FIA deelt statement over coureursbijeenkomst
De inhaalregels van de F1 kwamen in de spotlights te staan na
controversiële incidenten met de toenmalige titelkandidaten Max
Verstappen en Lando Norris tijdens de Grands Prix van de Verenigde
Staten en Mexico City. Naar aanleiding van het incident in de
Verenigde Staten is er een vergadering belegd voor het weekend in
Qatar om de raceregels vast te stellen, onder andere over de vraag
wanneer coureurs moeten wijken als ze aan de binnen- of buitenkant
een bocht naderen. GPDA-voorzitter George Russell bestempelde de
voorgestelde wijzigingen als 'geen rocketscience', en hoewel de
details niet werden vrijgegeven in de FIA-verklaring, werd de
samenwerking tussen het bestuursorgaan en de coureurs geprezen. De
bijeenkomst werd geleid door de voorzitter van de stewards Garry
Connelly, waarbij stewards, coureurs, teamvertegenwoordigers en
racedirecteur Rui Marques aanwezig waren. Volledige FIA-verklaring
over inhaalrichtlijnen "Het was de meest productieve vergadering
die we ooit hebben bijgewoond", aldus Connelly . "De coureurs
hebben een fantastische bijdrage geleverd. Zeer constructief. Er
was geen enkel negatief commentaar. Er werd niet met de vinger
gewezen. Het was erg inspirerend om te zien hoe de beste coureurs
ter wereld duidelijk communiceerden en constructief spraken over
hoe we de richtlijnen voor het rijden konden verbeteren ten gunste
van de coureurs en om ons werk gemakkelijker te maken." "Als
stewards zijn we er niet om coureurs pijn te doen. We zijn hier om
te zorgen voor een gelijk speelveld. Het is niet wij tegen de
coureurs, het zijn de coureurs tegen de coureurs en wij zijn hier
om ervoor te zorgen dat iedereen een eerlijke kans krijgt." "We
hebben een open-deurenbeleid. De deur van de stewardskamer staat
altijd open voor coureurs die met ons willen praten over een
beslissing die ten aanzien van hen of een andere coureur is
genomen. We denken dat de vergadering van donderdag dat
open-deurbeleid heeft benadrukt." "De richtlijnen voor de rijnormen
staan in een document dat constant evolueert, dus elk jaar proberen
we als F1 Stewards met de coureurs, sportdirecteuren en
FIA-vertegenwoordigers om de tafel te gaan zitten om te kijken of
we de richtlijnen moeten bijstellen op basis van de ervaringen van
de afgelopen 12 maanden en om te zien welke verbeteringen we kunnen
aanbrengen om consistentie te waarborgen. Het doel van de
richtlijnen is consistentie." "Als coureurs, de teams en de FIA het
met elkaar eens zijn dat ze regels of richtlijnen willen om
agressiever te kunnen rijden, passen we die regels of richtlijnen
toe. Ook als ze strengere rijnormen willen, passen we die toe."
Single-Seater Sporting Director Tim Malyon besprak ook hoe
incidenten werden uitgesplitst en besproken tijdens de vergadering,
waaronder het Verstappen-Norris-incident uit de Verenigde Staten
dat de aanleiding vormde voor de evaluatie. "We zullen altijd
proberen dergelijke bijeenkomsten te faciliteren, omdat het krijgen
van feedback en inzicht van de coureurs van groot belang is om de
richtlijnen in de juiste richting te laten evolueren", aldus Malyon
. "Tijdens de afgelopen races hebben we een aantal zeer
constructieve coureursvergaderingen gehad en deze vergadering was
speciaal bedoeld om die dialoog voort te zetten, zodat we de open
uitwisseling met de coureurs kunnen hebben die we nodig hebben om
de richtlijnen voor volgend jaar te kunnen ontwikkelen." "Normaal
gesproken houden we minimaal één keer per jaar zo'n bijeenkomst,
soms twee keer per jaar, afhankelijk van de onderwerpen die aan de
orde komen. Dit jaar hebben we deze vergadering gepland naar
aanleiding van de constructieve discussies in Mexico en Austin." "
Als FIA werken we voortdurend samen met circuits om ons op allerlei
manieren te ontwikkelen. Uiteraard werken we aan het
veiligheidsaspect van circuits. Maar tijdens deze vergadering kwam
ook duidelijk naar voren dat er op sportief gebied een aantal zaken
zijn die we prioriteit kunnen geven aan circuits in de toekomst."
"Zoals we dit jaar hebben gedaan, hebben we de grindbakken
geïntroduceerd, te beginnen in Oostenrijk, en dit weekend waren de
grindbakken op een aantal plaatsen misschien wel het meest in het
oog springend. We blijven met de circuits werken aan alle
onderwerpen, maar het was erg nuttig om tijdens de vergadering van
gisteren inzicht te krijgen in de coureurs en te zien hoe zij het
concept van grindbakken zien, niet alleen voor de limieten van de
baan, maar ook voor het beheersen van enkele situaties die zich in
de loop van de afgelopen vier of vijf races hebben voorgedaan met
inhalen." "Al met al was er de wil om samen te werken aan
oplossingen die voor iedereen werken."
controversiële incidenten met de toenmalige titelkandidaten Max
Verstappen en Lando Norris tijdens de Grands Prix van de Verenigde
Staten en Mexico City. Naar aanleiding van het incident in de
Verenigde Staten is er een vergadering belegd voor het weekend in
Qatar om de raceregels vast te stellen, onder andere over de vraag
wanneer coureurs moeten wijken als ze aan de binnen- of buitenkant
een bocht naderen. GPDA-voorzitter George Russell bestempelde de
voorgestelde wijzigingen als 'geen rocketscience', en hoewel de
details niet werden vrijgegeven in de FIA-verklaring, werd de
samenwerking tussen het bestuursorgaan en de coureurs geprezen. De
bijeenkomst werd geleid door de voorzitter van de stewards Garry
Connelly, waarbij stewards, coureurs, teamvertegenwoordigers en
racedirecteur Rui Marques aanwezig waren. Volledige FIA-verklaring
over inhaalrichtlijnen "Het was de meest productieve vergadering
die we ooit hebben bijgewoond", aldus Connelly . "De coureurs
hebben een fantastische bijdrage geleverd. Zeer constructief. Er
was geen enkel negatief commentaar. Er werd niet met de vinger
gewezen. Het was erg inspirerend om te zien hoe de beste coureurs
ter wereld duidelijk communiceerden en constructief spraken over
hoe we de richtlijnen voor het rijden konden verbeteren ten gunste
van de coureurs en om ons werk gemakkelijker te maken." "Als
stewards zijn we er niet om coureurs pijn te doen. We zijn hier om
te zorgen voor een gelijk speelveld. Het is niet wij tegen de
coureurs, het zijn de coureurs tegen de coureurs en wij zijn hier
om ervoor te zorgen dat iedereen een eerlijke kans krijgt." "We
hebben een open-deurenbeleid. De deur van de stewardskamer staat
altijd open voor coureurs die met ons willen praten over een
beslissing die ten aanzien van hen of een andere coureur is
genomen. We denken dat de vergadering van donderdag dat
open-deurbeleid heeft benadrukt." "De richtlijnen voor de rijnormen
staan in een document dat constant evolueert, dus elk jaar proberen
we als F1 Stewards met de coureurs, sportdirecteuren en
FIA-vertegenwoordigers om de tafel te gaan zitten om te kijken of
we de richtlijnen moeten bijstellen op basis van de ervaringen van
de afgelopen 12 maanden en om te zien welke verbeteringen we kunnen
aanbrengen om consistentie te waarborgen. Het doel van de
richtlijnen is consistentie." "Als coureurs, de teams en de FIA het
met elkaar eens zijn dat ze regels of richtlijnen willen om
agressiever te kunnen rijden, passen we die regels of richtlijnen
toe. Ook als ze strengere rijnormen willen, passen we die toe."
Single-Seater Sporting Director Tim Malyon besprak ook hoe
incidenten werden uitgesplitst en besproken tijdens de vergadering,
waaronder het Verstappen-Norris-incident uit de Verenigde Staten
dat de aanleiding vormde voor de evaluatie. "We zullen altijd
proberen dergelijke bijeenkomsten te faciliteren, omdat het krijgen
van feedback en inzicht van de coureurs van groot belang is om de
richtlijnen in de juiste richting te laten evolueren", aldus Malyon
. "Tijdens de afgelopen races hebben we een aantal zeer
constructieve coureursvergaderingen gehad en deze vergadering was
speciaal bedoeld om die dialoog voort te zetten, zodat we de open
uitwisseling met de coureurs kunnen hebben die we nodig hebben om
de richtlijnen voor volgend jaar te kunnen ontwikkelen." "Normaal
gesproken houden we minimaal één keer per jaar zo'n bijeenkomst,
soms twee keer per jaar, afhankelijk van de onderwerpen die aan de
orde komen. Dit jaar hebben we deze vergadering gepland naar
aanleiding van de constructieve discussies in Mexico en Austin." "
Als FIA werken we voortdurend samen met circuits om ons op allerlei
manieren te ontwikkelen. Uiteraard werken we aan het
veiligheidsaspect van circuits. Maar tijdens deze vergadering kwam
ook duidelijk naar voren dat er op sportief gebied een aantal zaken
zijn die we prioriteit kunnen geven aan circuits in de toekomst."
"Zoals we dit jaar hebben gedaan, hebben we de grindbakken
geïntroduceerd, te beginnen in Oostenrijk, en dit weekend waren de
grindbakken op een aantal plaatsen misschien wel het meest in het
oog springend. We blijven met de circuits werken aan alle
onderwerpen, maar het was erg nuttig om tijdens de vergadering van
gisteren inzicht te krijgen in de coureurs en te zien hoe zij het
concept van grindbakken zien, niet alleen voor de limieten van de
baan, maar ook voor het beheersen van enkele situaties die zich in
de loop van de afgelopen vier of vijf races hebben voorgedaan met
inhalen." "Al met al was er de wil om samen te werken aan
oplossingen die voor iedereen werken."