Hoe Red Bull met Ferrari en Mercedes de toekomst van F1 tegenwerkt

Er staat een hele karrenvracht aan veranderingen voor de Formule 1 klaar voor 2021, waarover de afgelopen twee jaar regelmatig gesproken en bericht is. Zo heeft de F1 zelf meermaals studiemodellen van toekomstige bolides met de buitenwereld gedeeld. In een notendop gaat het om de volgende zaken:
Het technisch reglement gaat flink op de schop. Neerwaartse druk moet meer opgewekt gaan worden middels de vloer van de F1-auto's, in een poging om turbulente lucht afkomstig van de bolides te beperken en daarmee ook het verlies van neerwaartse druk voor achtervolgers. Inhalen moet zo gemakkelijker worden. Ook moeten beperkingen in het gebruik en ontwikkelen van eigen (aerodynamische) onderdelen ervoor zorgen dat grotere teams hier minder voordeel kunnen behalen.De financiële boekhouding van de Formule 1-teams moet veranderen. In eerste instantie middels een budgetbeperking, om te voorkomen dat meer geld te gemakkelijk zorgt voor betere prestaties. Daarnaast wordt het gebruik van meer standaardonderdelen verplicht om de kosten te drukken. Ook komt er een eerlijkere verdeling van het prijzengeld tussen de renstallen.Het bestaande format van Grand Prix-weekends kan gewijzigd worden. Zo wordt onder meer gesproken over het invoeren van kwalificatieraces in plaats van kwalificatietrainingen en het verkorten van de lengte van elk weekend. Dat alles is bedoeld om F1-races spannender te maken en andere teams dan Mercedes, Ferrari en Red Bull betere kansen te geven op finishen op het podium. Kortom, er wordt gepoogd om het grote gat tussen topteams en middenveldteams drastisch te verkleinen.
Het grootste hete hangijzer in dit verhaal is zonder meer het nieuwe technische reglement. Tijdens een onofficiële stemming eerder deze maand bleek dat zes van de tien teams zich niet kunnen vinden in de huidige plannen: Mercedes, Ferrari, Red Bull, Racing Point, Haas en Toro Rosso. Alleen Alfa Romeo, McLaren, Renault en Williams zien ze wél zitten - al willen twee van die vier nog wel graag wat wijzigingen aanbrengen.
De argumenten om tegen de nieuwe regels te zijn, lopen uiteen. Volgens bepaalde teams willen de drie renstallen vooraan hun positie vooraan niet riskeren, al claimen topmensen van Ferrari, Mercedes en Red Bull zelf dat dat wel meevalt. Volgens andere suggesties zouden de drie topteams door hun (nu nog) grotere budgetten een voordeel hebben bij nieuwe regels, omdat ze meer ontwikkeling voorafgaand aan de implementatie kunnen uitvoeren.
Daarnaast willen diverse teams ervoor waken dat door de huidige plannen alle F1-auto's vanaf 2021 te veel op elkaar zullen lijken. Ook wordt gesteld dat de moeilijk te managen Pirelli-banden van grotere invloed zijn op de huidige racerij dan de aerodynamica. In een poging om hun zin te krijgen presenteerden de drie grote teams onlangs een eigen voorstel, waarin de bestaande plannen voor 2021 worden afgezwakt. Belangrijk is daarbij dat Ferrari over een vetorecht beschikt, waarmee het elke wijziging van het reglement kan blokkeren - al meldt de BBC dat dit recht kan komen te vervallen als de Scuderia daadwerkelijk weigert een uitgebreid reglementswijziging te accepteren.
In de huidige situatie scharen Red Bull en Mercedes zich in elk geval achter Ferrari en het vetorecht van de Italiaanse renstal. Teambaas Mattia Binotto liet zich onlangs nog welwillend uit over het overleg dat vandaag plaatsvindt: "Het is een belangrijke meeting omdat we nog veel te bespreken te hebben, dus het is moeilijk er nu iets van te zeggen. We willen als Ferrari onze rol spelen en een nadrukkelijke stem hebben in de Formule 1." De Italiaan voegde daaraan toe dat hij het veto liever niet wil uitspreken en verwacht een compromis te kunnen bereiken.
Feit is dat de toekomst van de Formule 1 afhangt van of Ferrari, Mercedes en Red Bull zich kunnen vinden in de verwoede pogingen van de FIA en de F1 om een eerlijke speelveld te creëren. Theoretisch gezien zouden deze sportieve en commerciële leidinggevende partijen de nieuwe regels er doorheen kunnen drukken - al riskeren ze daarbij consequenties van bijvoorbeeld Red Bulls motorleverancier Honda, die zich nog niet gebonden heeft aan de autosportklasse na 2020.
Kom meer te weten over de Formule 1 en de afgelopen Grand Prix in de podcasts van RacingNews365, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Rudy van Buren aan het woord komen over de F1.

Top Headlines