Waarom Renault de deur op een kier houdt voor F1

Na maanden van speculatie heeft Alpine bevestigd dat het per 2026
niet langer door het leven gaat als fabrieksteam. Het betekent dat
Renault, het moederbedrijf van Alpine, na 2025 niet langer een
Formule 1-motor zal bouwen. Het F1-project dat liep in de fabriek
in Viry-Châtillon, komt daarmee na bijna 50 jaar tot een einde. De
werknemers van de Franse fabriek waren hier al bang voor en
protesteerden zelfs in Monza tegen het besluit. Er kwam een soort
van reactie vanuit de Renault-groep, die het bestuur op gesprek
stuurde in Viry-Châtillon, maar het heeft weinig uitgehaald. Op de
laatste dag van september trok het moederbedrijf alsnog de stekker
uit het Formule 1-project. Of toch niet? Leerschool Waarom stapt
Renault überhaupt uit de Formule 1? Je zou toch zeggen dat er geen
hoger podium is voor een autofabrikant? De waarheid lijkt toch een
stuk meer in het midden te liggen. Formule 1 is duur, erg duur.
Zeker voor teams die zowel hun eigen auto als een eigen motor
bouwen. Renault/Alpine deed dat bijvoorbeeld. Tel daarbij op dat de
hedendaagse F1-motor niet representatief meer is voor de moderne
automobile-markt. Steeds meer autofabrikanten stappen over naar
volledig elektrische straatauto's en dan is Formule 1 niet een goed
paradepaardje. Formule 1-motoren bestaan momenteel nog altijd
voornamelijk uit een verbrandingsmotor. Dat gaat per 2026
veranderen. De nieuwe '2026-motor' wordt half verbranding, half
elektrisch aangedreven. Het zou nieuwe fabrikanten naar de sport
moeten brengen, maar het tegendeel is waar. Audi komt, Renault
gaat. Onder aan de streep verandert er dus niets. Sterker nog, er
komt een merk dat nog niets heeft bewezen en dus is nog maar de
vraag hoe de verhoudingen liggen wanneer het nieuwe reglement van
kracht wordt. Voor Renault, met Alpine als 'motorsportnaam', breekt
er dus een nieuw tijdperk aan. Sinds dit jaar is Alpine actief als
Hypercar-team in het WEC en met Dacia moeten er successen volgen in
de Dakar Rally. De focus lijkt dan ook naar deze projecten
verschuiven, al wil men dus de Formule 1 nog niet écht vaarwel
zeggen. Of het ooit tot een terugkeer komt, moet nog maar blijken. 
De tekst gaat verder na de afbeelding. 'F1 monitoring unit' Want
hoewel de deur keihard dicht leek te gaan, valt dat misschien nog
wel mee. Per 2026 zal Alpine door het leven gaan als klantenteam
van, waarschijnlijk, Mercedes. Toch blijft men in Viry-Châtillon
wel de Formule 1 in de gaten houden, zo valt te lezen in het
persbericht: "Na het raadplegingsproces en de dialoog met de
werknemers in Viry-Châtillon heeft Alpine besloten om een F1
monitoring unit op te richten. Deze afdeling zal als doel hebben om
de kennis en vaardigheden van de werknemers in deze sport te
behouden en in de voorhoede te blijven van innovatie voor de
verschillende projecten van Hypertech Alpine." Deze zin doet
vermoeden dat de F1-deur bij Alpine/Renault nog altijd open blijft,
ondanks het feit dat er in 2026 geen F1-motor meer van de banken
komt in Frankrijk. Het zou niet de eerste keer zijn dat Renault de
stekker uit het project trekt, om vervolgens meer kennis op te
doen, en later weer terug te keren. Vanaf 1983 tot 1986 was Renault
voor het eerst actief in de F1 als motorleverancier, alvorens het
twee jaar lang stopte vanwege uitblijvende resultaten. In 1989
keerde het terug, bij Williams. En dat deed het uiterst succesvol.
Vanaf de jaren negentig groeide Renault uit tot één van de aller
succesvolste merken in de geschiedenis van de sport. Alleen Ferrari
en Mercedes wonnen meer Grands Prix dan Renault als
motorleverancier. En dat nota bene zij nu de F1, voorlopig, vaarwel
zeggen, is natuurlijk een enorme klap voor de sport. De overlap
tussen toen en nu? Een reglement waar Renault niet mee uit de
voeten kon, werd vervangen door een nieuw reglement waar Renault
wél in uit kon blinken. Laat die situatie nu bijna identiek zijn.
Gloort er nog hoop voor een terugkeer? Met die zogenaamde F1
monitoring unit lijkt die kans in ieder geval iets groter dan
verwacht.

Top Headlines

Oudere Top Headlines