Deze F1-circuits moeten vrezen voor de toekomst
De Formule 1-kalender voor 2025 staat al een tijdje vast, maar wat
er daarna gaat gebeuren is nog verre van zeker. Verschillende
F1-circuits beschikken over een aflopend óf kort contract, waardoor
ze moeten vrezen voor de toekomst. Maar welke circuits zijn het
meest in gevaar en dreigen van de kalender te verdwijnen? Een
overzicht. GP Nederland De Grand Prix van Nederland kent inmiddels
vier succesvolle edities sinds 2021, maar het is geen gekke
gedachte dat Circuit Zandvoort het na 2025 zonder de Formule 1 moet
doen. Het contract loopt tot eind volgend jaar en vanuit de
organisatie werden de verwachtingen al getemperd. Een nieuw
F1-contract is geen zekerheidje, mede omdat het circuit de race
zonder overheidssteun moet zien te financieren. En dat is een
belangrijk punt, want is er vanuit de Nederlandse fans genoeg animo
om nog jaren door te gaan met de Formule 1? Dat wordt nu
onderzocht, maar de tijd dringt. Blijft Circuit Zandvoort op de
kalender staan én in welke vorm? Dat hangt weer af van een ander
circuit... GP België En dat circuit is Spa-Franchorchamps.
Voorlopig wordt daar in 2025 voor de laatste keer de Grand Prix van
België georganiseerd, al willen onze zuiderburen dolgraag de
Formule 1 behouden. Er werd gesproken over een mogelijk
roulatiesysteem met Circuit Zandvoort, totdat daar eigenhandig een
einde aan werd gemaakt in België. De Formule 1 moet en zal ieder
jaar naar Spa komen. Het is echter nog niet duidelijk of dat gaat
gebeuren. Na de aankondiging dat België voor een volledige
contractverlenging ging, bleef het stil. De mogelijkheid bestaat
dus nog steeds dat België én Nederland van de F1-kalender gaan
verdwijnen. Of volgt er binnenkort een doorbraak? GP Italië Je kan
het je bijna niet voorstellen, maar ook de Grand Prix van Italië
dreigt te verdwijnen. Oké, vanuit de Formule 1 klinken er al lange
tijd geluiden dat Monza na 2025 op de kalender moet staan, maar een
contractverlenging is nog niet in kannen en kruiken. Wél werd er
hard gewerkt om Monza 'F1-proof' te houden, want het circuit is het
afgelopen jaar volledig verbouwd. Is het genoeg om 'The Temple of
Speed' te behouden? Dat gaat de komende tijd blijken. Stefano
Domenicali, de CEO van de Formule 1, meldde eerder al dat er dit
jaar nog witte rook moet volgen, óók voor het tweede Italiaanse
circuit. GP Imola En dat circuit ligt in Imola. Zij keerden in het
coronajaar 2020 terug op de kalender en mocht blijven, maar heeft
wel verouderde faciliteiten. Daarom is het verre van zeker dat
Imola na 2025 ook nog op de kalender staat. Er moet wel iets
veranderen. De innovatie in de Formule 1 is namelijk zodanig groot
dat Imola zal moeten moderniseren om het contract te kunnen
verlengen. Ook voor dit circuit geldt dat er in 2024 nog
duidelijkheid moet volgen over de toekomst. De tekst gaat verder
onder de afbeelding. GP Monaco U leest het goed, de iconische Grand
Prix van Monaco dreigt van de kalender te verdwijnen. Natuurlijk is
het prinsdom hét uithangbord van de Formule 1 en vindt dáár ieder
jaar de mooiste kwalificatie van het seizoen plaats. Daarmee is
echter alles ook wel gezegd. Inhalen is onmogelijk, met twijfels
tot gevolg. Want hoe prachtig de race in de nauwe straten ook is,
Formule 1 draait tegenwoordig om spektakel. Er klinken toch steeds
meer geluiden dat Monaco niet meer op de kalender thuishoort. Is
het na 2025 afgelopen? Die kans zit er zeker in. GP China China
staat, op een lange coronapauze na, al een hele tijd op de
F1-kalender. Vallen ze weg te denken? Stiekem niet, maar de
toekomst van het Shanghai International Circuit staat onder druk.
Na 2025 loopt het contract af én het circuit is ook deels
afhankelijk van Zhou Guanyu, die zijn stoeltje dreigt kwijt te
raken. Het is dan ook zeer de vraag of er in China genoeg fans op
de Formule 1 af komen om het contract te verlengen. Er barstte dit
seizoen een waar volksfeest los door lokale held Zhou, maar zit het
ook zo vol zonder hem? Anders dreigt China te verdwijnen. GP Mexico
Nóg een circuit dat een contract tot en met 2025 in handen heeft.
De Grand Prix van Mexico draaide de afgelopen jaren uit op een
klassieker door de prachtige sfeer, hier en daar gecombineerd met
Day of the Dead , maar ook hier zal veel afhangen van de toekomst
van de lokale held. Sergio Perez beschikt over een Red
Bull-contract tot en met 2026, míts hij redelijk presteert. Anders
kan het zomaar voorbij zijn. Wellicht ook voor de Grand Prix van
Mexico? Dreigt een vertrek? Daar lijkt het niet per se op, maar hoe
langer het duurt, des te meer geruchten er over de toekomst van de
GP gaan bestaan. Of volgt er tijdens het aankomende GP-weekend een
aankondiging? GP Spanje Inmiddels is het bekend dat Barcelona
officieel de naam 'Grand Prix van Spanje' kwijt gaat raken. Madrid
neemt vanaf 2026 het stokje over, waardoor er ook meteen veel
twijfels bestaan over de toekomst van het circuit in Catalonië. De
organisatie in Barcelona beschikt over een contract tot en met
2026, maar het lijkt erop dat ze eerder gaan verdwijnen. Normaal
gesproken is de race in 2025 namelijk de laatste editie. Waarom?
Omdat er geen plaats lijkt te zijn voor twee races in Spanje. Er
zijn genoeg andere kapers op de kust. Formule 1 Grand
Prix-contracten
er daarna gaat gebeuren is nog verre van zeker. Verschillende
F1-circuits beschikken over een aflopend óf kort contract, waardoor
ze moeten vrezen voor de toekomst. Maar welke circuits zijn het
meest in gevaar en dreigen van de kalender te verdwijnen? Een
overzicht. GP Nederland De Grand Prix van Nederland kent inmiddels
vier succesvolle edities sinds 2021, maar het is geen gekke
gedachte dat Circuit Zandvoort het na 2025 zonder de Formule 1 moet
doen. Het contract loopt tot eind volgend jaar en vanuit de
organisatie werden de verwachtingen al getemperd. Een nieuw
F1-contract is geen zekerheidje, mede omdat het circuit de race
zonder overheidssteun moet zien te financieren. En dat is een
belangrijk punt, want is er vanuit de Nederlandse fans genoeg animo
om nog jaren door te gaan met de Formule 1? Dat wordt nu
onderzocht, maar de tijd dringt. Blijft Circuit Zandvoort op de
kalender staan én in welke vorm? Dat hangt weer af van een ander
circuit... GP België En dat circuit is Spa-Franchorchamps.
Voorlopig wordt daar in 2025 voor de laatste keer de Grand Prix van
België georganiseerd, al willen onze zuiderburen dolgraag de
Formule 1 behouden. Er werd gesproken over een mogelijk
roulatiesysteem met Circuit Zandvoort, totdat daar eigenhandig een
einde aan werd gemaakt in België. De Formule 1 moet en zal ieder
jaar naar Spa komen. Het is echter nog niet duidelijk of dat gaat
gebeuren. Na de aankondiging dat België voor een volledige
contractverlenging ging, bleef het stil. De mogelijkheid bestaat
dus nog steeds dat België én Nederland van de F1-kalender gaan
verdwijnen. Of volgt er binnenkort een doorbraak? GP Italië Je kan
het je bijna niet voorstellen, maar ook de Grand Prix van Italië
dreigt te verdwijnen. Oké, vanuit de Formule 1 klinken er al lange
tijd geluiden dat Monza na 2025 op de kalender moet staan, maar een
contractverlenging is nog niet in kannen en kruiken. Wél werd er
hard gewerkt om Monza 'F1-proof' te houden, want het circuit is het
afgelopen jaar volledig verbouwd. Is het genoeg om 'The Temple of
Speed' te behouden? Dat gaat de komende tijd blijken. Stefano
Domenicali, de CEO van de Formule 1, meldde eerder al dat er dit
jaar nog witte rook moet volgen, óók voor het tweede Italiaanse
circuit. GP Imola En dat circuit ligt in Imola. Zij keerden in het
coronajaar 2020 terug op de kalender en mocht blijven, maar heeft
wel verouderde faciliteiten. Daarom is het verre van zeker dat
Imola na 2025 ook nog op de kalender staat. Er moet wel iets
veranderen. De innovatie in de Formule 1 is namelijk zodanig groot
dat Imola zal moeten moderniseren om het contract te kunnen
verlengen. Ook voor dit circuit geldt dat er in 2024 nog
duidelijkheid moet volgen over de toekomst. De tekst gaat verder
onder de afbeelding. GP Monaco U leest het goed, de iconische Grand
Prix van Monaco dreigt van de kalender te verdwijnen. Natuurlijk is
het prinsdom hét uithangbord van de Formule 1 en vindt dáár ieder
jaar de mooiste kwalificatie van het seizoen plaats. Daarmee is
echter alles ook wel gezegd. Inhalen is onmogelijk, met twijfels
tot gevolg. Want hoe prachtig de race in de nauwe straten ook is,
Formule 1 draait tegenwoordig om spektakel. Er klinken toch steeds
meer geluiden dat Monaco niet meer op de kalender thuishoort. Is
het na 2025 afgelopen? Die kans zit er zeker in. GP China China
staat, op een lange coronapauze na, al een hele tijd op de
F1-kalender. Vallen ze weg te denken? Stiekem niet, maar de
toekomst van het Shanghai International Circuit staat onder druk.
Na 2025 loopt het contract af én het circuit is ook deels
afhankelijk van Zhou Guanyu, die zijn stoeltje dreigt kwijt te
raken. Het is dan ook zeer de vraag of er in China genoeg fans op
de Formule 1 af komen om het contract te verlengen. Er barstte dit
seizoen een waar volksfeest los door lokale held Zhou, maar zit het
ook zo vol zonder hem? Anders dreigt China te verdwijnen. GP Mexico
Nóg een circuit dat een contract tot en met 2025 in handen heeft.
De Grand Prix van Mexico draaide de afgelopen jaren uit op een
klassieker door de prachtige sfeer, hier en daar gecombineerd met
Day of the Dead , maar ook hier zal veel afhangen van de toekomst
van de lokale held. Sergio Perez beschikt over een Red
Bull-contract tot en met 2026, míts hij redelijk presteert. Anders
kan het zomaar voorbij zijn. Wellicht ook voor de Grand Prix van
Mexico? Dreigt een vertrek? Daar lijkt het niet per se op, maar hoe
langer het duurt, des te meer geruchten er over de toekomst van de
GP gaan bestaan. Of volgt er tijdens het aankomende GP-weekend een
aankondiging? GP Spanje Inmiddels is het bekend dat Barcelona
officieel de naam 'Grand Prix van Spanje' kwijt gaat raken. Madrid
neemt vanaf 2026 het stokje over, waardoor er ook meteen veel
twijfels bestaan over de toekomst van het circuit in Catalonië. De
organisatie in Barcelona beschikt over een contract tot en met
2026, maar het lijkt erop dat ze eerder gaan verdwijnen. Normaal
gesproken is de race in 2025 namelijk de laatste editie. Waarom?
Omdat er geen plaats lijkt te zijn voor twee races in Spanje. Er
zijn genoeg andere kapers op de kust. Formule 1 Grand
Prix-contracten