Racing Point plukt vruchten van samenwerking Mercedes: 'Zaten al in Brackley'
In hun strijd om het wereldkampioenschap maakt Scuderia Ferrari dankbaar gebruik van hun samenwerking met de teams van Haas F1 en Alfa Romeo Racing. Red Bull Racing werkt samen met Scuderia Toro Rosso en regerend wereldkampioen Mercedes AMG kon moeilijk achterblijven. Waar de samenwerking tussen Ferrari en Haas regelmatig aangehaald wordt in de media, is de relatie tussen Mercedes en het team van Racing Point eigenlijk opvallend onderbelicht.
Over samenwerkingsverbanden is de laatste tijd veel te doen; veel teams juichen het toe en plukken er van beide kanten de vruchten van. Zo krijgen de ontwikkelingsteams onderdelen die geproduceerd zijn met de hogere budgetten en grotere kennis van de topteams, die op hun beurt weer meer data vergaren in hun strijd aan de kop van het veld. Voorlopig lijkt alleen Renault F1 zich niet te kunnen vinden in het concept , mede omdat de Franse renstal geen voordeel lijkt te halen uit hun deal met McLaren Racing.
'Het is niet zoals Haas en Ferrari'
Onderdeel van de samenwerking tussen Mercedes en Racing Point is dat de laatstgenoemde gebruik maakt van de Mercedes-windtunnel in het Engelse Brackley. Veel kleinere teams maken gebruik van de windtunnel in het Duitse Keulen, die ooit is opgebouwd door de oude Formule 1-afdeling van het Japanse merk Toyota. ‘Aangezien onze aerodynamica-afdeling al in Brackley was gestationeerd, is het een stuk gemakkelijker om daar te testen dan in Keulen. Dus toen deze mogelijkheid zich voordeel was de keuze niet zo moeilijk’, zo laat de technisch directeur van Racing Point, Andrew Green, optekenen door de Spaanse krant AS .
Aan de andere kant van de lijn is de teammanager van Mercedes, Toto Wolff, ook blij met de huidige relatie. Toch is de Oostenrijker zich er maar al te goed van bewust dat hun samenwerking niet gelijk is aan die van Ferrari en Haas. ‘Het is niet een overeenkomst zoals Haas en Ferrari hebben, want dit team bestaat al vele jaren en Haas is geboren op papier. Er is niets mis met zo’n model, waar een team dat dolgraag de Formule 1 in wilt komen met behulp van Ferrari op een solide basis kan vechten in het middenveld. Het is goed voor de Formule 1, maar ons model is anders aangezien Andrew en zijn team weten wat ze willen bereiken.’ (Foto: Racing Point Media F1)