Voorzitter rijdersvakbond reageert op veelbesproken boordradio Verstappen
Max Verstappen liep al snel tegen een domper aan tijdens de Grand
Prix van Abu Dhabi. De 27-jarige Red Bull-coureur kende een goede
start, maar tikte Oscar Piastri aan in de eerste bocht. Het kwam
Verstappen op een straf van tien seconden te staan, waarna hij de
laatste race van het seizoen op de zesde plaats afsloot. Toch ging
het vooral over een felle boordradio van Verstappen. De Nederlander
moest tien seconden langer stilstaan bij zijn pitstop en riep het
volgende: "Kunnen we niet om een tijdstraf van 20 seconden vragen?
Stomme idioten..." De FIA stelde uiteindelijk geen nieuw onderzoek
in naar Verstappen, maar de coureur kreeg wel kritiek. Alexander
Wurz, de voorzitter van rijdersvakbond GPDA, juicht het besluit van
de FIA toe, zo stelt hij in een reactie. "Ik zou in dit soort
situaties verwachten dat de stewards of de FIA-president zelf de
telefoon zouden pakken en met hem in gesprek zouden gaan", vertelt
Wurz tegenover Formel1.de . "Je kan goed met Max in gesprek. Je
moet hem de tijd geven en dan gaat hij met je in gesprek.
Uiteindelijk wil hij wel het goede doen. Aan de ene kant willen we
een authentieke sport zien en willen we de coureurs leren kennen.
Zij moeten zichzelf kunnen zijn. Dat is cool, goed en precies wat
we willen." Toch zitten er wel grenzen aan, beredeneert Wurz. "We
hebben ook een sociale verantwoordelijkheid voor de mensen en
kinderen die thuis meekijken. We zijn een rolmodel, maar moeten ons
ook niet achter clichés gaan verschuilen. Het rauwe is mooi en de
scheidslijn tussen het goede en het slechte is heel dun. De
verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de FIA."
Prix van Abu Dhabi. De 27-jarige Red Bull-coureur kende een goede
start, maar tikte Oscar Piastri aan in de eerste bocht. Het kwam
Verstappen op een straf van tien seconden te staan, waarna hij de
laatste race van het seizoen op de zesde plaats afsloot. Toch ging
het vooral over een felle boordradio van Verstappen. De Nederlander
moest tien seconden langer stilstaan bij zijn pitstop en riep het
volgende: "Kunnen we niet om een tijdstraf van 20 seconden vragen?
Stomme idioten..." De FIA stelde uiteindelijk geen nieuw onderzoek
in naar Verstappen, maar de coureur kreeg wel kritiek. Alexander
Wurz, de voorzitter van rijdersvakbond GPDA, juicht het besluit van
de FIA toe, zo stelt hij in een reactie. "Ik zou in dit soort
situaties verwachten dat de stewards of de FIA-president zelf de
telefoon zouden pakken en met hem in gesprek zouden gaan", vertelt
Wurz tegenover Formel1.de . "Je kan goed met Max in gesprek. Je
moet hem de tijd geven en dan gaat hij met je in gesprek.
Uiteindelijk wil hij wel het goede doen. Aan de ene kant willen we
een authentieke sport zien en willen we de coureurs leren kennen.
Zij moeten zichzelf kunnen zijn. Dat is cool, goed en precies wat
we willen." Toch zitten er wel grenzen aan, beredeneert Wurz. "We
hebben ook een sociale verantwoordelijkheid voor de mensen en
kinderen die thuis meekijken. We zijn een rolmodel, maar moeten ons
ook niet achter clichés gaan verschuilen. Het rauwe is mooi en de
scheidslijn tussen het goede en het slechte is heel dun. De
verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de FIA."