gaat dat dus grondig
veranderen. Het Red Bull Powertrains-project is up and running en
Horner meldde eerder al dat alles volgens plan verloopt. Natuurlijk
is dat een mooi perspraatje van de Brit, maar het team staat er
zeker niet alleen voor. Er zijn inderdaad veel knappe koppen
overgekomen van Mercedes én Red Bull heeft de steun van Ford. Het
Amerikaanse bedrijf deelt cruciale kennis over de elektromotor, die
vanaf 2026 een grotere rol gaat vervullen. Ongeveer de helft van
het vermogen komt voort uit de batterij. Het klinkt dus als een
goed en weloverwogen plan, maar Red Bull liep ook al tegen een
aantal hindernissen aan. En niet de minste, want Horner werd aan
het begin van het jaar onderzocht wegens mogelijk
grensoverschrijdend gedrag. Vrijspraak volgde, maar de afhandeling
van het onderzoek viel niet in goede aarde bij Ford. Topman Jim
Farley sprak een hele tijd niet met Horner, wat nooit een goed
teken is bij zo'n belangrijke samenwerking. En verder zullen er
altijd kleine tegenslagen volgen bij zo'n groot en nieuw project.
De Formule 1 is zeer complex. Kennis Heeft Red Bull desondanks
genoeg kennis in huis gehaald om een competitieve motor te
produceren? Zeker, maar ze blijven afhankelijk van externe
factoren. De geschiedenis wijst ook uit dat het niet zo makkelijk
is om als 'nieuwkomer' meteen succes te behalen. Zo had Honda jaren
nodig om zeges en wereldtitels te pakken met Red Bull, nota bene na
een enorme sof met McLaren, en moddert Renault sinds de introductie
van V6-motoren aan. Het leidt er zelfs toe dat de Franse
motorbouwer uit de Formule 1 verdwijnt. Het zou dan ook een knap
staaltje zijn als Red Bull er in 2026 gelijk staat. Het team heeft
de wereld meermaals verbaasd met gewaagde keuzes, maar er bestaan
nu meer vraagtekens dan ooit. Heeft de onrust binnen het team
invloed gehad en ís het wel mogelijk om er gelijk te staan? Bij het
fabrieksteam van Audi zie je dezelfde twijfels ontstaan, ook al is
het een zeer gerespecteerd automerk. Een snelle wereldtitel zou dan
ook een unieke prestatie zijn, iets waar Red Bull in dat geval alle
credits voor verdiend. Verstappen sprak zijn vertrouwen in het
project uit, ook al is het niet zeker dat de Nederlander bij Red
Bull blijft. Verstappen zal de kat uit de boom kijken en de
ontwikkeling van de motor goed in de gaten houden. Red Bull heeft
in Mercedes, Ferrari en Honda (bij Aston Martin) immers grote
automerken als concurrent, waardoor het een regelrecht
huzarenstukje zou zijn als ze daar gelijk een beresterk pakket
tegenover zetten. Eén ding is zeker: áls een merk het kan, is het
Red Bull.