Verstappen baart opzien met eerste F1-meters in gitzwart raceweekend
Dit jaar viert Max Verstappen zijn tienjarig jubileum in de Formule
1. Vandaag exact tien jaar geleden reed hij zijn eerste vrije
training voor Toro Rosso als hij nog maar net 17 jaar oud is
geworden. En dat na een jaar dat sowieso al getypeerd mag worden
als een rollercoaster. Verstappen is hot, maar zelfs toen al leek
hij nergens zomaar van onder de indruk. Op de vroege Nederlandse
morgen stuurt hij zijn STR9 naar buiten alsof hij nooit anders
heeft gedaan en dat op een baan die gerust als 'uitdagend'
omschreven mag worden. Even wennen, en dan, langzaam maar zeker,
het gaspedaal indrukken. Hij klokt uiteindelijk de twaalfde tijd,
op vier tienden van gelegenheidsteamgenoot Daniil Kvyat. Had er
meer in gezeten? Mogelijk wel, aangezien hij de sessie voortijdig
moet staken als rookpluimen uit de Renault-motor aanleiding zijn om
zijn auto naast de baan stil te zetten. En hoe raar het ook klinkt,
zelfs dat doet hij met overtuiging. Het radiocontact is rustig en
to the point en hij vindt moeiteloos een plekje om zijn auto neer
te zetten, waarna de marshalls de auto snel kunnen bergen. Hij
stapt uit, zet het stuur van de Toro Rosso terug in de bolide, om
vervolgens achterop een scootertje terug te rijden naar de pits.
Daar staat hij natuurlijk de pers te woord, waar hij onder andere
het volgende laat optekenen: "Mijn eerste officiële vrije
F1-training ging erg goed. Ik kon mijn tijd nemen en mijn tempo en
vertrouwen opbouwen." "Met mijn snelste ronde en P12 ben ik best
tevreden. Vooral omdat ik het gevoel had dat ik niet voluit ging.
Mijn doel was om zoveel mogelijk ronden te klokken zonder al te
veel risico's te nemen. In mijn snelste ronde kwam ik een beetje in
het verkeer terecht, dus al met al ben ik blij met die rondetijd."
De naam Max Verstappen is nu gevestigd. Meerdere vrije trainingen
zouden nog volgen in 2014, waarna hij in 2015 voor Toro Rosso als
racecoureur op de grid staat. De rest is geschiedenis. Wat om de
hierboven beschreven redenen een heuglijk weekend is voor de
Nederlandse Formule 1-fans, wordt uiteindelijk om iets veel groters
herinnerd, iets dat het debuut van Max Verstappen tot slechts een
gebeurtenis in de kantlijn maakt. Twee dagen na de vrije training
vindt de race in de stromende regen plaats. Terwijl de race al
geneutraliseerd is middels een safety car, schiet Jules Bianchi op
hoge snelheid van de baan, waarna zijn Marussia onder een
bergingsvoertuig duikt. De aimabele Fransman wordt met zwaar letsel
afgevoerd naar het ziekenhuis. Een kleine negen maanden later zou
hij aan de verwondingen van die horrorcrash overlijden. Later deze
week staan we hier op deze website uitgebreider bij stil.
1. Vandaag exact tien jaar geleden reed hij zijn eerste vrije
training voor Toro Rosso als hij nog maar net 17 jaar oud is
geworden. En dat na een jaar dat sowieso al getypeerd mag worden
als een rollercoaster. Verstappen is hot, maar zelfs toen al leek
hij nergens zomaar van onder de indruk. Op de vroege Nederlandse
morgen stuurt hij zijn STR9 naar buiten alsof hij nooit anders
heeft gedaan en dat op een baan die gerust als 'uitdagend'
omschreven mag worden. Even wennen, en dan, langzaam maar zeker,
het gaspedaal indrukken. Hij klokt uiteindelijk de twaalfde tijd,
op vier tienden van gelegenheidsteamgenoot Daniil Kvyat. Had er
meer in gezeten? Mogelijk wel, aangezien hij de sessie voortijdig
moet staken als rookpluimen uit de Renault-motor aanleiding zijn om
zijn auto naast de baan stil te zetten. En hoe raar het ook klinkt,
zelfs dat doet hij met overtuiging. Het radiocontact is rustig en
to the point en hij vindt moeiteloos een plekje om zijn auto neer
te zetten, waarna de marshalls de auto snel kunnen bergen. Hij
stapt uit, zet het stuur van de Toro Rosso terug in de bolide, om
vervolgens achterop een scootertje terug te rijden naar de pits.
Daar staat hij natuurlijk de pers te woord, waar hij onder andere
het volgende laat optekenen: "Mijn eerste officiële vrije
F1-training ging erg goed. Ik kon mijn tijd nemen en mijn tempo en
vertrouwen opbouwen." "Met mijn snelste ronde en P12 ben ik best
tevreden. Vooral omdat ik het gevoel had dat ik niet voluit ging.
Mijn doel was om zoveel mogelijk ronden te klokken zonder al te
veel risico's te nemen. In mijn snelste ronde kwam ik een beetje in
het verkeer terecht, dus al met al ben ik blij met die rondetijd."
De naam Max Verstappen is nu gevestigd. Meerdere vrije trainingen
zouden nog volgen in 2014, waarna hij in 2015 voor Toro Rosso als
racecoureur op de grid staat. De rest is geschiedenis. Wat om de
hierboven beschreven redenen een heuglijk weekend is voor de
Nederlandse Formule 1-fans, wordt uiteindelijk om iets veel groters
herinnerd, iets dat het debuut van Max Verstappen tot slechts een
gebeurtenis in de kantlijn maakt. Twee dagen na de vrije training
vindt de race in de stromende regen plaats. Terwijl de race al
geneutraliseerd is middels een safety car, schiet Jules Bianchi op
hoge snelheid van de baan, waarna zijn Marussia onder een
bergingsvoertuig duikt. De aimabele Fransman wordt met zwaar letsel
afgevoerd naar het ziekenhuis. Een kleine negen maanden later zou
hij aan de verwondingen van die horrorcrash overlijden. Later deze
week staan we hier op deze website uitgebreider bij stil.