Dubbele pitstop hield Bottas achter Hamilton: 'James is eindverantwoordelijk'
De weinig enerverende Grand Prix van China werd door het team van Mercedes AMG nog enigszins spannend gemaakt door een ongeplande dubbele pitstop uit te voeren met Valtteri Bottas en Lewis Hamilton. In een reflectie op de derde ronde van de Formule 1-kalender bespreekt Andrew Shovlin, hoofdengineer aan de pitmuur bij de Duitse renstal, de gedachtegang achter de risicovolle pitstop.
‘Ronde 35, [Ferrari-coureur Sebastian, red.] Vettel komt naar binnen. Dat zorgde voor een klein dilemma bij ons,’ begint Shovlin op het Youtube-kanaal van het autosportteam van Mercedes AMG . ‘We hadden een redelijk gat met Vettel, maar als we Lewis eerst en Valtteri als tweede laten stoppen dan lopen we het risico dat Vettel in staat is om Valtteri in de undercut in te halen. En als we Valtteri eerst laten stoppen om hem te beschermen tegen Vettel, en daarna Lewis, dan was er een kans dat Vallteri Lewis voorbij zou gaan in de undercut . Dus het bracht ons in een lastige situatie.’
'Hij besluit ermee door te gaan'
Teammanager Toto Wolff, die eerder al aangaf dat de tweede pitstop van Max Verstappen er uiteindelijk voor zorgde dat het team van Mercedes van strategie veranderde, kwam met de oplossing. ‘Het was uiteindelijk Toto die voorstelde dat we een dubbele pitstop zouden doen. Dat wordt vervolgens een discussie tussen James Vowles [hoofd strategie, red.] en Ron Meadows. Ron is de sportief directeur en hij kijkt of hij zich comfortabel voelt met het gat tussen de wagens en of de monteurs klaar kunnen staan om de dubbele stop uit te voeren en de juiste banden tot hun beschikking hebben. De eindverantwoordelijkheid ligt bij James en hij besluit ermee door te gaan.’
Door de ongeplande dubbele pitstop van het team weten Hamilton en Bottas uiteindelijk voor Vettel te blijven en pakken ze de derde 1-2 overwinning op rij. ‘Door deze pitstop kunnen we onze wagens in dezelfde volgorde behouden als ze voor de pitstop waren, zonder een positie te verliezen aan Ferrari’, bevestigt Shovlin. ‘Dus voor dit scenario was het de perfecte oplossing en het was een zeer goed uitgevoerde pitstop door de monteurs.’ (Foto: Mercedes AMG F1)