Dakar Rally 2025: Gooi naar eeuwige roem blijft niet zonder knotsgekke hindernissen
Hoge duinen, stenen en diep zand: de Dakar Rally staat voor de
deur! Van 3 tot en met 17 januari vindt de strijd plaats in
Saoedi-Arabië, waar voor de zesde keer op rij de zwaarste rally ter
wereld georganiseerd wordt. Er zijn twaalf pittige etappes
uitgestippeld, inclusief een marathonetappe van 48 uur én een
nieuwe gamechanger. RacingNews365 zet de nieuwtjes en favorieten
bij de auto's en trucks op een rij. Wat is er nieuw? Verschillende
routes Dé gamechanger van de aankomende Dakar Rally. In het kader
van veiligheid heeft de organisatie besloten om in vijf etappes
verschillende routes aan te doen voor de motoren en auto's.
Deelnemers kunnen zo eerder aan de desbetreffende etappe beginnen,
waardoor ze normaal gesproken ook voor zonsondergang in het
volgende bivak aankomen. Ook moeten er zo minder ongelukken
ontstaan. Het directe gevolg is wel dat de auto's niet langer van
sporen van motoren kunnen profiteren. De winnaar van de voorgaande
dag moet de etappe dus openen en op zijn navigator kunnen bouwen.
Indien je niet strategisch rijdt, kan je verdwalen en ongelofelijk
veel tijd verliezen. Gaat deze wijziging de dynamiek van de rally
veranderen? Winnen loont immers niet altijd. Marathonetappe van 48
uur Oké, helemaal nieuw is de marathonetappe van 48 uur niet. Vorig
jaar was het een (geslaagde) primeur in de Dakar Rally, waardoor de
organisatie heeft besloten om de slijtageslag opnieuw te laten
plaatsvinden. Wel wordt de marathonetappe een stuk eerder verreden,
namelijk op dag drie en vier. Zodoende ontstaan er vroeg in de
rally grote verschillen en moeten verschillende favorieten al vroeg
in de achtervolging. Hoe werkt de etappe ook alweer? De deelnemers
leggen in totaal een special van 965 kilometer af, verdeeld over
twee dagen. Onderweg zijn zes kleine bivakjes opgetuigd waar men
kan slapen. Vanaf 17:00 uur plaatselijke tijd moeten de deelnemers
verplicht stoppen bij het eerstvolgende bivak, terwijl ze daarvoor
zelf mogen bepalen of ze doorrijden. Het belooft weer een slagveld
te worden. De volledige route van de Dakar Rally vind je hier.
Favorieten bij de auto's Het deelnemersveld bij de auto's is
traditioneel sterk bezet, inclusief veel veranderingen. Zo is
titelverdediger Carlos Sainz senior na een succesvol Audi-avontuur
overgestapt naar het fabrieksteam van Ford, waar hij de teamgenoot
wordt van de sterke Mattias Ekström en Nani Roma . Met Sainz moet
je áltijd rekening houden, al lijkt hij niet de topfavoriet te
zijn. Dacia heeft in Nasser Al-Attiyah , de wereldkampioen van
2024, én Sebastien Loeb namelijk zeer sterke ijzers in het vuur.
Het merk maakte met de Sandrider haar debuut tijdens de Rally van
Marokko en eiste gelijk de bovenste twee plaatsen op. Al-Attiyah
troefde Loeb nipt af, waardoor het binnen Dacia sowieso een felle
strijd beloofd te worden. Loeb aast op zijn eerste eindzege,
terwijl Al-Attiyah al vijf overwinningen heeft gepakt. Dat er
binnen Dacia vertrouwen heerst, blijkt wel uit de woorden van
Al-Attiyah in een persbericht van het team. "Het doel is winnen en
ik ben er zeer van overtuigd dat dit mogelijk is. In Marokko hebben
we laten zien hoe sterk onze Dacia Sandrider is, maar ook hoe
competitief we kunnen zijn onder zware omstandigheden en hoe goed
ons jonge team is. Met een uitdagende route, vooral in de eerste
week, moeten we slim zijn, onnodige risico’s vermijden en
geconcentreerd blijven. Twee van mijn vijf Dakar-overwinningen heb
ik in Saoedi-Arabië behaald, dus ik heb een goed idee van wat ons
te wachten staat. Maar dit is een rally waar je meer dan twee weken
lang elke dag het onverwachte moet verwachten. Het wordt niet
makkelijk, maar we zullen alles doen om te winnen." De verdere
tegenstand komt traditioneel vanuit Toyota. Yazeed Al-Rajhi wil
eindelijk oogsten in zijn thuisland, terwijl de jonge Seth Quintero
ook meer en meer indruk maakt. De 22-jarige Amerikaan beschikt over
ontzettend veel pure snelheid, maar dat is niet het enige dat telt
in de woestijn. Ook Giniel de Villiers en Lucas Moraes eindigden al
eens op het podium, of beter in het geval van de Villiers, en
zullen namens Toyota op een goed resultaat azen. Dé outsider voor
de titel is Mini, dat met Guillaume De Mevius veel indruk maakte in
Marokko. De nieuwe auto werkte naar behoren en De Mevius pakte een
derde plaats. Onze zuiderbuur is zo bezig met een sterke reeks,
mede na zijn tweede plaats in de Dakar Rally van 2024. Teamgenoot
Guerlain Chicherit is tot hetzelfde in staat. Tot slot gaat de
eervolle vermelding naar Toby Price en Sam Sunderland. De
voormalige winnaars op de motor nemen samen deel in een auto. Een
overwinning of podiumplaats lijkt logischerwijs te hoog gegrepen,
maar de snelheid zit er wel in bij Price, die gaat rijden. En een
sterke en betrouwbare Toyota Hilux helpt altijd... De tekst gaat
verder onder de afbeelding. Favorieten bij de trucks Bij de trucks
bestaat er één grote topfavoriet, zeker nu Janus van Kasteren
verstek laat gaan. De Nederlander keert in 2026 terug bij de
auto's, waardoor de favorietenrol automatisch naar titelverdediger
Martin Macik gaat. De Tsjech liet niets heel van de (weinige)
concurrentie in Marokko en denkt met zijn nieuwe Iveco een gooi te
kunnen doen naar zijn tweede eindzege op rij. Toch heeft Nederland
wel wat ijzers in het vuur. Mitchell van den Brink moet het Macik
moeilijk kunnen maken, zeker als je steun hebt van je vader, Martin
van den Brink . Indien alles klopt, moet er een steun in zitten.
Macik krijgt ook concurrentie uit eigen land. Ales Loprais is
altijd een geduchte tegenstander en stapte over naar een Iveco van
Team de Rooy. Zo hoopt hij een gooi te doen naar de overwinning.
Verdere outsiders zijn Martin Soltys (Tatra) en Vaidotos Zala (Team
de Rooy). De snelle Kees Koolen keert ook terug bij de trucks.
RacingNews365 doet ook in 2025 uitgebreid verslag van de Dakar
Rally. Iedere dag blijf je op de hoogte van het laatste nieuws en
de mooiste video's uit Saoedi-Arabië.
deur! Van 3 tot en met 17 januari vindt de strijd plaats in
Saoedi-Arabië, waar voor de zesde keer op rij de zwaarste rally ter
wereld georganiseerd wordt. Er zijn twaalf pittige etappes
uitgestippeld, inclusief een marathonetappe van 48 uur én een
nieuwe gamechanger. RacingNews365 zet de nieuwtjes en favorieten
bij de auto's en trucks op een rij. Wat is er nieuw? Verschillende
routes Dé gamechanger van de aankomende Dakar Rally. In het kader
van veiligheid heeft de organisatie besloten om in vijf etappes
verschillende routes aan te doen voor de motoren en auto's.
Deelnemers kunnen zo eerder aan de desbetreffende etappe beginnen,
waardoor ze normaal gesproken ook voor zonsondergang in het
volgende bivak aankomen. Ook moeten er zo minder ongelukken
ontstaan. Het directe gevolg is wel dat de auto's niet langer van
sporen van motoren kunnen profiteren. De winnaar van de voorgaande
dag moet de etappe dus openen en op zijn navigator kunnen bouwen.
Indien je niet strategisch rijdt, kan je verdwalen en ongelofelijk
veel tijd verliezen. Gaat deze wijziging de dynamiek van de rally
veranderen? Winnen loont immers niet altijd. Marathonetappe van 48
uur Oké, helemaal nieuw is de marathonetappe van 48 uur niet. Vorig
jaar was het een (geslaagde) primeur in de Dakar Rally, waardoor de
organisatie heeft besloten om de slijtageslag opnieuw te laten
plaatsvinden. Wel wordt de marathonetappe een stuk eerder verreden,
namelijk op dag drie en vier. Zodoende ontstaan er vroeg in de
rally grote verschillen en moeten verschillende favorieten al vroeg
in de achtervolging. Hoe werkt de etappe ook alweer? De deelnemers
leggen in totaal een special van 965 kilometer af, verdeeld over
twee dagen. Onderweg zijn zes kleine bivakjes opgetuigd waar men
kan slapen. Vanaf 17:00 uur plaatselijke tijd moeten de deelnemers
verplicht stoppen bij het eerstvolgende bivak, terwijl ze daarvoor
zelf mogen bepalen of ze doorrijden. Het belooft weer een slagveld
te worden. De volledige route van de Dakar Rally vind je hier.
Favorieten bij de auto's Het deelnemersveld bij de auto's is
traditioneel sterk bezet, inclusief veel veranderingen. Zo is
titelverdediger Carlos Sainz senior na een succesvol Audi-avontuur
overgestapt naar het fabrieksteam van Ford, waar hij de teamgenoot
wordt van de sterke Mattias Ekström en Nani Roma . Met Sainz moet
je áltijd rekening houden, al lijkt hij niet de topfavoriet te
zijn. Dacia heeft in Nasser Al-Attiyah , de wereldkampioen van
2024, én Sebastien Loeb namelijk zeer sterke ijzers in het vuur.
Het merk maakte met de Sandrider haar debuut tijdens de Rally van
Marokko en eiste gelijk de bovenste twee plaatsen op. Al-Attiyah
troefde Loeb nipt af, waardoor het binnen Dacia sowieso een felle
strijd beloofd te worden. Loeb aast op zijn eerste eindzege,
terwijl Al-Attiyah al vijf overwinningen heeft gepakt. Dat er
binnen Dacia vertrouwen heerst, blijkt wel uit de woorden van
Al-Attiyah in een persbericht van het team. "Het doel is winnen en
ik ben er zeer van overtuigd dat dit mogelijk is. In Marokko hebben
we laten zien hoe sterk onze Dacia Sandrider is, maar ook hoe
competitief we kunnen zijn onder zware omstandigheden en hoe goed
ons jonge team is. Met een uitdagende route, vooral in de eerste
week, moeten we slim zijn, onnodige risico’s vermijden en
geconcentreerd blijven. Twee van mijn vijf Dakar-overwinningen heb
ik in Saoedi-Arabië behaald, dus ik heb een goed idee van wat ons
te wachten staat. Maar dit is een rally waar je meer dan twee weken
lang elke dag het onverwachte moet verwachten. Het wordt niet
makkelijk, maar we zullen alles doen om te winnen." De verdere
tegenstand komt traditioneel vanuit Toyota. Yazeed Al-Rajhi wil
eindelijk oogsten in zijn thuisland, terwijl de jonge Seth Quintero
ook meer en meer indruk maakt. De 22-jarige Amerikaan beschikt over
ontzettend veel pure snelheid, maar dat is niet het enige dat telt
in de woestijn. Ook Giniel de Villiers en Lucas Moraes eindigden al
eens op het podium, of beter in het geval van de Villiers, en
zullen namens Toyota op een goed resultaat azen. Dé outsider voor
de titel is Mini, dat met Guillaume De Mevius veel indruk maakte in
Marokko. De nieuwe auto werkte naar behoren en De Mevius pakte een
derde plaats. Onze zuiderbuur is zo bezig met een sterke reeks,
mede na zijn tweede plaats in de Dakar Rally van 2024. Teamgenoot
Guerlain Chicherit is tot hetzelfde in staat. Tot slot gaat de
eervolle vermelding naar Toby Price en Sam Sunderland. De
voormalige winnaars op de motor nemen samen deel in een auto. Een
overwinning of podiumplaats lijkt logischerwijs te hoog gegrepen,
maar de snelheid zit er wel in bij Price, die gaat rijden. En een
sterke en betrouwbare Toyota Hilux helpt altijd... De tekst gaat
verder onder de afbeelding. Favorieten bij de trucks Bij de trucks
bestaat er één grote topfavoriet, zeker nu Janus van Kasteren
verstek laat gaan. De Nederlander keert in 2026 terug bij de
auto's, waardoor de favorietenrol automatisch naar titelverdediger
Martin Macik gaat. De Tsjech liet niets heel van de (weinige)
concurrentie in Marokko en denkt met zijn nieuwe Iveco een gooi te
kunnen doen naar zijn tweede eindzege op rij. Toch heeft Nederland
wel wat ijzers in het vuur. Mitchell van den Brink moet het Macik
moeilijk kunnen maken, zeker als je steun hebt van je vader, Martin
van den Brink . Indien alles klopt, moet er een steun in zitten.
Macik krijgt ook concurrentie uit eigen land. Ales Loprais is
altijd een geduchte tegenstander en stapte over naar een Iveco van
Team de Rooy. Zo hoopt hij een gooi te doen naar de overwinning.
Verdere outsiders zijn Martin Soltys (Tatra) en Vaidotos Zala (Team
de Rooy). De snelle Kees Koolen keert ook terug bij de trucks.
RacingNews365 doet ook in 2025 uitgebreid verslag van de Dakar
Rally. Iedere dag blijf je op de hoogte van het laatste nieuws en
de mooiste video's uit Saoedi-Arabië.