'Reglementen aangepast na controversieel gevecht Verstappen en Norris'
Na afloop van de Grand Prix van de Verenigde Staten was het
controversiële gevecht tussen Max Verstappen en Lando Norris hét
gespreksonderwerp. De twee kemphanen vochten lange tijd om P3,
waarna Norris Verstappen uiteindelijk buiten de baan inhaalde. Het
kwam de McLaren-coureur op een tijdstraf van vijf seconden te
staan, al vonden veel coureurs het een onterecht besluit.
Verstappen schoot immers ook buiten de baan, waardoor Norris geen
kant op kon. Dat gaven de F1-coureurs ook aan in een rijdersmeeting
voor de GP van Mexico. De FIA kondigde toen aan dat ze met een
nieuw plan van aanpak zouden komen. Eventuele aanpassingen zouden
vervolgens aan de coureurs gepresenteerd worden ter goedkeuring.
Dat gebeurde dan ook op de donderdag in Qatar, waar een
overeenstemming is bereikt over een aanpassing in de reglementen.
Het gaat om een verandering in de richtlijnen voor coureurs, iets
waar ook naar wordt gekeken als de stewards een mogelijke straf
uitdelen. De formulering is nu anders om situaties als die in
Austin te voorkomen, zo weet Auto, Motor und Sport . Daarbij worden
inhaalacties via de buiten- en binnenkant van elkaar onderscheiden.
Als een coureur een aanval opzet aan de binnenkant, behoort de
bocht aan hem toe zodra bij de apex zijn voorwiel ter hoogte van de
spiegels van de coureur voor hem ligt. De coureur aan de buitenkant
moet hem voldoende ruimte geven. Indien de coureur aan de
binnenkant zo laat remt dat hij de bocht niet haalt, behoort de
bocht aan de coureur aan de buitenkant toe. Als het echter om een
aanval via de buitenkant gaat, gaat het om net wat andere
richtlijnen. Als de coureur via de buitenkant zijn aanval op zet,
moeten de voorwielen bij de apex gelijk zijn aan de voorwielen van
de andere coureur. De verdedigende partij moet er dan voor zorgen
dat de coureur aan de buitenkant voldoende ruimte over heeft om
geen gevalletje track limits aan de broek te krijgen. Gebeurt dit
niet, dan heeft de aanvallende partij sowieso het voordeel. De
nieuwe omschrijvingen van de reglementen gaan per 2025 in.
controversiële gevecht tussen Max Verstappen en Lando Norris hét
gespreksonderwerp. De twee kemphanen vochten lange tijd om P3,
waarna Norris Verstappen uiteindelijk buiten de baan inhaalde. Het
kwam de McLaren-coureur op een tijdstraf van vijf seconden te
staan, al vonden veel coureurs het een onterecht besluit.
Verstappen schoot immers ook buiten de baan, waardoor Norris geen
kant op kon. Dat gaven de F1-coureurs ook aan in een rijdersmeeting
voor de GP van Mexico. De FIA kondigde toen aan dat ze met een
nieuw plan van aanpak zouden komen. Eventuele aanpassingen zouden
vervolgens aan de coureurs gepresenteerd worden ter goedkeuring.
Dat gebeurde dan ook op de donderdag in Qatar, waar een
overeenstemming is bereikt over een aanpassing in de reglementen.
Het gaat om een verandering in de richtlijnen voor coureurs, iets
waar ook naar wordt gekeken als de stewards een mogelijke straf
uitdelen. De formulering is nu anders om situaties als die in
Austin te voorkomen, zo weet Auto, Motor und Sport . Daarbij worden
inhaalacties via de buiten- en binnenkant van elkaar onderscheiden.
Als een coureur een aanval opzet aan de binnenkant, behoort de
bocht aan hem toe zodra bij de apex zijn voorwiel ter hoogte van de
spiegels van de coureur voor hem ligt. De coureur aan de buitenkant
moet hem voldoende ruimte geven. Indien de coureur aan de
binnenkant zo laat remt dat hij de bocht niet haalt, behoort de
bocht aan de coureur aan de buitenkant toe. Als het echter om een
aanval via de buitenkant gaat, gaat het om net wat andere
richtlijnen. Als de coureur via de buitenkant zijn aanval op zet,
moeten de voorwielen bij de apex gelijk zijn aan de voorwielen van
de andere coureur. De verdedigende partij moet er dan voor zorgen
dat de coureur aan de buitenkant voldoende ruimte over heeft om
geen gevalletje track limits aan de broek te krijgen. Gebeurt dit
niet, dan heeft de aanvallende partij sowieso het voordeel. De
nieuwe omschrijvingen van de reglementen gaan per 2025 in.