CEO Renault geeft uitsluitsel over verkoop Alpine
De kogel is deze week eindelijk door de kerk gegaan. Na weken van
speculaties heeft Renault definitief afscheid genomen van de
Formule 1. De Franse fabrikant zal de komende anderhalf jaar nog
doorgaan met het bouwen van een F1-motor, maar per 2026 komt er een
einde aan 50 jaar Renault in de Formule 1. Maar toch ook weer niet
helemaal, want het team van Alpine blijft wel gewoon bestaan.
Alpine, een autofabrikant wat onderdeel is van de Renault Group,
staat sinds 2021 'op de grid', maar is praktisch gezien een
voortzetting van het fabrieksteam van Renault. Echter, per 2026 is
de term fabrieksteam niet langer relevant. Want vanaf de start van
het nieuwe reglement zal Alpine als klantenteam, van waarschijnlijk
Mercedes, door het leven gaan. Het voed de geruchten dat Renault
ook graag van het team af wil. CEO van Renault, Luca de Meo drukt
die geruchten de kop in. De Italiaan kwam in 2020 aan de leiding
bij Renault en een van zijn eerste veranderingen was het omdopen
van Renault F1 naar Alpine F1. Sindsdien ging het eigenlijk alleen
maar bergafwaarts met het in Enstone gevestigde team. De Meo had
daar eerder al snoeiharde woorden over. In gesprek met L'Equipe
laat de Italiaan echter weten dat hij nog altijd vertrouwen heeft
in het project 'Alpine': "Ik begrijp de voordelen van F1 voor ons.
Flavio staat aan de basis van de revitalisering van het project. Ik
heb hem niet gebeld om de Formule 1 te verlaten! Ik heb gelezen dat
hij het project bij elkaar moest rapen om alles te verkopen. Dat is
absoluut niet waar!" "We zijn het team aan het reorganiseren, we
richten ons op Enstone en, geloof me, we zijn daar actief bezig om
op het gebied van human resources om efficiënt te zijn... We waren
niet op niveau. We zullen niet opgeven. Het is dus aan Briatore om
de daad bij het woord te voegen. Flavio is een consultant. Hij kan
operationele beslissingen nemen in het team, maar niet over de
financiële strategie. Hij kent de wereld van F1 beter dan ik. Hij
is elke week in Enstone. Hij heeft politieke connecties en een
netwerk. Onze nieuwe teambaas, Oliver Oakes, zal over een paar jaar
een van de groten zijn. En hij (Oakes red.) is Engels" aldus De
Meo. Kopers aan de lijn "Sinds het vertrek van Cyril Abiteboul
begin 2021 zijn de periodes van Laurent Rossi, Otmar Szafnauer en
Bruno Famin niet bekroond met succes... Ik heb fouten gemaakt. Maar
het is makkelijk om achteraf te zeggen. Ik heb vertrouwen gegeven.
Ik ben geen voetbalvoorzitter die beslist wie er moet spelen. Het
werk is niet altijd gedaan zoals het had moeten zijn, dus moest ik
de mannen wisselen. Ik denk dat we nu de goede kant op gaan. Maar
er wordt bij de F1 zoveel op details gespeeld", zo vervolgt de
Italiaan zijn betoog. Toch blijven de geruchten van een verkoop van
Alpine hardnekkig. Die geruchten wil De Meo hoogstpersoonlijk de
kop indrukken: "Ik krijg elke twee weken telefoontjes van
financiers, excentriekelingen, die in de F1 willen stappen. Ze
weten dat het na 2026 veel meer gaat kosten. Als je me vandaag 1
miljard geeft om het team over te nemen, kunnen ze het twee jaar
later voor het dubbele verkopen. Het zit hier vol met speculanten.
Ik heb vijftig keer geweigerd. Een team is binnenkort tussen de 3
en 5 miljard waard. Ik ga dat niet verkopen, ik ben niet dom. In de
F1 zitten is essentieel voor het merk Alpine. We zitten in een
gesloten club. Het geeft het merk geloofwaardigheid onder
autoliefhebbers. We hebben dit geld niet nodig." Ook niet als het
team over twee jaar die waarde heeft bereikt? "Nee, want het draagt
bij aan de financiële waardering van de groep. Toen ik met de F1
begon, was het een kostenpost in het marketingbudget. Ik heb al 1
miljard aan waarde ingestoken. Dat is niet slecht, toch? Het helpt
ook om de waarde van Renaults aandelen te verhogen. Er is dus geen
sprake van om de familiejuwelen te verkopen." De Meo heeft ook een
visie voor de toekomst. Volgens de Italiaan moet 'zijn' team weer
'Frans' worden: "Als we winnen, staat iedereen achter ons. Ik wil
er een Frans team maken, het Franse Ferrari. Ik vond het leuk om
twee Franse coureurs in de stoelen te zetten. Ze botsten tegen
elkaar op. Als je rond de A524 loopt (De Alpine van 2024 red.), er
is geen Franse sponsor. Niet één! Ik heb op veel deuren geklopt.
Tevergeefs. Oh ja! Mobilize Financial Services is van ons en de
motoren van E-Tech zijn ook van ons. Dus we betalen in feiten om
ons eigen team te ondersteunen... Dat is het verhaal. Dus ik wil
alle projecten een patriottisch gevoel geven, zoals ik heb gedaan
met Fiat in Italië en met Seat en Cupra in Spanje, maar ik kan geen
zielen dwingen.”
speculaties heeft Renault definitief afscheid genomen van de
Formule 1. De Franse fabrikant zal de komende anderhalf jaar nog
doorgaan met het bouwen van een F1-motor, maar per 2026 komt er een
einde aan 50 jaar Renault in de Formule 1. Maar toch ook weer niet
helemaal, want het team van Alpine blijft wel gewoon bestaan.
Alpine, een autofabrikant wat onderdeel is van de Renault Group,
staat sinds 2021 'op de grid', maar is praktisch gezien een
voortzetting van het fabrieksteam van Renault. Echter, per 2026 is
de term fabrieksteam niet langer relevant. Want vanaf de start van
het nieuwe reglement zal Alpine als klantenteam, van waarschijnlijk
Mercedes, door het leven gaan. Het voed de geruchten dat Renault
ook graag van het team af wil. CEO van Renault, Luca de Meo drukt
die geruchten de kop in. De Italiaan kwam in 2020 aan de leiding
bij Renault en een van zijn eerste veranderingen was het omdopen
van Renault F1 naar Alpine F1. Sindsdien ging het eigenlijk alleen
maar bergafwaarts met het in Enstone gevestigde team. De Meo had
daar eerder al snoeiharde woorden over. In gesprek met L'Equipe
laat de Italiaan echter weten dat hij nog altijd vertrouwen heeft
in het project 'Alpine': "Ik begrijp de voordelen van F1 voor ons.
Flavio staat aan de basis van de revitalisering van het project. Ik
heb hem niet gebeld om de Formule 1 te verlaten! Ik heb gelezen dat
hij het project bij elkaar moest rapen om alles te verkopen. Dat is
absoluut niet waar!" "We zijn het team aan het reorganiseren, we
richten ons op Enstone en, geloof me, we zijn daar actief bezig om
op het gebied van human resources om efficiënt te zijn... We waren
niet op niveau. We zullen niet opgeven. Het is dus aan Briatore om
de daad bij het woord te voegen. Flavio is een consultant. Hij kan
operationele beslissingen nemen in het team, maar niet over de
financiële strategie. Hij kent de wereld van F1 beter dan ik. Hij
is elke week in Enstone. Hij heeft politieke connecties en een
netwerk. Onze nieuwe teambaas, Oliver Oakes, zal over een paar jaar
een van de groten zijn. En hij (Oakes red.) is Engels" aldus De
Meo. Kopers aan de lijn "Sinds het vertrek van Cyril Abiteboul
begin 2021 zijn de periodes van Laurent Rossi, Otmar Szafnauer en
Bruno Famin niet bekroond met succes... Ik heb fouten gemaakt. Maar
het is makkelijk om achteraf te zeggen. Ik heb vertrouwen gegeven.
Ik ben geen voetbalvoorzitter die beslist wie er moet spelen. Het
werk is niet altijd gedaan zoals het had moeten zijn, dus moest ik
de mannen wisselen. Ik denk dat we nu de goede kant op gaan. Maar
er wordt bij de F1 zoveel op details gespeeld", zo vervolgt de
Italiaan zijn betoog. Toch blijven de geruchten van een verkoop van
Alpine hardnekkig. Die geruchten wil De Meo hoogstpersoonlijk de
kop indrukken: "Ik krijg elke twee weken telefoontjes van
financiers, excentriekelingen, die in de F1 willen stappen. Ze
weten dat het na 2026 veel meer gaat kosten. Als je me vandaag 1
miljard geeft om het team over te nemen, kunnen ze het twee jaar
later voor het dubbele verkopen. Het zit hier vol met speculanten.
Ik heb vijftig keer geweigerd. Een team is binnenkort tussen de 3
en 5 miljard waard. Ik ga dat niet verkopen, ik ben niet dom. In de
F1 zitten is essentieel voor het merk Alpine. We zitten in een
gesloten club. Het geeft het merk geloofwaardigheid onder
autoliefhebbers. We hebben dit geld niet nodig." Ook niet als het
team over twee jaar die waarde heeft bereikt? "Nee, want het draagt
bij aan de financiële waardering van de groep. Toen ik met de F1
begon, was het een kostenpost in het marketingbudget. Ik heb al 1
miljard aan waarde ingestoken. Dat is niet slecht, toch? Het helpt
ook om de waarde van Renaults aandelen te verhogen. Er is dus geen
sprake van om de familiejuwelen te verkopen." De Meo heeft ook een
visie voor de toekomst. Volgens de Italiaan moet 'zijn' team weer
'Frans' worden: "Als we winnen, staat iedereen achter ons. Ik wil
er een Frans team maken, het Franse Ferrari. Ik vond het leuk om
twee Franse coureurs in de stoelen te zetten. Ze botsten tegen
elkaar op. Als je rond de A524 loopt (De Alpine van 2024 red.), er
is geen Franse sponsor. Niet één! Ik heb op veel deuren geklopt.
Tevergeefs. Oh ja! Mobilize Financial Services is van ons en de
motoren van E-Tech zijn ook van ons. Dus we betalen in feiten om
ons eigen team te ondersteunen... Dat is het verhaal. Dus ik wil
alle projecten een patriottisch gevoel geven, zoals ik heb gedaan
met Fiat in Italië en met Seat en Cupra in Spanje, maar ik kan geen
zielen dwingen.”