Update | Protest van Racing Point 'zeer complex'; FIA confisqueert Renault-sturen
Na afloop van de Grand Prix van Japan heeft het team van Racing Point een officieel protest ingediend tegen het Renault fabrieksteam. Het privateer-team wil dat de technische commissie kritisch kijkt naar remsysteem van de geel-zwarte bolides.
Racing Point vermoedt dat Renault gebruik maakt van een semi-automatisch remsysteem en dat is volgens de reglementen verboden. Artikel 11.1.3 van het technische reglement stelt: Elk geautomatiseerd systeem dat de configuratie of prestaties op een deel of het geheel van het remsysteem veranderd, is verboden.
Daarnaast staat in artikel 27.1 van het sportieve reglement dat 'elke coureur de auto alleen en zonder hulp van technische middelen moet besturen.' De hoorzitting vindt op dit moment plaats in Japan. (Fotocredit: Renault Sport Media)
Update 13-10, 16.43u | Protest Racing Point 'zeer complex'; FIA confisqueert Renault-stuurtjes
Het protest dat Racing Point heeft ingediend tegen het remsysteem van Renault blijkt een serieus issue te zijn waar de FIA het fijne van wil weten. Daartoe heeft de internationale automobielfederatie de stuurtjes van de auto's van Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg in beslag genomen.
Racing Point heeft een complex en 12 pagina's tellend dossier ingediend bij de FIA en gedurende het onderzoek blijft de uitslag van de Grand Prix van Japan onder voorbehoud. Renault mag vooralsnog de negen punten die het op Suzuka scoorde houden.
Wat volgt is een uitgebreid onderzoek en een 'grondige analyse van hardware, software en data', aldus een woordvoerder van de FIA. Renault heeft in de reactie laten weten dat het kennis heeft genomen van het protest en dat het de tijd tot de behandeling er van zal gebruiken om 'onszelf voor te bereiden op het verdedigen van onze positie', waarmee het team indiceert iets anders gedaan te hebben dan andere teams.