Mercedes moest wel dubbele pitstop maken: 'Valtteri zou er anders precies achter zitten'


De dubbele pitstop van Mercedes tijdens de Grand Prix van China deed menigeen de wenkbrauwen laten fronzen. De keuze om Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in dezelfde ronde naar binnen te halen werd gemaakt om de voorsprong van Hamilton te beschermen.
'We hadden Valtteri als eerste kunnen binnenbrengen, omdat Lewis 5,5 seconden op hem voor lag', beginnen de Mercedes-ingenieurs hun uitleg tegenover Auto Motor und Sport . 'Maar dat zou Lewis onder meer druk hebben gezet dan nodig. Had hij nog een ronde langer moeten wachten, dan zou Valtteri er precies achter zitten. Dus de dubbele stop was het betere alternatief.'
Dubbele stop niet geheel zonder risico
Wel kleven er een risico’s aan een dubbele stop, volgens teammanager Ron Meadows. 'Je moet twee sets banden voorbereiden zonder voor verwarring te zorgen en de man achteraan moet snel uit de weg gaan. Hij is bij alle teams meestal de grootste en meest krachtige, dat is ook nodig voor die functie. Voor hem is het daarom wel het moeilijkst om te herpositioneren voor de tweede stop.'
Bij een dubbele pitstop moet de afstand tussen beide auto’s minimaal vijf seconden zijn. Volgens de ingenieurs zou zes seconden beter zijn. 'Anders heeft de backman een probleem, als vooraan iets fout gaat.' En bijna ging er iets fout, want bij het aansluiten haakte Hamilton zijn linkerachterband vast. Hij kon nog net wegkomen toen Bottas eraan kwam. (Foto Mercedes AMG F1)

Top Headlines

Oudere Top Headlines