VT2 GP van Mexico| Ferrari nog steeds als een speer, maar Verstappen erg dichtbij
Om 21.00 uur Nederlandse tijd werd de tweede vrije training voor de Grand Prix van Mexico verreden. Wat in de eerste vrije training gebeurde, gebeurde ook weer in de tweede vrije training; Ferrari is het te kloppen team. Maar Max Verstappen staat daar maar één tiende achter!
De tweede vrije training werd verreden op een compleet droge baan die ook aan het opwarmen was. Dit zou betekenen dat we nu een representatieve weergave van de snelheid van alle teams konden krijgen. Deze training werd immers gereden op een soortgelijk tijdstip als de kwalificatie en de race. Waar de coureurs in de ochtendsessie op hun tenen moesten rijden, konden ze nu meteen vol gas. Zo verliep het.
Verstappen meteen snel
Zoals verwacht was het een Ferrari die al vroeg de lakens uitdeelde; Vettel zet, ondanks flink wat foutjes in zijn ronde, de snelste tijd neer. Max Verstappen weet al gelijk bij te benen en zet zijn Red Bull op 23 duizendsten achter Vettel, alhoewel de Nederlander klaagt over de levering van motorvermogen in langzame bochten.
Wederom weer weinig grip
Wanneer de coureurs beginnen aan hun kwalificatiesimulaties komen ze er allemaal achter dat de grip lager is dan op de meeste circuits. Veel coureurs, waaronder de twee Ferrari's, gaan met gierende en blokkerende banden bocht 1 in. De lage luchtdichtheid in Mexico-stad zorgt ervoor dat de auto's weinig downforce hebben, en daardoor de grip aanzienlijk verminderd is. Sterker nog, Charles Leclerc spinde in totaal drie keer in de tweede training.
Albon in de muur
Na een kwartier verschijnt het verontrustende beeld dat een Red Bull in de muur is beland. Alexander Albon verloor de achterkant van zijn wagen bij het aanremmen voor bocht 8 en schoof daardoor de bandenstapel in. Dit zorgde voor een langdurige rode vlag-situatie. Alhoewel de Britse Thai (gelukkig) ongedeerd was, verloor hij hiermee veel potentiële meters op de baan. Iets wat volgens zijn teambaas nodig was, omdat dit een nieuw circuit voor Albon is.
Ferrari's en Verstappen duelleren om snelste tijd
Wanneer de Ferrari's en Verstappen de garage weer uitkomen na de rode vlag, kunnen ze niet wachten om weer te beginnen met zoeken naar de snelste tijd. Verstappen begint weer snel, aangezien hij na een snelle ronde van Vettel exact dezelfde tijd weet neer te zetten. Let wel: Max reed toentertijd op de medium band, Vettel op de zachte. Wanneer Charles Leclerc als snelste gaat met 0.8 seconden en Vettel vervolgens weer nóg sneller met 0.4 seconden leek het er op alsof Ferrari niet te kloppen was. Toen wisselde Max naar de zachte band en liet zien dat dit misschien niet het geval was; hij noteerde met een dominante tweede en derde sector de één na snelste tijd, één tiende van Vettel af.
Mercedes niet snel in kwalificatie-trim, maar...
Valtteri Bottas wist, naast het van de baan spinnen vroeg in de training, niet dichterbij te komen dan 0.6 van een seconde. Lewis Hamilton was zelfs bijna een volledige seconde langzamer. Echter, in race-trim (gebruikte banden, meer brandstof aan boord), zagen we dat de Mercedes wél mee kan doen.
Racesnelheid Verstappen ijzersterk
Rick Winkelman meldde dat een team van analisten bij Ziggo Sport had uitgerekend dat de racesnelheid van Verstappen erg goed te noemen was. Hij wist keer op keer de rondetijden van Ferrari te matchen. Echter, de topteams meldde wel dat na ongeveer tien ronden de zachte banden helemaal kapot gingen. Zien we hierdoor afwijkende strategieën op zondag? (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
[social-post platform="twitter" id="1187830162982952963"]
Denk jij dat Max Verstappen het snelst is tijdens de kwalificatie in Mexico? Zet in en krijg 4,90 keer je inzet terug!