F1 in het kort | 'Nieuw mengsel plus Spec 4 levert Red Bull 25 pk extra op'


In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1 Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om te vermelden.
'Nieuw brandstofmengsel plus Spec 4 levert Red Bull 25 pk extra op'
Volgens Auto Motor und Sport winnen de Honda-teams, Red Bull Racing en Toro Rosso, zo'n 25 pk door het nieuwe mengsel van Exxon én de introductie van Spec 4. 'We gebruiken chemische verbindingen in de brandstof die nog nooit eerder zijn gebruikt', lichtte David Tsurusaki namens Exxon eerder al toe tegenover diezelfde site.
FIA maakte uitzondering voor Yamamoto
De FIA heeft een uitzondering gemaakt voor Naoki Yamamoto om in de Toro Rosso te testen. Hij had eigenlijk nog geen superlicentie, maar zou die automatisch over twee weken als hij weer in de Super Formula zou rijden krijgen. Michael Masi legt tegen RaceFans.net uit dat de World Motor Sport Council een uitzondering heeft gemaakt. 'Er werkte letterlijk twee weken tegen hem', zegt Masi. 'Het is een besluit van de World Motorsport Sport Council, de enige die dit kan doen.'
Miami dichterbij als GP
Sean Bratches en CEO Tom Garfinkel, CEO van het Hard Rock Stadium in Miami, hebben in een statement laten weten dat er een principe akkoord is tussen de F1 en het stadion in Miami over een Grand Prix in 2021. Daarmee lijkt een tweede race in de VS een stap dichterbij. Er staat onder andere in dat 'ze enthousiast zijn om te melden dat er een principeakkoord is bereikt over het hosten van een F1-race bij het Hard Rock Stadium in Miami'. The Miami Herald bericht echter 'dat er nog een lange weg te gaan is'. 
Respect van Horner
Christian Horner heeft respect geuit voor de uitspraak van Lando Norris. De Brit kwam in aanvaring met Alexander Albon tijdens de GP van Japan, maar de wedstrijdleiding deelde geen straf uit. Norris was het daar mee eens. ' “Voelde hij het ook zo aan? Dat respecteer ik van hem. Er werd hard geracet, maar wel eerlijk en zo hoort het in de Formule 1', zegt Horner tegen Motorsport.com .
Red Bull Racing ziet winst met zestig procent stijgen 
Het Formule 1-team van Red Bull Racing heeft in 2018 een winst geboekt van één miljoen euro. Dat blijkt uit het openbaar gemaakte jaarverslag van de renstal. De omzet groeide van 266 miljoen euro in 2017, naar 282 miljoen euro in 2018. De kosten stijgen echter ook met zo'n vijftien miljoen euro, naar 275 miljoen euro. De winst bedraagt uiteindelijk 1.060.000 euro, ten opzichte van zo'n 660.000 euro een jaar eerder: een stijging van zestig procent. 
Na Hardwell en Van Buuren opnieuw Nederlandse DJ in Mexico
Na de Grand Prix van Mexico zal Tiësto op het podium een set gaan draaien. Dat meldt de organisatie van het event. Het is niet voor de eerste keer dat we een Nederlandse DJ op het podium zien. In 2017 zagen we Hardwell al, in 2018 was het de beurt aan Armin van Buuren. Dat heeft alles te maken met het feit dat Heineken, een Nederlands bedrijf, titelsponsor is van het event in Mexico. Max Verstappen won de voorgaande twee edities van de race. 
Verstappen: 'Ik probeerde juist uit de problemen blijven'
Max Verstappen had op een veel beter resultaat gehoopt in Japan, maar moest zijn race vroegtijdig beëindigen. Op het circuit van Suzuka stond hij de afgelopen drie jaar nog op het podium, maar na een touché met Charles Leclerc kwam er een einde aan deze reeks. 'In die eerste bocht had ik wat dat betreft een heel goede uitgangspositie', zegt hij via AD.nl . 'Ik probeerde juist uit de problemen te blijven aan de buitenkant. Het zit niet mee, dat heb je soms, we moeten gewoon gas blijven geven', besloot Verstappen.
Bottas: 'Ik geef nog niet op'
Hoewel de WK-achterstand van Valtteri Bottas groot is op zijn teamgenoot Lewis Hamilton, blijft hij hoop houden op een kampioenschap. 'Het zal heel moeilijk worden', zegt hij in gesprek met Formel1.de . 'Maar ik geeft niet op. Als ik wereldkampioen wil worden moet ik Lewis verslaan. In Suzuka bleek wel dat dat niet onmogelijk is en soms heb je dit soort resultaten nodig om vertrouwen te winnen. Ik had deze overwinning echt nodig.'
Wolff laat journalist 'onverantwoordelijk' zeggen
Toto Wolff liet er na afloop van de Grand Prix van Japan geen misverstand over bestaan wat hij van de actie van Ferrari vond om Charles Leclerc met een overduidelijk kapotte voorvleugel door te laten rijden. De Mercedes-teambaas wilde echter geen al te hete olie op vuur gooien en dus liet hij een journalist van ÖRF de kastanjes uit datzelfde vuur halen. 'Dat kan echt niet, dat is levensgevaarlijk. Er vlogen gewoon delen van de auto af terwijl de coureurs daar met 350 km/u over de baan reden. Het is totaal....totaal....totaal....hoe zeg je dat?', zei de Oostenrijker. 'Onverantwoordelijk', vult de ÖRF-journalist in. 'Ja, onverantwoordelijk, precies.'
Technisch mankement helpt gecrashte Perez aan punten
Opnieuw is de Formule 1 te vroeg afgevlagd. De elektronische borden met de zwart-wit geblokte vlag gingen te vroeg aan en daarom is besloten om niet in ronde 53 maar in ronde 52 af te vlaggen. Dat betekent onder meer dat Sergio Perez twee punten pakt, ondanks het feit dat hij in de laatste ronde zichzelf in de muur torpedeerde. 
Verstappen met een kleine uithaal naar Red Bull
Verstappen wist zich vandaag maar al te goed te vermaken. Hij nodigde de twee McLaren-coureurs en de twee Renault-coureurs uit en besloot een FIFA toernooitje op te zetten. In zijn Instagram-post deelt hij een kleine sneer uit aan Red Bull in de omschrijving. Alles met een knipoog, dat wel natuurlijk.
[social-post platform="instagram" id="B3gppCahGRX"]
Waar is Raikkonen mee bezig op zijn vrije zaterdag?
Veel coureurs hebben laten weten wat de plannen zijn op zaterdag. Ze mogen het circuit niet op dus er moet wat anders verzonnen worden. Een van de coureurs waar we niets van hebben vernomen, is Kimi Raikkonen. Dit Twitteraccount had een interessante theorie over hoe de Fin vermoedelijk zijn vrije dag besteedt.
[social-post platform="twitter" id="1182999381353496577"]
Verstappen: 'Ik rijd het liefst zo min mogelijk'
Max Verstappen vindt het niet zo erg dat de kwalificatie voor de Grand Prix van Japan is uitgesteld van zaterdag naar zondagochtend. Volgens de Nederlander komt hem dat juist wel goed uit.

Een dagje vrij komt @Max33Verstappen in alle opzichten eigenlijk wel goed uit ???? Vanavond in het Formule 1 Café het hele interview ? 23:00 ???? Ziggo Sport (Kanaal 14) & Select #Formule1Cafe #JapaneseGP #ZiggoSportF1 pic.twitter.com/TAYOxVR6Tq
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) October 11, 2019

Pirelli: 'Verbod op bandenwarmers uitgesteld tot na 2021'
Het plan om in 2021 geen bandenwarmers meer te gebruiken is voorlopig van de baan, zegt Pirelli in gesprek met Motorsport.com . De overstap van 13 inch banden naar een 18 inch variant was een belangrijke reden om de bandenwarmers af te schaffen, maar de komende jaren zal de F1 hier nog gebruik van maken. Naast Pirelli hebben ook de F1-teams zelf er belang bij als de bandenwarmers nog niet worden afgeschaft, gezien alle nieuwe reglementen die in 2021 ingaan. 'Het idee is om een meer geleidelijke transitie te laten plaatsvinden en na een wat langere periode alsnog de bandenwarmers te schrappen', zegt Pirelli motorsportbaas Mario Isola over het besluit. 
'Ik word de allereerste vrouwelijke F1-wereldkampioen'
Sophia Floersch weet het zeker: 'Ik word de allereerste vrouwelijke F1-wereldkampioen'. De Duitser zegt in gesprek met BBC Sport dat ze er alles voor over heeft om dat doel te bereiken. 'Ik ben een rebel. Ik blijft vechten voor mijn droom.  Succesvolle atleten zijn meestal rebellen, want we willen allemaal winnen en hebben een helder doel voor ogen. Ik weet zeker dat een vrouw net zo snel kan zijn als een man. Vrouwen kunnen ook wereldkampioen worden, er moeten gewoon meer meiden beginnen aan deze sport.' Floersch vloog in november met meer dan 270 kilometer per uur in de hekken van het stratencircuit van Macau. Inmiddels is zij weer hersteld en wil zij haar rentree maken bij het team van Van Amersfoort Racing. 
Marko gelooft niet in komst tyfoon: 'Ik ga naar Kyoto'
Helmut Marko lijkt het er niet mee eens te zijn dat alle F1-activiteiten morgen afgelast zijn op het circuit van Suzuka. 'Is het echt voor niemand toegestaan om morgen het paddock in te gaan', vraagt hij zich openlijk af tegenover Auto Motor und Sport . 'Ik ga naar Kyoto. Dat schijnt een leuke stad te zijn.' Dat Marko mogelijk niet eens mag vliegen vanwege de tyfoon wuift hij weg: 'Er komt niets aan. Het is net als in 2004, toen hebben wij daar ook een dag verspild.'
Verstappen had motor vol open
Waar Ferrari er in de paddock van wordt 'beticht' dat ze niet met vol vermogen hebben gereden in de tweede vrije training, heeft Honda dat wel gedaan bij Red Bull Racing. Toyoharu Tanabe meldde op de persconferentie dat het vermogen in de tweede vrije training vol open was gegaan. Dit heeft met de geschrapte derde vrije training te maken door de naderende tyfoon in Suzuka. Daardoor schuift het weekend meer op. 
Gunther Steiner beboet na kritiek op stewards
Haas-teambaas Gunther Steiner moet een boete van € 7.500,- euro betalen na zijn kritiek op de stewards tijdens de Grand Prix van Rusland. Kevin Magnussen kreeg in Sotsji een vijf seconden penalty, nadat hij te laat remde en over de kerb ging. Coureurs die in bocht 2 de kerbs missen, moeten in de uitloopstrook links aan de buitenkant van de paaltjes blijven. Dit deed Magnussen niet en dus werd bij bestraft door de stewards. Steiner was na afloop woedend over de beslissing van de FIA: 'domme, idiote stewards', brieste hij over de radio naar Magnussen. En voor deze uitspraak moet hij nu diep in de buidel tasten. 
Vettel hoeft motor niet te wisselen, krijgt geen gridstraf
Sebastian Vettel viel in Sotsji vlak na zijn pitstop uit met motorproblemen, maar dat gaat geen nare gevolgen krijgen. Het betrof twee weken geleden een elektrisch probleem in de motor, meldt Auto, Motor und Sport . Vervanging van de MGU-K zou de oud-wereldkampioen dit weekend een gridstraf hebben opgeleverd. Aangezien dit motoronderdeel intact is gebleven, krijgt Vettel dus ook geen gridstraf wegens zijn Russische uitvalbeurt.
Satellietbeelden tyfoon Hagibis op zaterdag
De satellietbeelden van tyfoon Hagibis voorspellen een regenachtige zaterdag. De Twitterpost laat zien wat de verwachte situatie zal zijn op zaterdag om twaalf uur 's middags. Max Verstappen gaf al eerder aan te verwachten dat de kwalificatie verzet zou worden. Het lijkt er steeds meer op dat de Nederlander daar gelijk in zal gaan krijgen.
[social-post platform="twitter" id="1182157288229859328"]
Slechts 20 pk voorsprong volgens Ferrari
De concurrentie spreekt van een voorsprong van 50 pk voor Ferrari, maar het Italiaanse team is van mening dat ze minder ver voor staan op de rest. Volgens de Scuderia gaat het om tien tot twintig pk meer dan de motoren van Mercedes, Honda en Renault.
Ricciardo kan beter volgens Villeneuve
Jacques Villeneuve is van mening dat Daniel Ricciardo dit seizoen beter kan presteren bij Renault. In gesprek met Sky Sports Italia laat hij weten 'dat Ricciardo tegen valt'. De Canadees 'mist de agressieve rijstijl' van Ricciardo, die hij wel bij Red Bull had. Hij heeft volgens Villeneuve momenteel hetzelfde niveau als ploeggenoot Nico Hulkenberg. 'De prestaties zijn vrijwel gelijk', aldus Villeneuve.
Controversiële sponsornaam keert mogelijk terug op Ferrari-liverly
Het team van Ferrari rijdt komend weekend mogelijk weer rond met het Mission Winnow-logo. Volgens Racefans keert de omstreden sponsornaam weer terug na vijf maanden afwezigheid. De naam werd eerder dit jaar van de auto verwijderd, omdat organisaties het sluikreclame vinden voor tabaksgigant Philip Morris. De naam was in Europa niet op de auto te zien (met uitzondering van de Grand Prix van Monaco) en lijkt nu het F1-circus in Azië is weer terug te keren. 
Villeneuve geen fan van overvolle F1-kalender
Jacques Villeneuve heeft vrijwel over ieder onderwerp in de Formule 1 een mening en zo ook over de overvolle F1-kalender. Volgens de Canadees zijn 22 races er veel te veel. 'Het zou voor de fans beter zijn als er meer testdagen zijn en minder races', zegt hij in gesprek met Championat . 'De kalender wordt nu te lang en te saai. De nieuwe eigenaren zien de F1 als een bron van inkomsten en dat is waar zij alleen maar in geïnteresseerd zijn. De kalender wordt alsmaar langer en daardoor zal het publiek zich meer en meer vervelen.'
 
Albon en Vettel testen voor Pirelli 
Alexander Albon en Sebastian Vettel maken in aanloop naar de Japanse Grand Prix nog wat extra meters op de baan. Het tweetal mag vandaag de baan op om de Pirelli-banden voor het seizoen 2020 te testen. Op het Circuit de Catalunya zullen Albon en Vettel flink wat data verzamelen voor de bandenfabrikant. De coureurs gaan daarna naar Japan om zich klaar te maken voor Grand Prix van komend weekend.
Hamilton: 'Aankomende races zijn wij geen favoriet'
Lewis Hamilton denkt niet dat hij de komende Formule 1-races de favoriet is om te winnen. Hoewel Mercedes een prima start van het seizoen had, gaat na de zomerstop minder met het team. In Brazilië verwacht Hamilton een goed resultaat neer te kunnen zetten, maar in Mexico wordt dat een stuk lastiger. 'Ik denk niet dat wij aankomende races de favoriet zijn, maar dat wij wel kunnen zorgen voor een verrassing', zegt hij in gesprek met Racefans .
Gasly: 'Toro Rosso past beter bij mijn rijstijl'
Pierre Gasly maakt sinds zijn (gedwongen) rentree bij Toro Rosso weer flink meer indruk dan in zijn races voor Red Bull Racing. Volgens de Fransman komt dit deels ook door zijn auto: 'We hebben deze auto zodanig voor elkaar gekregen dat ik kan pushen zoals ik het natuurlijk doe. Ik hoef niet iemand anders rijstijl te kopiëren om goed met de auto te voeten te kunnen', zegt de Fransman op Racefans.net .
Twee dagen minder voor wintertests 2020
De wintertests die in de winter van 2020 plaats zullen vinden, gaan korter duren dan in eerdere jaren. De Formule 1 heeft dat officieel bevestigd, schrijft Motorsport.com. In plaats van twee maal vier dagen testen, is dat komende winter twee maal drie dagen, van 19 tot en met 21 februari en van 26 tot en met 28 februari. Alle tests zullen plaatsvinden op het circuit in Barcelona. Met de overvolle racekalender zullen er tijdens het seizoen geen tests plaatsvinden.
Hernieuwd plan race Miami negatief ontvangen
Een Formule 1-race in Miami lijkt ondanks hernieuwde plannen niet dichterbij gekomen. Buurtbewoners zijn niet blij met de plannen, meldt de Miami Herald . Een tweede Amerikaanse Grand Prix had plaats moeten vinden in het havengebied van Miami, en zou onder andere het bekende basketbalstadion American Airlines Arena passeren. Nadat dat door de lokale overheid werd afgewezen, zijn de plannen nu hernieuwd. Op een circuit dat rond het Hard Rock Stadium van de Miami Dolphins loopt moet de race vanaf 2021 toch plaats gaan vinden. Het nieuwe circuit zou door de drukke wijk Miami Rivers lopen. Wegens gebrek aan ruimte wordt een deel van het parcours over de parkeerplaats van het American football-stadion gepland. Bewoners vrezen geluidsoverlast en keren zich wederom tot de lokale overheid om de race van de baan te krijgen.
Russische Grand Prix niet naar Sint-Petersburg
De Russische Grand Prix zal, in tegenstelling tot geruchten die vorig weekend de ronde deden, niet verhuizen van Sotsji naar Sint-Petersburg, schrijft Motorsport-Total.com . Het Igora Drive Circuit dat nabij de Russische stad ligt, zal vanaf volgend jaar wel DTM-races organiseren, maar heeft met de Formule 1 naar eigen zeggen nooit gesproken. 'We hebben geen gesprekken met de Formule 1 gehad,' zegt initiatiefnemer van de DTM-races Vladimir Vasseltsjev.
Norris speelt rol in deal tussen Mercedes en McLaren
McLaren gaat vanaf 2021 met Mercedes-motoren rijden. In die deal speelt volgens AutoMoto Lando Norris een belangrijke rol. Hij wordt voor in de toekomst in één adem genoemd met Mercedes. Hij zal door de Duitse renstal gemanaged worden en de motordeal tussen beide renstallen is van de grond gekomen dankzij Horatio Investments. De CEO van dat bedrijf is de vader van Norris. Laatstgenoemde lijkt nu een nog mooiere toekomst te hebben. 
Raikkonen passeert Schumacher en Button
Kimi Raikkonen reed afgelopen weekend in Sotsji zijn 308ste race uit zijn loopbaan. Hiermee passeerde hij Michael Schumacher en Jensen Button. De Fin heeft alleen nog Fernando Alonso (312) en Rubens Barrichello (323) voor zich. Aan Auto, Motor und Sport zegt Raikkonen dat het nummer hem niet veel uitmaakt. 'Ik wilde eigenlijk al eerder stoppen. Ik heb niet echt een plan voor hoe lang ik doorga. Een jaar, misschien twee. Zolang ik het gevoel heb dat ik nog kan presteren en de race belangrijker is dan alle onzin eromheen, zal ik doorgaan.'
Commercieel directeur Formule 1 vertrekt
Sean Bratches verlaat de Formule 1 na dit seizoen. De huidige directeur van de commerciële afdeling van Liberty Media maakt plaats, met als gevolg dat het bestuur van de Formule 1 vanaf volgend jaar een nieuwe commerciële structuur gaat krijgen. Bratches was onder meer verantwoordelijk voor het onderhandelen over lopende televisie-licenties en het vergroten van het bereik van de social mediaplatforms. Racer meldt dat zijn opvolger nog onbekend is. 
Webber baalt van Vettel: 'Hij lijkt in paniek te raken'
Mark Webber, voormalig Formule 1-coureur, lijkt zich zorgen te maken over Sebastian Vettel en diens carrière. 'Zoals we hebben gezien, zit Vettel vaak tussen wat hij wil bereiken, wat hij wil en wat hij eigenlijk doet. Hij is aan het vechten met verschillende, tegenstrijdige gedachtes. Daarvan lijkt hij in paniek te raken. Dat is zorgwekkend', aldus de analist in gesprek met  Motorsport-total.com . 
Geen gridstraf voor Vettel in Japan volgens Binotto
Afgelopen weekend leek Sebastian Vettel op weg naar een mooi resultaat, tijdens de Grand Prix van Rusland. Maar op een gegeven moment begaf zijn MGU-K het, waardoor hij de race niet uit kon rijden. Een gridstraf in Japan lag in de lijn der verwachting, maar volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto gaat dat verhaal niet door. In een seizoen mag een team twee MGU-K's gebruiken. Vettel heeft beide al gehad. Gebruikt hij een derde onderdeel, dan krijgt hij een gridstraf van tien plaatsen. Binotto verwacht niet dat dat nodig zal zijn. Volgens hem kan Vettel in Suzuka terugvallen op de eerste MGU-K plus wat andere onderdelen van de motor die dit seizoen al gebruikt zijn. De elektronica was in Sotsji ook beschadigd. Vanaf 2020 mogen teams gebruik maken van drie MGU-K's. 
'Assen heeft betere infrastructuur dan Zandvoort'
Circuitontwerper Hermann Tilke begrijpt niet waarom de keuze voor een Grand Prix in Nederland op Zandvoort viel en niet op Assen. Dat laat hij desgevraagd weten aan Auto, Motor und Sport . 'In Assen passen 180.000 toeschouwers. Wanneer het vol is, is de stemming automatisch goed. Assen heeft de betere infrastructuur en ligt super, aan de snelweg.' Honderdduizend mensen zullen het evenement bijwonen. 
F1-teams testen in Austin banden voor 2020
De coureurs krijgen tijdens de vrije trainingen in Austin, begin november, de eerste kans om de banden van 2020 te leren kennen. Pirelli-baas Mario Isola zei tegenover F1i.com het volgende: 'De teams krijgen in Austin twee setjes per auto. Voor ons is het een extra kans om de banden te laten testen. Tijdens de Grand Prix van Amerika kunnen de coureurs kiezen uit de C2-, C3- en C4-band. Pirelli geeft tijdens de vrije trainingen waarschijnlijk de C2-band van 2020 vrij. Die band is te vergelijken met de huidige mediumband. 
Pirelli maakt bandenkeuzes GP Japan bekend
Pirelli heeft, zoals gebruikelijk, de bandenkeuzes voor de Grand Prix van Japan bekendgemaakt. Vrijwel iedere coureur maakt dezelfde keuzes. Bij Max Verstappen zien we negen setjes van de softband, drie setjes van de medium compound en één setje van de hardste band. Daarmee is zijn keuze vergelijkbaar met die van Ferrari en Mercedes.  
[social-post platform="twitter" id="1179064383688904706"]

Top Headlines