Hinchliffe slaat stijl achterover door Verstappen en neemt eerdere woorden terug: "Meen je dat nou?"
Met de komst van Cadillac als nieuw F1-team in 2026 is de kans
groot dat het Amerikaanse team een coureur van eigen bodem mee zal
nemen. Dat kan een coureur zijn die zelf Amerikaans is, of iemand
die het erg goed doet in een Amerikaanse competitie. IndyCar lijkt
qua opzet en functionaliteit van de auto's behoorlijk op de Formule
1, dus dat zou een logische vijver zijn om uit te vissen. Voormalig
IndyCar-coureur James Hinchcliffe denkt dan ook dat Cadillac daar
actief naar aan het kijken is. Het team is goed bekend met de
competitie aangezien het voortkomt uit de Andretti-familie. In de
Red Flags podcast werd Hinchcliffe gevraagd hoe moeilijk het zou
zijn voor IndyCar-coureurs om de overstap naar de Formule 1 te
maken, iets wat niet meer gebeurd is sinds Juan Pablo Montoya in
2001 en Sebastien Bourdais (ChampCar) in 2008. "Dat is het mooie
aan motorsport: er is geen universeel talent voor rijden",
analyseert Hinchcliffe. "Je hebt coureurs die ontzettend
getalenteerd zijn in een bepaalde auto, maar als je ze dan in een
andere auto zet, zelfs als het een vergelijkbare auto is, dan
kunnen ze het ineens niet meer voor elkaar krijgen. Zelfs in de
Formule 1 zie je dat al tussen verschillende teams. Het is
inmiddels wel bekend dat niemand in die auto van Max kan rijden
vanwege de manier waarop Max die auto prettig vindt rijden en hoe
Newey die auto heeft ontworpen. Max kan daar snel mee gaan op een
manier die niemand anders voor elkaar krijgt. Daarom is het
moeilijk om te zeggen wie het goed zou doen van de ene naar de
andere competitie. Iemand die goed is in IndyCar doet het misschien
prima in Mercedes, maar niet zo goed in Red Bull." 'Max is gewoon
overal goed in' Wel denkt Hinchcliffe dat er enkele coureurs in
IndyCar zijn die zich prima staande zouden kunnen houden in de
Formule 1: drievoudig kampioen Alex Palou, Indy 500- en
Daytona-winnaar Josef Newgarden, en Colton Herta, die door velen
wordt gezien als de grootste kanshebber voor het zitje bij
Cadillac. De reden dat zij het volgens Hinchcliffe goed zouden
doen, is omdat zij een bepaald talent gemeen hebben met Verstappen.
"Een van de dingen waar we het veel over hebben bij Verstappen is
zijn mentale reserve tijdens het rijden. Hij heeft zoveel extra
mentale capaciteit beschikbaar terwijl hij vol gas aan de leiding
gaat, aan zijn bandenmanagement denkt en sowieso al overal mee
bezig is. De mentale tol die dat vergt is erg moeilijk uit te
leggen aan mensen die het niet meegemaakt hebben. Om dan ook nog te
kunnen zeggen: 'Hey, volgens mij heeft Lando niet genoeg vertraagd
tijdens die gele vlag, kun je daar naar kijken?' Meen je dat nou?"
De logische vervolgvraag is dan: zijn er Formule 1-coureurs die
gemakkelijk de overstap naar IndyCar zouden kunnen maken. Daarbij
moet Hinchcliffe zijn eerdere woorden toch even inslikken. "Toen ik
zei dat er geen universeel talent was? Max is gewoon overal goed
in. Die eerdere analyse neem ik terug, Max is overal goed in."
groot dat het Amerikaanse team een coureur van eigen bodem mee zal
nemen. Dat kan een coureur zijn die zelf Amerikaans is, of iemand
die het erg goed doet in een Amerikaanse competitie. IndyCar lijkt
qua opzet en functionaliteit van de auto's behoorlijk op de Formule
1, dus dat zou een logische vijver zijn om uit te vissen. Voormalig
IndyCar-coureur James Hinchcliffe denkt dan ook dat Cadillac daar
actief naar aan het kijken is. Het team is goed bekend met de
competitie aangezien het voortkomt uit de Andretti-familie. In de
Red Flags podcast werd Hinchcliffe gevraagd hoe moeilijk het zou
zijn voor IndyCar-coureurs om de overstap naar de Formule 1 te
maken, iets wat niet meer gebeurd is sinds Juan Pablo Montoya in
2001 en Sebastien Bourdais (ChampCar) in 2008. "Dat is het mooie
aan motorsport: er is geen universeel talent voor rijden",
analyseert Hinchcliffe. "Je hebt coureurs die ontzettend
getalenteerd zijn in een bepaalde auto, maar als je ze dan in een
andere auto zet, zelfs als het een vergelijkbare auto is, dan
kunnen ze het ineens niet meer voor elkaar krijgen. Zelfs in de
Formule 1 zie je dat al tussen verschillende teams. Het is
inmiddels wel bekend dat niemand in die auto van Max kan rijden
vanwege de manier waarop Max die auto prettig vindt rijden en hoe
Newey die auto heeft ontworpen. Max kan daar snel mee gaan op een
manier die niemand anders voor elkaar krijgt. Daarom is het
moeilijk om te zeggen wie het goed zou doen van de ene naar de
andere competitie. Iemand die goed is in IndyCar doet het misschien
prima in Mercedes, maar niet zo goed in Red Bull." 'Max is gewoon
overal goed in' Wel denkt Hinchcliffe dat er enkele coureurs in
IndyCar zijn die zich prima staande zouden kunnen houden in de
Formule 1: drievoudig kampioen Alex Palou, Indy 500- en
Daytona-winnaar Josef Newgarden, en Colton Herta, die door velen
wordt gezien als de grootste kanshebber voor het zitje bij
Cadillac. De reden dat zij het volgens Hinchcliffe goed zouden
doen, is omdat zij een bepaald talent gemeen hebben met Verstappen.
"Een van de dingen waar we het veel over hebben bij Verstappen is
zijn mentale reserve tijdens het rijden. Hij heeft zoveel extra
mentale capaciteit beschikbaar terwijl hij vol gas aan de leiding
gaat, aan zijn bandenmanagement denkt en sowieso al overal mee
bezig is. De mentale tol die dat vergt is erg moeilijk uit te
leggen aan mensen die het niet meegemaakt hebben. Om dan ook nog te
kunnen zeggen: 'Hey, volgens mij heeft Lando niet genoeg vertraagd
tijdens die gele vlag, kun je daar naar kijken?' Meen je dat nou?"
De logische vervolgvraag is dan: zijn er Formule 1-coureurs die
gemakkelijk de overstap naar IndyCar zouden kunnen maken. Daarbij
moet Hinchcliffe zijn eerdere woorden toch even inslikken. "Toen ik
zei dat er geen universeel talent was? Max is gewoon overal goed
in. Die eerdere analyse neem ik terug, Max is overal goed in."